Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Jag berömmer Omar för fina bilder men tycker det är synd att kontrasten och skärpan inte är på topp.

Vad exakt är det för "svepande" och "plumpt" med att jag gör det? Var vänlig förtydliga så konkret du mäktar med hur jag skulle ha uttryckt mig utifrån att jag tycker bilderna är bra men saknar det där extra av sting!

Nu ska jag inte föra Omars talan, men är det här beröm eller konkret kritik?:
Du visar här upp en imponerande mångfald fåglar/djur och närhet till dem. Det sagt är mitt råd til dig att bara visa dina bästa bilder. Jag förvånas dock över den tekniska kvaliteten. Alltför många bilder brister i kontrast och skärpa. Har du inte fotograferat i raw? Är objektivet boven i dramat? Fokusproblem? För hård beskärning?


Med endast 200 mm tillhands kommer jag aldrig tillräckligt nära en fågel ute i naturen.
Det finns många exempel på fina fågelbilder som är tagna med betydligt kortare brännvidd. Titta på förstasidans nyhet om Brutus Östling och Lars Johnson, den bilden tog Brutus med 16mm. Med rätt tillvägagångssätt går det utmärkt. Följande bild är tagen med ett 70-200:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2006464.htm
 
Nu ska jag inte föra Omars talan, men är det här beröm eller konkret kritik?:




Det finns många exempel på fina fågelbilder som är tagna med betydligt kortare brännvidd. Titta på förstasidans nyhet om Brutus Östling och Lars Johnson, den bilden tog Brutus med 16mm. Med rätt tillvägagångssätt går det utmärkt. Följande bild är tagen med ett 70-200:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2006464.htm

Jag berömde Omars bilder för deras innehåll och mångfald. Jag kritiserade och frågade om den tekniska kvaliteten. Vad är problemet med detta i dina ögon eftersom du så starkt ifrågasätter mig för det?

Dina inblägg luktar väldigt mycket elitism och förakt för mina färdigheter och åsikter som amatörfotograf. Tycker du att jag skall hålla käften och inte har någon rätt att yttra mig för att jag inte är någon (professionell) fågelfotograf? Säg då det rakt ut och stå ärligt och uppriktigt för att du föraktar min amatörmässighet istället för att linda in det i abstrakta ord!

Du har fortfarande inte svarat på vad du menar med att jag ger kritik på ett "svepande" och plumpt" sätt eller vilken "kunskap" jag behöver för att ha rätt att kommentera andras bilder. Och var är ditt svar på vad som är "relevant" kritik? Vari ligger "relevansen"?

Du får tycka precis vad du vill om mitt "tillvägagångssätt" och att det inte är "rätt" men jag har aldrig lyckats ta några bra fågelbilder på 200 mm och definitivt inte på 16 mm i min vardag. Alla är inte, kan inte eller vill inte bli mästare på fågelfotografering. Jag tillhör den gruppen människor. Är det svårt att förstå och respektera för dig?
 
Billig (relativt) nu!

Fan va jobbiga ni är amatörer som proffs!

jag försöker följa den här tråden för att snappa upp tips och råd för att på bästa sätt lära mig använda min nyinköpta MkIV - åter till ämnet snälla!

Har ni märkt det börsliknande race som pågått den här veckan för kamerans pris?
Jag beställde min förra fredan i en kampanjdipp och sedan dess har kurvan vänt upp något igen. Blir den billigare?

/Christer
 
Dina inblägg luktar väldigt mycket elitism och förakt för mina färdigheter och åsikter som amatörfotograf. Tycker du att jag skall hålla käften och inte har någon rätt att yttra mig för att jag inte är någon (professionell) fågelfotograf? Säg då det rakt ut och stå ärligt och uppriktigt för att du föraktar min amatörmässighet istället för att linda in det i abstrakta ord!
Dina färdigheter som fotograf vet jag inget om, därför kan jag omöjligen ha någon åsikt. Hur du läser in elitism och förakt är för mig en gåta. Det vore uppriktigt trevligt om du ville visa oss några bilder så att jag och alla andra kan bilda oss en uppfattning. Det vore sannolikt utvecklande för oss och dig. Du får mer än gärna kommentera vilka bilder du vill, konstruktiv kritik är aldrig fel.

