Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Hej

Min MarkIII kör som bäst i ca 10.9MB/s med CF kort
http://www.robgalbraith.com/bins/camera_multi_page.asp?cid=6007-9038 och ofta kör jag i botten så jag inte kan ta flera bilder, vilket är lite iriterande

MarkIII saknar ju UDMA

skall bli intressant när MarkIV kommer och se vilken hastighet den kommer ha och då speciellt med de nya korten. Den relativt nya Canon 5D II har en hastighet på över 40mb/s (ca 4 ggr snabbare än markIII) med nya korten som tex Sandisk Extreme Pro.

Jag tror inte att MarkIII drar så mycket nytta?? av de nya korten för den saknar UDMA, men det får tester visa.

http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-10043-10255

Mvh

Omar
 
Ja, lätt om några veckor, kanske tom. dagar?

Fantastiskt att det finns en tråd med över 260 inlägg och över 31000 visningar om en kamera som bara finns i folks medvetanden :)
 
Ja, lätt om några veckor, kanske tom. dagar?

Fantastiskt att det finns en tråd med över 260 inlägg och över 31000 visningar om en kamera som bara finns i folks medvetanden :)

UFOn finns också bara i sinnet och där finns eoner av inlägg... Vi drömmer, hoppas, spekulerar, diskuterar om kameran - inte så konstigt, vi är ju prylbögar... ;)
 
Ja stort intresse för dom nya, men frågan är för mig om inte en ny EOS 1D Mk IV får invänta en ny Eos 5D mk 3a. Som troligtvis blir den mest stora nyheten från Canon på länge.
 
Kanske man skulle ta upp akvarellmålning istället.

Det borde vara stabilt nu, så man slipper uppgraderingar.
 
Kan man utgå från att det hamnar ett liknande AF system i EOS 1DMKIV som det i EOS 7D ?

Finns ju inget utrymme för Canon att få liknande kritik på AF som 7D redan fått.


//Photographer
 
Det var ett rejält inlägg. Det är ju tjattrigare än vad vi är, om nu det är möjligt.

ISO 100000+, det var inte dåligt, det. Undrar hur det ser ut, om det nu är sant?
 
Knappast

Kan man utgå från att det hamnar ett liknande AF system i EOS 1DMKIV som det i EOS 7D ?

Finns ju inget utrymme för Canon att få liknande kritik på AF som 7D redan fått.


//Photographer

Skojar du! Skulle man sätta in ett mycket sämre AF-system än vad man hade redan i den första 1D??? Jag misstänker att du aldrig testat en 1D MKII eller 1DMKIII! AF-systemet i 4:an kommer självklart överglänsa 7D med att antal hästlängder!
 
Det var ett rejält inlägg. Det är ju tjattrigare än vad vi är, om nu det är möjligt.

ISO 100000+, det var inte dåligt, det. Undrar hur det ser ut, om det nu är sant?

Tror det handlar om binning och därmed reducerad upplösning i högisoläget.

Hur det ser ut? Tja jag ställde 5DMkII på 6400 iso och underexponerade 4 EV samt delade pixelantalet med 4 p g a spekulerad binning och gjorde en 5mp bild av resultatet och visade för grannen som tyckte det såg bra ut. Men hans ledhund morrade....
 
Skojar du! Skulle man sätta in ett mycket sämre AF-system än vad man hade redan i den första 1D??? Jag misstänker att du aldrig testat en 1D MKII eller 1DMKIII! AF-systemet i 4:an kommer självklart överglänsa 7D med att antal hästlängder!

Var inte för säker på det! Beror på om du avser servo-AF eller exakthet i singleeläge. Har ägt såväl 1D som 1DMkII, 1Ds och 1DsMkII. Ingen av dem var trots kalibrering speciellt pricksäkra på single AF och testtavla. Däremot kommer jag ihåg 1DMkII som väldigt säker på rörliga föremål under sekvenstagning.
 
Skojar du! Skulle man sätta in ett mycket sämre AF-system än vad man hade redan i den första 1D??? Jag misstänker att du aldrig testat en 1D MKII eller 1DMKIII! AF-systemet i 4:an kommer självklart överglänsa 7D med att antal hästlängder!



Nej jag skojar inte, Du missupfattade kanhända det jag skrev.

//Photographer
 
rörligt

Var inte för säker på det! Beror på om du avser servo-AF eller exakthet i singleeläge. Har ägt såväl 1D som 1DMkII, 1Ds och 1DsMkII. Ingen av dem var trots kalibrering speciellt pricksäkra på single AF och testtavla. Däremot kommer jag ihåg 1DMkII som väldigt säker på rörliga föremål under sekvenstagning.

Tänkte mest på förmågan att sätta rörliga föremål samt att AF är ett "steg mer ljuskänligt" (Klarar bl 8 så man kan utnyttja sina konvertar till de långa teleobjektiven) Har i och för sig inte att göra med själva ljuskänsligheten utan mer på hur AF-modulerna arbetar i de olika systemen.
 
Tror det handlar om binning och därmed reducerad upplösning i högisoläget.

Hur det ser ut? Tja jag ställde 5DMkII på 6400 iso och underexponerade 4 EV samt delade pixelantalet med 4 p g a spekulerad binning och gjorde en 5mp bild av resultatet och visade för grannen som tyckte det såg bra ut. Men hans ledhund morrade....

:D :D :D :D :D
Tack Lennart!
P.S. Ringsjövattnet gör en deprimerad. Vi behöver all hjälp för att stå ut till man kopplar på Bolmentunneln igen ;-) D.S.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.