Annons

Canon EOS 1D MkIV

Vadå dumpa priset, han har haft den legat ute en vecka för 15000 och nu sänkte priset med 1500 för att han inte sålde den.

DET ÄR NOG VI ANDRA SOM FÅR INSE ATT MARKNADSVÄRDET NOG LIGGER PÅ 12-14 TUSEN.....

Förstår dig att du är ledsen att din kamera inte är värd mer, men jag har två st 1D3 och sörjer inte för det, dom tar bra bilder även nu när D3s och 1D4 finns......


Kan bara hålla med, det är bara att acceptera att priset rasar så snabbt.

När tekniken gör så snabba steg framåt så blir gårdagens teknik snabbt ointressant.

Men det lär förmodligen komma en tid då elektronikutvecklingen inte går lika snabbt och först då kanske en kamera kan ha lite bättre andrahandsvärde.

//Photographer
 
Det ar ju skillnad pa funktionsvarde och marknadsvarde. Jag har fortfarande min gamla 5D m1, funkar hur bra som helst och tar fortfarande mycket bra bilder. Det finns flera battre kameror dar ute, men det gor inte min 5D battre. Visst ar jag sugen pa att uppgradera, men jag tycker att det ar viktigare att kopa mer studioljus och 300 2.8 IS och 135 2.0 istallet.
 
Jag har inte försökt bedöma själv men jag förstår att det testet och den websidan fått rätt mycket kritik på nätet. Man får väl ta in det och använda den vanliga nypan salt när man läser.

Om jag kommer ihåg rätt så sägs det att det finns en historia bakom i det att författaren har ett gammalt groll till Rob Galbraith som hårdast drev fokusttesterna av 1D Mark III. Den här killen höll inte med om resultaten utan satte upp testerna på denna websida för att motbevisa RGs resultat. Så om det ser alltför rosenrött ut här kanske man ska bedöma resulaten lite utifrån det, liksom man kanske ska granska RGs mätningar utifrån att han hade en negativt resultat han ville bevisa.
 

Det där testet ska tas med många nypor salt.
Personligen anser jag det inte tillförlitligt för fem öre.

Kortfattat så är det utfört på ett mycket märkligt sätt.
Resultatet där du får sämre resultat med bara mittpunkten är riktigt märkligt. (Rätt utfört hade det garanterat gett ett bättre resultat).
Att dessutom kalla ett test på en löpare, som springer med hyggligt jämn hastighet inger ett allt annat än seriöst intryck.

Jämför gärna med Rob Gailbrath som anser att ett test på en kortdistanslöpare kräver ganska lite av kameran.
Och som genomfört ett "liknande" test på ett betydligt mer noggrant och genomtänkt sätt:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-8740-9068
 
Vadå dumpa priset, han har haft den legat ute en vecka för 15000 och nu sänkte priset med 1500 för att han inte sålde den.

DET ÄR NOG VI ANDRA SOM FÅR INSE ATT MARKNADSVÄRDET NOG LIGGER PÅ 12-14 TUSEN.....

Förstår dig att du är ledsen att din kamera inte är värd mer, men jag har två st 1D3 och sörjer inte för det, dom tar bra bilder även nu när D3s och 1D4 finns......

Hej Pontus :)

Dumpa priset eller inte, har man haft den ute en vecka för 15 utan att få ett enda gensvar i princip så är väl 13500 inte så mycket att säga om? Använder inte kameran och vill gärna sälja den.
Visst 1d mk3 är en superkamera på alla sätt och vis, men priserna på begagnatmarknaden verkar ha sjunkit rätt ordentligt nu. Får man ingen respons och vill sälja så kan man väl bara sänka priset lite eller vad tycker du?

/Herman
 
1D3 blir inte sämre när fyran kommer. Det är fortfarande en mycket bra kamera. Det är bara att gratulera den som köper hans hus. Sannolikt är han ganska desperat.

Desperat nej, vill sälja ja, bättre att sälja än att den samlar damm på hyllan och tappar ännu mer i värde, eller hur? Har en fin 07a vattenskoter jag inte vill ska samla damm också.. bara slå till.
Ursäkta för reklamen i inlägget förresten.
 
Desperat nej, vill sälja ja, bättre att sälja än att den samlar damm på hyllan och tappar ännu mer i värde, eller hur? Har en fin 07a vattenskoter jag inte vill ska samla damm också.. bara slå till.
Ursäkta för reklamen i inlägget förresten.



J*ag har en Caonon videokamer som är ett år gammal , med tillbehör kostar den idag ca 56.000 att köpa, vill inte ens spekulera i vad jag får för den om ett år hehe ;-)

//Photographer
 
Är 1D3 på väg att bli värdelös med tanke på 1D4?

