Annons

Canon EOS 1D MkIV

Håller febrilt på att "plöja igenom" länkarna (tack) men har fn. inte hittat något om cropning motsv 1,6 dvs. APS-C (vad kallas funktionen?). Om jag minns rätt har väl Nikon det?

Borde väl kanske inte vara så stor grej för man kan väl lika gärna beskära i datorn i efterhand men det medför ju en massa extra tid framför den förb... datorn! ;-)

Mvh!
// Niklas
 
Har bokat upp mig, men priset känns lite högt! Har för mig att min 1d3 gick på 28 ex moms, IV ligger på runt 44 ex moms. Det är ungefär en 50% ökning av priset!!
 
Har bokat upp mig, men priset känns lite högt! Har för mig att min 1d3 gick på 28 ex moms, IV ligger på runt 44 ex moms. Det är ungefär en 50% ökning av priset!!

Hej

Tycker också att priset ligger lite väl högt. Har för mig att priset för MarkII och MarkIII låg på runt 37 tusen när jag köpte dem. MarkIV skall scandinavianphoto ha 55 lakan för
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=9985741

Men Nikons nya D3s kostar ju lika mycket

Mvh

Omar
 
Ooof... tråkigt pris. Jag hade vääääldigt gärna ersatt mina kameror med två stycken 1D IV, men inte stor chans för det med den prisnivån tyvärr.
 
Hej

Tycker också att priset ligger lite väl högt. Har för mig att priset för MarkII och MarkIII låg på runt 37 tusen när jag köpte dem. MarkIV skall scandinavianphoto ha 55 lakan för
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=9985741

Men Nikons nya D3s kostar ju lika mycket

Mvh

Omar

Canon anser väl att den nya kameran är minst lika bra som D3s. 1DIV har ju 16 MP och 1080-video. Å andra sidan är D3s i småbildsformatet.

Frågan är om Canon inte vunnit på att göra 1DIV i småbildsformatet med 16 MP och en 1.3 crop på ca 10 MP. Då hade vidvinkelsidan och det kortare skärpedjupet tillgodosetts samtidigt som den något bättre räckvidden i 1.3-cropläget hade funnits kvar med i princip samma MP-tal som i den tidigare MkIII-modellen. 10 MP räcker ju i de flesta sammanhang för målgruppen.
 
Tycker att den verkar fylla i precis det man "saknar" på 1Dmk3. Trodde iof att det skulle bli en FF-sensor på runt 16Mp men det är väl inte hela världen.

Synd med priset bara. Känns inte riktigt motiverat, vad gäller nikons motsvarigheter så har dom väl alltid legat 10-15' över Canons...

Trist, hade sett fram emot att byta ut mk3:an men nu får man nog köra mk3 lite längre och sikta in sig på en efterföljare till 7D när det är dags :eek:)

Ska däremot bli VÄLDIGT spännande att se om den håller vad en lovar!

/Micke
 
Personligen tycker jag om 1.3x formatet, jag fotar mest tele och har då inget emot att få lite beskärning och lite mer skärpedjup.

Bättre höga ISO, och bättre AF är det enda jag vill ha utöver vad som redan finns i 1D III.

Video är säkert "here to stay" men jag har inget behov eller intresse för det just nu.

Fasen om man nu kunde vinna stort på nästa skraplott...
 
Personligen tycker jag om 1.3x formatet, jag fotar mest tele och har då inget emot att få lite beskärning och lite mer skärpedjup.

Bättre höga ISO, och bättre AF är det enda jag vill ha utöver vad som redan finns i 1D III.

Video är säkert "here to stay" men jag har inget behov eller intresse för det just nu.

Fasen om man nu kunde vinna stort på nästa skraplott...

Vi kunde ju köpa ett antal lotter i veckan o vinner någon nog för två mk4:eek:r så delar vi ;o)
 
Om jag får ändra planen lite; "Vinner vi nog för fyra Mark IV:eek:r så delar vi".
Jag vill ju ha två stycken. :)
 
Hur många yrkesfotografer respektive amatörer kommer att uppgradera till 1DMKIV? Hur stor är efterfrågan med det betydligt högre priset?
 
Ryktena stämde bra i alla fall gällande hur kameran skulle vara. Men en ökning av priset på nästan 50% mot släppet av Mk IIIan var lite oväntat i alla fall!
Sen är frågan varför Fotosidan inte lagt upp detta på startsidan som en nyhet? När Nikon D3s kom så var den då med ;) kanske inte så viktigt men lite intressant bara.
 
Jo, det estimerade priset ligger klart över vad jag hade trott och hoppats på, tyvärr! Men 7D lär kanske ha bidragit till detta kliv uppåt prismässigt skulle jag tro! Eller?

Mvh!
// Niklas
 
Ryktena stämde bra i alla fall gällande hur kameran skulle vara. Men en ökning av priset på nästan 50% mot släppet av Mk IIIan var lite oväntat i alla fall!
Sen är frågan varför Fotosidan inte lagt upp detta på startsidan som en nyhet? När Nikon D3s kom så var den då med ;) kanske inte så viktigt men lite intressant bara.

Har det inte varit någon pressträff som Fotosidan närvarat på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.