Annons

Canon EOS 1D MkIV

Bruset verkar ju enligt Canon och även dom få användare som uttalat sig vara i bästa fall 1,5-2 steg bättre, och tillsammans med effekten från nedskalning pga fler pixlar så kommer man kanske upp i två steg. Mycket användbart om det stämmer.
 
Sagt av Chuck Westfall (känd Canon-person på Internet) på fråga från användaren Jonesy (på www.fredmiranda.com):

"Hi, Jonesy:

The 1D Mark IV is still on target to ship to USA dealers during the 2nd half of December. Sorry I can't be more precise than that, but it's not that far away now."
 
Sagt av Chuck Westfall (känd Canon-person på Internet) på fråga från användaren Jonesy (på www.fredmiranda.com):

"Hi, Jonesy:

The 1D Mark IV is still on target to ship to USA dealers during the 2nd half of December. Sorry I can't be more precise than that, but it's not that far away now."

Det stämmer bra med den informationen som jag fått från svenska Canon. Nikon d3s är precis ute.
 
Det stämmer bra med den informationen som jag fått från svenska Canon. Nikon d3s är precis ute.

I have a dream, sorry, nightmare...

I nummer 2 2010 av Kamera och Bild kommer du att testa båda kamerorna mot varandra och finna att

1) 1D MkIV har bättre och snabbare AF,

2) 1DMkIV har synligt bättre upplösning redan i små utskrifter,

3) 1DMkIV har ca 1 EV steg bättre DR över hela ISO-omfånget förutom vid ISO 51200 och ISO 102400 då kamerorna är lika dåliga.

4) 1DMkIV har en mer pålitlig vitbalans i blandljus,

5) 1DMkIV ger mer korrekta färger och mer tilltalande hudtoner,

6) 1DMkIV har en betydligt bättre videofunktion som ger synbart bättre bildkvalitet.
 
Alla punkterna ovan är fullt möjliga, några rent av troliga - utom punkten 3. D3s kommer att vara bättre på höga ISO, kanske på alla ISO, pga färre pixlar på större sensor, frågan är bara med hur mycket.

Det kommer att bli en avvägning mellan AF, FPS, MPx och video å ena sidan, och FF och bättre höga ISO å andra sidan.

Men, även om det kanske kan ge lite avundsjuka pga ett bländarsteg eller två (hoppas det inte är så stor skillnad) så är det faktiskt rätt ointressant för mig, jag har inte tänkt/kan inte byta fabrikat oavsett hur det blir.
 
Allt det där är ju givet på förhand. Frågan är snarare vilka oväntade saker han kommer att upptäcka?

39 korsformade AF-punkter med vissa ljusstyrka 4-kombinationen är en karamell som inte alla känner till.

Men ibland hittar man smarta saker som Canon inte kommunicerat ut (som Eos 1V där film-ISO blinkar när man tar ur en pressad film för att man inte ska missa att anteckna att man pressat).
 
Är 1D3 på väg att bli värdelös med tanke på 1D4?

En galning här på FS har precis lagt ut sin för 13.500, snacka om att dumpa priset.

Jag lär ju inte få min såld mer än till soprummet :(
 
1D3 är en bra kamera och klart värd 13.500 ;-) Desutom är han en seriös säljare, köpte mitt 300/2.8IS billigt av honom :)
 
Är 1D3 på väg att bli värdelös med tanke på 1D4?

En galning här på FS har precis lagt ut sin för 13.500, snacka om att dumpa priset.

Jag lär ju inte få min såld mer än till soprummet :(

1D3 blir inte sämre när fyran kommer. Det är fortfarande en mycket bra kamera. Det är bara att gratulera den som köper hans hus. Sannolikt är han ganska desperat.
 
Är 1D3 på väg att bli värdelös med tanke på 1D4?

Beror ju vad man menar med värde.

Värde i form av nytta är ju oförändrat. Den är ju precis lika bra som den alltid varit.

En galning här på FS har precis lagt ut sin för 13.500, snacka om att dumpa priset.

Jag lär ju inte få min såld mer än till soprummet :(

Priserna sjunker alltid när en ny modell finns och många plötsligt ska sälja sina gamla modeller. 13 500 är kanske i lägsta laget, men för ett år sedan köpte jag en i nyskick åt en kompis för 20.000. Då var de svårtsålda och det har väl inte blivit bättre nu när det är fler ute.

Till slut når de en nivå där de blir attraktiva. Det finns alltid ett intresse för nya proffskameror.

40D kostade 12.000 kr som ny för 2 år sedan, nu ligger den på 4000. Det är ett rejält värdefall i procent.

Som yrkesfotograf funderar jag inte så mycket på andrahandsvärde även om det är kul att slippa betala så mycket emellan när man byter upp sig.
 
Är 1D3 på väg att bli värdelös med tanke på 1D4?

En galning här på FS har precis lagt ut sin för 13.500, snacka om att dumpa priset.

Jag lär ju inte få min såld mer än till soprummet :(

Tyvärr är nog priset ganska logiskt, 1DsMkII går för 15-16000 och gamla 1DMkII för 8.000-9000:-.

Å andra sidan finns det ingen dslr man ska se annat än som prisrasare av rang. Marknadsvärdet understiger nästan alltid kraftigt det verklig bruksvärdet. De som försöker kränga 1DMkIII för 20,000:- får nog vänta på att hitta köpare.

Kan bero på att 7D kommit, men det är nog bara en orsak av flera.

Soprummet är inget bra alternativ. Använd den istället. Den är fortfarande lika bra som när du köpte den.
 
Jo men måste man dumpa priset så där?

Vadå dumpa priset, han har haft den legat ute en vecka för 15000 och nu sänkte priset med 1500 för att han inte sålde den.

DET ÄR NOG VI ANDRA SOM FÅR INSE ATT MARKNADSVÄRDET NOG LIGGER PÅ 12-14 TUSEN.....

Förstår dig att du är ledsen att din kamera inte är värd mer, men jag har två st 1D3 och sörjer inte för det, dom tar bra bilder även nu när D3s och 1D4 finns......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.