En galning här på FS har precis lagt ut sin för 13.500, snacka om att dumpa priset.

Jag lär ju inte få min såld mer än till soprummet :(

Problemet med prisbilden på 1D mkIII stavas nog EOS 7D.
7D ligger ju i ett lite "märkligt" segment mellan 50D och 1D mkIV.
Där 7D ger 1D mkIII en rejäl match.
Har sett några trovärdiga "användarrapporter" som talar för att 7D kan anses som bättre än 1D mkIII sett till helheten.

Den naturligt konsekvensen är att beg-priset på 1D mkIII hamnar under nypriset för 7D.

Själv skulle jag aldrig tänka tanken på att ge mer för, eller ens lika mycket för ett beg 1D mkIII än för ett nytt 7D.

Hade jag ägt ett 1D mkIII hade jag nog personligen satsat på att behålla det. Trots utvecklingen är det ju fortfarande ett högst kapabelt hus.

Själv kommer jag ev att köpa ett beg 1D mkIII när det sjunkit ytterligare i pris, (och min ekonomi tillåter det).

Självklart är den här utvecklingen trist för de som köpte 1D mkIII nytt, men det är så världen fungerar. Vare sig man gillar det eller inte.
 
Folk är bortskämda och vill ha nästan gratis, man kan undra om en del köpare tror att det är välgörenhet...

?
Begagnat marknaden för kameror är väl ett klassiskt exempel när utbud och efterfrågan bestämmer priset. Är priset 13 000 för en beg MkIII så beror det ju på att det är där köpare och säljare möts.

Jag kan inte se att det har något alls att göra med välgörenhet.

Att vara bitter över att en kamera faller i pris är lite naivt tycker jag. Det är väl knappast någon överraskning. Kan man inte ta den smällen, ja då bör man inte ge sig in i leken från början. Ingen tvingar ju någon att sälja eller "uppgradera" och gamla prylars bruksvärde är ju oförändrat.

Själv håller jag t ex kvar vid min 400D. Tycker absolut dess nytta som partykamera och reserv överstiger dess ekonomiska värde.
 
När det gäller elektronik är det bara att räkna in i budgeten att värdet är noll när man burit ut det ur butiken. :)
 
Bara till att gilla läget fast det svider. Jag har mk3 och nu även en 7D. Kan bara bekräfta att 7D är en högst kompetent utmanare till mk3.

Men detta gör inte mk3 till en sämre kamera för det utan i vissa situationer väljer jag den före 7D och ibland tvärtom. Inomhussport nu vintertid så blir det mestadels 7D mycket på grund av dess bättre brusegenskaper och hastigheten som rent allmänt inte ligger värst mycket efter mk3, utomhus i bättre ljusförhållanden satsar jag hellre på mk3.

Provade på skoj att ta lite droppbilder här hemma i köket igår där båda fick assistans av min 580EXII. 7D gör bra ifrån sig men mk3 är bättre med sin synk på 1/300sek mot 7D 1/250sek och skillnaden i full hasighet är större än man kan tro, 10b/sek mk3 och 8b/sek 7D.

Så micke, häng inte läpp eftersom du har en mycket bra kamera i mk3, det är först om du skall sälja den det sura som du upplever det kommer. Men varför sälja? Jag tänker behålla min mk3 som säkert är uppe i en 150.000 exponeringar numera vilket i så fall innebär att den har bara kommit till halvtid än så länge.

//R
 
Kanske läge att slå till på en Mark III som komplement till Mark IV. Det är ju samma batterier och handhavande.

Eller så slår jag till på erbjudandet om Mark II:eek:r för 1000 kr plus moms. Det är värdefall det. Köpte min för 42 000...
 
Bara till att gilla läget fast det svider. Så micke, häng inte läpp eftersom du har en mycket bra kamera i mk3, det är först om du skall sälja den det sura som du upplever det kommer. Men varför sälja? Jag tänker behålla min mk3 som säkert är uppe i en 150.000 exponeringar numera vilket i så fall innebär att den har bara kommit till halvtid än så länge.

//R

Tanken var ju att MkIII skulle finansiera min 5D2 lite mer än 13....
 
Kanske läge att slå till på en Mark III som komplement till Mark IV. Det är ju samma batterier och handhavande.

Det är nog inte dumt. Jag kommer att behålla mina kameror, sonen har ju "stuligt" den ena så i praktiken när vi är ute båda två så har jag ju bara en kamera (5D2 ej inräknad då jag inte tycker den håller måttet till de rörliga bilder jag jobbar med)....Så 1D4 blir ett välkommet tillskott.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.