Annons

Canon EOS 1D MkIV

Skulle också väldigt gärna se en 60D eller vad den nu skulle kallas med en sensor i APS-H.

Skulle vara kalas med en kamera som ligger mellan 50D och 5D mk2.

Det enda som talar emot det är väl Canons satsning på ef-s objektiv.

Ähhh.. Jag har ett enda objektiv som enbart fungerar med APS-C och det är "smör och bröd zoomen" bara så jag lär inte gråta om jag inte kan använda det objektivet på min nästa xxD.

AF var i princip i mål på 40D, Lite bättre väderätning, modernare batterier (samma som 5D mkII) och en 15 Mp APS-H och ett pris under 15kkr så köper jag den på lanceringsdagen - jag lovar !!


PS. jag har OLED i min senaste mobiltelefon och det är väl självkklart att dessa snaart kommer i husen - LCD kan gå och lägga sig. OLED är bättre utan minsta tvekan!
 
Hej

Ett långt rykte, dock lite intressant

"17th 1D4 testing? Comments from a Canon camera tester.

Canon, it seems, are particularly keen for reports of problems in sports use ;-)

Note this refers to a particular test camera, and as Canon regularly tell people doing testing 'not all features may make it to production'.

1.3 crop
Images ~16MP
ISO 50-26500
8MP sRAW1 format providing images that seem to best 1D3 files in detail [typo corrected]
Very clean images at ISO 3200. 6400/12800 take further processing very well
Slightly faster FPS than 1D3 in real life shooting
AF greatly improved and very good in low light (actual comment was 'Nikon fast' ;-)
Liveview AF - not up to fast sports use, but very usable otherwise
Video as with 5D2
Screen as per 5D2
Ergonomic improvements with grips - some buttons moved
Feels faster and more responsive in nearly all aspects of real use.
Testing is carried out on different parts of cameras in different bodies, so if a 1D4 arrives in August, expect the specs to be pretty close. If it doesn't turn up until January, then quite a bit could be different (such as an FF sensor, which we've also heard of being tested)"

"14th We're told (thanks) of a conversation with a Canon rep in the US. Their comment was that if you want better noise/ISO/MP/AF and FF then the new 1D will only disappoint on the FF front.

"The real engineering issue here is the speed of the mirror on FF bodies. The 1.3 size allows for faster mirror operation."

Från http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_1D_MkIV.html

Mvh

Omar
 
Ähhh.. Jag har ett enda objektiv som enbart fungerar med APS-C och det är "smör och bröd zoomen" bara så jag lär inte gråta om jag inte kan använda det objektivet på min nästa xxD.

AF var i princip i mål på 40D, Lite bättre väderätning, modernare batterier (samma som 5D mkII) och en 15 Mp APS-H och ett pris under 15kkr så köper jag den på lanceringsdagen - jag lovar !!


PS. jag har OLED i min senaste mobiltelefon och det är väl självkklart att dessa snaart kommer i husen - LCD kan gå och lägga sig. OLED är bättre utan minsta tvekan!

För min del skulle de också gärna få lägga ner aps-c i förmån för aps-h.
Men jag tror Canon har mer att säga till om det. :)
Speciellt efter att de har lanserat flera ef-s objektiv sista åren.

Som sagt var, det skulle vara trevligt om Canon lanserade en kamera som ligger mellan 50D och 5D med aps-h sensor.
 
För min del skulle de också gärna få lägga ner aps-c i förmån för aps-h.
Men jag tror Canon har mer att säga till om det. :)
Speciellt efter att de har lanserat flera ef-s objektiv sista åren.

Som sagt var, det skulle vara trevligt om Canon lanserade en kamera som ligger mellan 50D och 5D med aps-h sensor.

Ja, man kan alltid drömma, men självklart så lancerar Canon bara det de tror att de kan sälja bäst av och troligen så tror de inte på APS-H i lite mindre hus. Trist, men jag tror verkligen att det skulle skapa ett nytt segment för folk som gillar snabbhet och ändå vill ha en något kompakatare hus och som nöjer sig med AF prestanda i nivå med 40D och som vill ha fördelarna med som en lite större APS-H sensor ger, lite bättre sökare. Detta skulle verkligen kunna skilja mellan XXXD och XXD och de som fotar af mässigt riktigt svåra motiv kommer ändå förstätta köpa 1D dels för detta, bättre vädertätningen och den långa batteritiden.

Kom igen Canon - låt EF-S vara förbehållet för XXXD och XXXXD hus framöver. Ge folket APS-H i XXD serien !!!

:)

Glad Midsommar förresten !
 
Kom igen Canon - låt EF-S vara förbehållet för XXXD och XXXXD hus framöver. Ge folket APS-H i XXD serien !!!

Skulle hellre se ett mellanting mellan 1D och x0D med sensor i APS-H. Vore trist att köpa en dyr EF-S-glugg och sen inte kunna använda den på annat än instegsmodellerna...
 
Skulle hellre se ett mellanting mellan 1D och x0D med sensor i APS-H. Vore trist att köpa en dyr EF-S-glugg och sen inte kunna använda den på annat än instegsmodellerna...

Tja, det är ju naturligtvis en klok tanke, men vet du vad? Jag tror att det borde gå konstruera ett hus med APS-H sensor som kan ta EF-S optik utan att det krockar, men att man elektroniskt beskär ner bilden på sensorn till motsvarande APS-C och med ungefär samma pixeldensitet som dagens APS-C (ja, inte som 50D/500D), så har man inte förlorat något egentligen även om man nu råkar ha EF-S optik.
 
