Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag trodde/hoppades att priset i princip skulle vara oförändrat. Det gäller ju för all annan elektronik nuförtiden - nästa modell har samma eller lägre pris men bättre prestanda. Men så blev det inte.
 
Bara en tanke: Om Canon skulle gjort en fullformatsvariant av sensorn i 1DMKIV skulle den vara på ca 24 MP. Kommer denna i 5DMkIII eller vill Canon höja MP-antalet mer till nästa modell?

En sak är säkert: Vi har nu både ett samtidigt MP-race och ISO-race. Vem hade sommaren 2007 (när ISO 6400 ansågs högt) trott att vi hösten 2009 skulle få kameror med ISO 102400?!

Nikon D4 som kommer 2011 lär ha 16-18 MP och ISO 204800.

Canons 1DsMKIV lär ha 32/38 MP och ISO 25600.

Genom dessa ständiga höjningar av specifikationerna och andra förbättringar lyckas Canon och Nikon hålla upp priserna gentemot Sony som är en uppstickare.

Var skall detta sluta?
 
Senast ändrad:
Hmm... skraplotter är ingen bra plan som det sett ut hittills.

Hur är det nu... finns jultomten?

Jag har varit väääldigt snäll i år, och kan tänka mig att lägga lite tid på att skriva en snygg önskelista om det finns en chans att jobbet lönar sig.
 
Den här tråden har en rätt stor chans att bli årets längsta. 17 sidor spekulationer redan före kameran lanserats. Hur många skall det bli nu när Canon släppt nyheten....
 
Hej

Lite film från kameran för de som missat det, bra ljud

http://vincentlaforet.smugmug.com/L...n-1DMKIV-Video/10024122_sqhwE#686345820_EeDCa

Tror man kan få den i 1080 p om man klickar på Full HD

Mvh

Omar

Hur manga ser egentligen behovet av film i den har kameran? Speciellt intressant on det ar manga 1D3 som tycker att det ar vart att uppgradera till 1D4 for filmfunktionen.

Sjalv kommer jag nog kopa 1D4, men forst nasta ar nar priset har sjunkit lite, kanske ner till $4000, men jag ser inget behov av filmfunktionen.
 
Hur manga ser egentligen behovet av film i den har kameran? Speciellt intressant on det ar manga 1D3 som tycker att det ar vart att uppgradera till 1D4 for filmfunktionen.

Sjalv kommer jag nog kopa 1D4, men forst nasta ar nar priset har sjunkit lite, kanske ner till $4000, men jag ser inget behov av filmfunktionen.

Vad är ditt motiv till uppgradering om nu inte video lockar? Fler MP? Högre ISO-tal? Bättre bildkvalitet även på mellan- ISO? Förväntat bättre AF-system? Annat?
 
Djupt besviken.
Dels på prissättning men framförallt för att:

ISO:t De redovisar bara samplebilder upp till ISO 3200. Kolla bilderna från Nikons D3s, deras provbilder med ISO 12800 är löjligt bra. Testbilden på ISO 3200 från Canon såg inte dålig ut men kändes inte imponerande satt i paritet med Nikons. Jag är rädd för att de övre värden mest är ett sätt att på papperet matcha Nikon och inte jämbördiga i resultat.

Sensorstorleken:
Fullsensor ger ökade kreativa möjligheter med kortare skärpedjup. Som proffs kan man välja ett längre tele om man vill komma närmare. Mindre sensorer lämpar sig väl för konsumenter som inte har råd att skaffa stora dyra telen men det segmentet riktar sig inte denna kamera till.

Ingen möjlighet till sensorgruppering. Jag har plåtat en del sport med Nikon och denna inställning är underbar om man följer en fotbollsspelare eller liknande där folk är i förgrunden men motivet ändå inte håller sig konstant i bildutrymmet.
 
Vad är ditt motiv till uppgradering om nu inte video lockar? Fler MP? Högre ISO-tal? Bättre bildkvalitet även på mellan- ISO? Förväntat bättre AF-system? Annat?

For mig ar det mest AF, eftersom jag nu har 5D, forsta versionen, och en 20D. Men aven vadertatningen och battre hog ISO prestanda. Sen ar det val alltid lite kul med lite fler MP, men det spelar inte sa stor roll.
 
Redaktionen gillar väl Nikon bättre.
T.o.m rykten om Nikonkameror är "nyheter" här.
 
Varför gnälla om APS-H ? Det är på många sätt det bästa av två världar - man slipper de (ofta dåliga) hörnen och man man får ändå en större sensor med allt godis det innebär jämänfört med APS-C. Frågan är väl bara varför de gjorde EOS 7 till en APS-C kamera igen emot bättre vetande...

Vill du ha bra AF och FF så finns ju 1Ds....
 
Men, priset?

Enligt dpreview:
List Price (body only) £4499 (UK) , $4999 (US) , € 4599 (EU)

de 55000kr den kostar för närvarande på cyberphoto och scandinavianphoto motsvarar ca 7950 usd...

4999 U.S. dollars = 34 609.0472 Swedish kronor
4499 British pounds = 51 060.0151 Swedish kronor
4599 Euros = 47 622.7434 Swedish kronor

Visst, kameror är dyrare i Sverige än utomlands, men ändå...

Dessutom, de "testbilder" Canon lägger upp på sin sida ser inte särskillt imponerande ut tycker jag. Tycker de ser utsmetade ut på något vis, på alla iso. Dessutom lägger dom som sagt inte upp några bilder på höga iso. Nikon gjorde tvärt om och la nästan bara upp bilder på höga iso.

...och egentligen kan jag skita i vilket för jag hade inte kunnat köpa kameran om den så hade kostat en tredjedel av vad den gör :p Men man kan väl få drömma?
 
Den här tråden har en rätt stor chans att bli årets längsta. 17 sidor spekulationer redan före kameran lanserats. Hur många skall det bli nu när Canon släppt nyheten....

Jag är tveksam. Dels är 17 sidor ganska lite i sammanhanget (rykten brukar ju ofta finnas innan lansering) och dels är målgruppen lite begränsad. Men vi får se var det landar! ;)
 
Jag trodde/hoppades att priset i princip skulle vara oförändrat. Det gäller ju för all annan elektronik nuförtiden - nästa modell har samma eller lägre pris men bättre prestanda. Men så blev det inte.

Kan det möjligtvis vara det rekommenderande priset från canon som Scandinavian marknadför?? Låter faktiskt väl mycket med c.a 20000:- mera för nypriset jämfört med 1D Mark III!!! Jag gissar på att priset sänks ganska snart till mer rimliga proportioner!!
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.