Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

:D :D :D :D :D
Tack Lennart!
P.S. Ringsjövattnet gör en deprimerad. Vi behöver all hjälp för att stå ut till man kopplar på Bolmentunneln igen ;-) D.S.

Konstigt nog är vattenståndet lågt här, trots regn i massor och stängd tunnel. Deppigheten beror på abstinens. Ska be "hemlige gubben" vid Skeens kraftverk att ösa på ordentligt när tunneln öppnas igen. Turbinen har han nämligen gjort om till hembränningsapparat och den läcker finkel. Så slå en sexa Slåne i vattenglaset och tänk på att det är många som "slår en sjua" i Bolmenvattnet.
 
Tack för omtanken.
Det verkar dock vara fler som pinkar i Ringsjövattnet då det inte alls har samma goda och uppfriskande verkan... Eller så är det all konstgödning som slår till.
Om det ska göra någon verkan på abstinensen så behövs nog sex delar Skåne och en del Ringsjövatten i det där glaset.

Nu blev det lite OT men det kan inte hjälpas.
Vad gäller 1D MkIV så ska det bli väldans spännande att se vilken väg Canon har valt för sin nya top-of-the-line
 
Tack för omtanken.
Det verkar dock vara fler som pinkar i Ringsjövattnet då det inte alls har samma goda och uppfriskande verkan... Eller så är det all konstgödning som slår till.
Om det ska göra någon verkan på abstinensen så behövs nog sex delar Skåne och en del Ringsjövatten i det där glaset.

Nu blev det lite OT men det kan inte hjälpas.
Vad gäller 1D MkIV så ska det bli väldans spännande att se vilken väg Canon har valt för sin nya top-of-the-line

Vadå OT? Utan vatten lever vi inte. Och lever vi inte behövs ingen MkIV.
Allvarligt talat: Jag är inte så spänd på vad Canon hittat på den här gången. Bara lite nyfiken. Jag har hittat de verktyg jag behöver i mina nuvarande kamerahus ( 2 st FF med 21,1mp resp 24,6) och jag tänker nog nöta på dem väldigt länge.

Jag är mer intresserad av glasen (alltså objektiven) och de förbättringar som görs inom den sektorn plus att jag med riktig spänning ser fram emot mjukvarans utveckling. Det framkommer allt tydligare att de rawkonverterare som utvecklats genom åren inte kunnat ta tillvara kamerornas verkliga kapacitet, men nu verkar det hända mycket saker på det området.

PS. Om du hade sett de 2 deutsche Frauen som behagade svalka sina lekamen i Bolmen nere vid badstranden 70 meter från min kåk hade du nog nöjt dig med Ringsjövattnet. Jag satt där på stranden när solförmärkelsen inträffade då en av de graciösa damerna ställde sig framför mig. Horisontlinjen försvann och jag var obehagligt nära ett akterkastell värdigt slagskeppet Bismarck. Därefter rörde ekipaget på sig och sandstranden skälvde när det sagda ekipagets vänninna följde exemplet.

Vattnennivån steg med en halvmeter när de tu sänkte sig ned i DITT dricksvatten. Och när en av dem diskret behagade släppa väder under vattnet så blev det en rejäl vattenvirvel. Aborrstimmet vid stenkanten 50 meter längre bort hoppade i ren panik upp på torra land. Själv fick jag köra 5 nautiska mil längre ut på sjön för att hitta en lagom gös.
Jag misstänker starkt att jag varit vittne till episoden som orsakade raset i Bolmentunneln. DS

(De sista 2 styckena kan man kall OT i förkortningens rätta bemärkelse. Jag ber deltagarna på tråden om ursäkt för att jag tagit mig vatten över huvudet. Om man kan lite på vad jag berättat? Döm själva: jag är en 08 som är smålänning sedan ett par decennier)

Mvh/Lennart
 
Hej

Var och testade lite snabbt en 7D och saknade just en funktion som jag har på Canon MarkIII.

C.F.n I-8 säkerhetsförskjutning.

Just 2: möjlig (ISO inställning) hittade jag inte på 7D som jag använder mig av ofta, kan dock ha missat det.

Kör då med tv, tex 1/2000 som är fix och har den inställd på 400 ISO, blir det mörkare så ökar ISO talet, blir det ljusare så bländar den ner automatiskt, bra inställning för tex flygande fågel eller annan aktion.

Så jag får hoppas att denna funktion finns kvar på MarkIV.

Mvh

Omar
 
Ni har aldrig höret talas om att man kan spekulera i saker och ting ???

Det uttalandet som Jesper gjorde ser man titt som tätt från vissa personer.

Låt folk spekulera bäst dom vill är mitt råd.



//Photographer
Visst kan man spekulera hur man vill och det gör jag ochså emellanåt. Men Jespers inlägg var faktiskt sant. Mvh Thomas
 
Just 2: möjlig (ISO inställning) hittade jag inte på 7D som jag använder mig av ofta, kan dock ha missat det.
Jag har inte använt 1D Mark III så mycket att jag testat exakt hur detta fungerar på den, men något liknande finns på 7D. Fast man ställer inte in det på samma sätt, vilket säkert var anledningen till att du inte såg det.
 
På EOS-1DIII fungerar Safety Shift lite annorlunda än på EOS 7D/50D/40D. På 1DIII kan man ställa in 0,1 eller 2. 2 betyder att kameran ska ändra ISO istället för bländare eller slutartid.
 
Ställer man in 7D i läge M, med auto ISO, låser den tid och bländare och justerar bara ISO.

Ställer man in på Tv, har safety shift och auto ISO till, då ändrar den bländaren så länge den räcker till, sen ISO så länge det räcker och till sist ger den längre tid också.

Blir det för ljust blir det förstås en kortare tid den tar till, men det händer inte lika ofta.
 
Titta i respektive manual för skillnaden. 1DIII ändrar ISO automatiskt mellan 100 och 3200 när C.Fn 1-8 är ställd i läge 2.
 
OK, manualerna är väl missvisande då eftersom C.Fn 1-6 värde 0 och 1 på EOS 7D har exakt samma beskrivning som C.Fn 1-8 värde 0 och 1 på EOS-1DIII.
 
Jo, de sakerna är lika, men att man vill ha automatisk ändring av ISO under vissa förhållanden kan man inte ställa in under någon C.Fn i en 7D. Men automatiskt kan det bli, så funktionen finns i något avseende ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.