Annons

Canon EOS 1D MkIV

Skulle jag också vilja Anders men priset och jag har tvärtemot dig inte haft till när sådana problem och missnöje på min mk3 utan den har fortfarande mitt största förtroende. Vi skulle nog gå ihop alla vi här på FS som vill ha en mk4, då tror jag att vi skulle kunna få ett pris som var mycket mer tilltalande?
 
Intressant tanke med ett gruppköp. Kanske det skulle gå att ordna efter ett tag när värsta stormen av tidiga köp lagt sig, men från början har nog inte butikerna vare sig tillgång eller intresse för det skulle jag tro.

Jag har förstås inte lärt mig något utan kommer att bita i det sura äpplet så snart det går, står tidigt i kön för att belöna Canon för problemen med Mark III, och kan bara hoppas jag inte går på samma nit igen.
 
Ja, det ligger en viss sanning i det. Men på vid plåtning av detaljrikt motiv (utan mikroskakningar) och bilderna interpolerade upp till 60x90 cm vid 300dpi och utprintat ser man skillnad ganska ordentligt.

Dock på betraktningsavstånd för en sådan stor bild kan de se ganska lika ut, men gå nära så blir skillnaden avsevärd.

Jamen, invänder vän av ordning: Det är väl betraktningsavstånd som räknas? Jodå, men tänk om man varit tvungen att skära ut en A4 från bilden för att det är den detaljen som räknas. D v s samma interpolering. Då blir skillnaden ganska dramatisk.

Håller vi oss till mer vanliga format typ 30x40 eller A3 och använder hela bildytan så är det svårare att se skillnad.

osökt måste jag ställa frågan, när i framtida utvecklingen kommer vi att få se stor skillnad i en A4:a bild. är det när mellanformat har blivit var mans egendom och pixlarna har blivit över 100. men att kunna skära ut A4-bilden måste räcka långt. Men hur bra kan den vanliga bilden bli i en framtid. Och har du provat A900 bild genom fin projektor på jätteduk. har märkt att projektorer alldrig näms på sidorna, skulle väl passa högpixelkamerorna tycker man. /Bengt.
 
De bästa (dvs mest högupplösta) projektorerna har väl inte mer än 2 megapixel (1920 x 1080), så en A900 är nog overkill.
 
Jag har inte läst länken, men det händer ibland att kamerahusen står på europakontoret i Amsterdam och väntar på den slutliga programvaran. Kamerahusen har säkert tillverkats under en längre tid.
 
Så kan det säkert vara... det är förmodligen slutet av december man kan hoppas på - en julklapp vore ju skojigt.
 
Tycker den är lite väl dyr och kommer nog att avvakta tills den sjunker i pris, återstår dock att se om man orkar stå emot dom förhoppningsvis positiva recensionerna som lär dyka upp snabbare än blixten ;-)


//Photographer
 
Om man väntar med att köpa kanske man förutom ett förhoppningsvis lägre inköpspris även får en mer "testad" och förhoppningsvis felfri produkt ;-)

Men det skall gudarna veta att vänta är inte en av mina starka sidor

//Photographer
 
"Vänta"... vad betyder det?

Tror aldrig jag sett det ordet i samband med mina inköp.

:)
 
Dyr ja jag inväntar paketpriset, när kitobjektivet 18-55 3.5-6.3 ingår utan extra kostnad.

Fredag då blir det en stor stark !
Mvh. /LEE Cordon Bleu
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.