Frånsett en rätt rejäl vinjettering skulle en EFS 17-55 funka på APS-H? ( den sticker väl in för mycket förstås).
Då hade man ju helt plötsligt en "översatt" 24-70 f2,8 IS.
 
Hoppas EOS 1D Mk IV dröjer ännu ett tag så att den nya Digic V processorn hunnit utvecklats färdigt.

Vore lite tråkigt med dubbla digic IV på en EOS 1D Mk IV (som har ganska lång livscyckel).


//Photographer
 
"Hoppas EOS 1D Mk IV dröjer ännu ett tag så att den nya Digic V processorn hunnit utvecklats färdigt"

Hoppas EOS 1D Mk IV dröjer ännu ett tag så att...
...mitt bankkonto hinner återhämta sig efter Mark III.
 
Några gissningar om hur EOS 1D MKIV specen kommer se ut nu när EOS 7 specarna är kända, vad kan vi gissa/hoppas på ?

Själv behöver jag båda kamerorna ;-)
(ja sa behöver, inte att jag kommer köpa ;-)

//Photographer
 
Ingen aning, men här är någon som påstår sig veta :)


Pre release 1DV spotted! Limited information extracted from the beta-tester, but even that little information is enough to say that this is going to be awesome!

Speculation that the number IV is going to be skipped over is right on the money! The 1DV marks such a leap forwards from the current 1DIII that such is to be expected.

The specs that were revealed are:
Dual Digic V
Full Frame with 1.3x and 1.6x crop selectivity
Slight increase from 21.1mp to ~36.2mp
10 fps
Full HD video (with separate video & audio output for monitoring)
Fully customisable function buttons.
Pellicile mirror

That's all the specific information that the source would reveal - but we are assured that this camera is truly ground-breaking and well worth the wait. The features found on the new 7D are but a mere foreshadowing of what is to come!

Some additional functionality has been hinted at. The LCD display will be touch sensitive (touch sensitivity can be reduced on the fly) so once the locations of the soft buttons are memorised, custom functions can be selected easily with your nose! Focus can be prioritised to different areas of the anatomy by simply using the touch screen to select areas on a representative diagram - no more OOF eyes or feet! Due to the touch screen and advanced accelerometer, many favourite arcade games will be included. There was no comment on whether Pong would be available.

*Addendum. There will only be a fully manual mode or a bulb mode, as professional photographers will use nothing else. A separate grip will be made available with built in GPS unit, pocketwizard OCF triggering, WiFi (enabling VoIP feature!)

**Another beta model of this camera has been spotted, using Foveon sensor technology instead of the traditional Bayer filter sensor. It is rumoured that this will appear in the forthcoming 3D which will have many of the features of the 1DV.


Rykten säjer ingenting men lite lustigt är det väl ändå att ryktet om 7D var ganska bra ^^
 
Rykten är som sagt alltid rykte men texten ovan skulle kunna verka seriös ...ända tills man läste nedanstående...

... Due to the touch screen and advanced accelerometer, many favourite arcade games will be included. There was no comment on whether Pong would be available....

...där rasade korthuset ;)
 
Hej

Fotar ju mest fåglar.

Har ju sneglat på 7D, lättare och billigare och en massa megapixlar som man kan kroppa ifrån jämfört med MarkIV som kommer senare någon gång, blev ju lite sugen.

Tänkte att det blir som EOS 3 och EOS 1V att man kunde få tag i ett lättare hus (Eos 3) med stort sätt samma prestanda som proffshuset EOS 1V för halva priset.

Men en bild som jag hittade från 7D som är brusreducerad ser ju inte riktigt så bra ut med 400 ISO, titta på bakgrunden. Sedan verkar ju skärpan ligga lite framför fågeln.

http://www.robgalbraith.com/public_files/Canon_EOS_7D_ISO400_Bird.jpg

Eftersom jag fotar handhållet är brusegenskaperna viktigare än megapixlar.

En liten dålig jämförelse, men en bild från MarkIII på 400ISO som inte är brusreducerad, kolla bakgrunden.

http://www.robgalbraith.com/public_files/EOS-1D_Mark_III_ISO400_Whiskers_DPP.jpg

Så jag kommer satsa på MarkIV istället, som förhoppningsvis kommer ha bättre brusegenskaper än 1D MarkIII.

Mvh

Omar
 
Är du inte nöjd med Mark3 ?
Är väl bättre köra på med det man har?

Hej

Jovisst, MarkIII är den bästa kamera jag har haft, men tekniken går framåt och jag vill ha det bästa:)

Exempel på saker (lite snabbt) som jag skulle vilja ha bättre än på MarkIII är tex.

Bättre AF

Lättare hus

Bättre brusegenskaper

Kunna utnyttja UDMA på minneskorten

Kanske en annan placering av Joy-sticken så jag når den när jag fotar i höjdformat.

Bättre lcd skärm som lättare går att se på i dagsljus, hoppas på Oled skärm.

Större dynamisktomfång

Dubbla CF kort platser

Minskad benägenhet att få skit på sensorn.

Bättre sökare

Gärna fullformat

Lättare och bättre batteri, fastän det bra så går det nog att göra bättre, tekniken går framåt.

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.