Hade inte priset skenat iväg som det har gjort så är sannolikheten stor att det hade blivit en mk4, nu avbokade jag min plats på väntelistan där jag låg bland de 5 första och satsade på en 7D istället som ett andrahus till min mk3.
På tal om storleken på filer ut ifrån kameror. Har under 2 veckor hunnit ta en del bilder både i mitt jobb som på fritid. Kan redan säga att 7D har överträffat mina förhoppningar och faktum är att den har tagit mk3 plats mer och mer som första kamera.
Men för att återkomma till storleken på bildfilerna. Bilden som ni ser härunder tog jag idag som en test både för att se hur 7D klarar av lite besvärligare situationer och hur bruset visar sig på lite högre ISO. Jag har bilden sparad i både JPG i bästa läget som största råformat. 7D har 19m/pix, mk3 har 10,1m/pix. Nu får jag gissa mig till hur stora mk3-filerna blivit men har använt den under drygt 2 år så jag tror att jag kommer hyfsat nära på mina gissningar.
På bilden sitter det en liten gärdsmyg inne bland grenverket och tog bilden med mitt 500/4 på cirka 10 meters avstånd i skymningsljus.
JPG-filen blev på 7.773kb (7,58mb) och råfilen 25.629kb (25mb). Den togs med ISO 1250, bländare 4,5 och slutartid 1/512. Motsvarande fil med mk3 uppskattar jag skulle bli ungefär 5-5,5mb respektive 12-14mb. Men som sagt ta dessa sista tal med en nypa salt.
Så visst blir det betydligt större filer med nästan 9m/pix fler och överföringen via kortläsaren kopplad med usb tar sin lilla tid. Förvisso är min dator inte lastgammal men har dock några år på nacken och med ett arbetsminne på 2gb.
Så med en mk4 kan man givetvis förvänta sig rejält större filer jämfört med en mk3 men inget ont som inte har något gott med sig, det är skönt att kunna beskära mer vilket kommer åtminstone mig till nytta vid fotograferande ute i naturen där det tycks som oavsett man inhandlar för tele så kommer man inte tillräckligt nära många gånger ändå. Och jag uppskattar 1.6 crop i 7D, tycker det är bättre att ha den inbyggd i kameran än behöva använda konverter.
Till sist vill jag nämna att jag har fått råfiler med 7D som snuddat 30mb där JPG blivit uppemot 10mb.
//R