Du får tycka precis vad du vill om mitt "tillvägagångssätt" och att det inte är "rätt" men jag har aldrig lyckats ta några bra fågelbilder på 200 mm och definitivt inte på 16 mm i min vardag. Alla är inte, kan inte eller vill inte bli mästare på fågelfotografering. Jag tillhör den gruppen människor. Är det svårt att förstå och respektera för dig?
Nej, jag inga som helst problem med det, jag ville bara visa på att möjligheten finns - om viljan finns.
 
Teodorian är inte speciellt smidig i sina uttalande, jag tycker det räcker med att vi alla kan konstatera det faktum ;-)



//photographer
 
Dina färdigheter som fotograf vet jag inget om, därför kan jag omöjligen ha någon åsikt. Hur du läser in elitism och förakt är för mig en gåta. Det vore uppriktigt trevligt om du ville visa oss några bilder så att jag och alla andra kan bilda oss en uppfattning. Det vore sannolikt utvecklande för oss och dig. Du får mer än gärna kommentera vilka bilder du vill, konstruktiv kritik är aldrig fel.


Nej, jag inga som helst problem med det, jag ville bara visa på att möjligheten finns - om viljan finns.

Trots flera försök att få dig att svara på mina frågor om dina påståenden om att jag är "svepande" och plump" vägrar du att besvara dessa frågor. Seriöst? Trovärdigt?

Elitismen och föraktet ligger i att du anser att jag inte har rätt att kommentera fågelbilder därför att jag inte är en fågelfotograf samt att du inte respekterar mina erfarenheter att det är svårt att få bra fägelbilder med max 200 mm till hands.
 
Trots flera försök att få dig att svara på mina frågor om dina påståenden om att jag är "svepande" och plump" vägrar du att besvara dessa frågor. Seriöst? Trovärdigt?

Elitismen och föraktet ligger i att du anser att jag inte har rätt att kommentera fågelbilder därför att jag inte är en fågelfotograf samt att du inte respekterar mina erfarenheter att det är svårt att få bra fägelbilder med max 200 mm till hands.

Trevlig helg, Tore!
 
Teodorian är inte speciellt smidig i sina uttalande, jag tycker det räcker med att vi alla kan konstatera det faktum ;-)



//photographer

Så ytterligt föraktfullt och respektlöst av dig att

1) Prata om mig i tredje person,

2) Generalisera att "alla" tycker något och att det är ett "faktum",

3) Komma med ett ogrundat och icke konkretiserat påstående om att jag är "inte speciellt smidig",

4) Totalt onyanserat och partiskt fördöma det jag skriver men lämna det Arne skriver helt därhän.

Det du och Arne ger uttryck för är oviljan och kanske även oförmågan att föra en saklig diskussion kring ett ämne - i det här fallet den tekniska kvaliteten på bilder och förutsättningarna för att uppnå bra sådan vid fågelfotografering. Istället fördömer ni mig som person och sätter fokus på helt irrelevanta faktorer som mina personliga egenskaper och karaktären på min kritik utan att ge sakliga skäl för påståendena.
 
Ta detta off-line

Kan ni vara snälla och ta det här meningsutbytet någon annanstans, så kan dom som är intresserade av ämnet få tillbaka tråden?
 
Gläds åt att det är vår för böfvelen!

Har suttit sedan igår och blivit lite förvånad över de senaste turerna som dragits fram- och baklänges sedan Tores inlägg rörande Omars bilder.

Först och främst anser jag inte att det var något påhopp från Tores sida. I själva verket anser jag att det visade på ett engagemang parallellt med beröm/erkännande av Omars skicklighet som fågelfotograf.

Att han sedan, i egenskap av icke-fågelfotograf, ställer frågor om inte en del av bilderna kunde förbättras tekniskt i exv kontrast, beskärning etc visar ju någonstans en vetgirighet där han vill räta ut vissa frågetecken p g a den mindre erfarenhet han själv anger att han har av fågelfoto.

Jag konstaterar att Omars bilder, i mitt tycke, är väldigt bra motivmässigt och väl fångade i ögonblicket.
I övrigt har jag vissa premisser när det gäller kontrast, färgton, skärpa. De kanske avviker från Tores premisser just när det gäller fågelfotografering (som jag är dåligt insatt i). Men Tore har väl rätt att få adekvata svar på sina frågor? I annat fall fattar jag inte vad trådarna på FS ska vara till för.

Kort sagt: Varför denna undanglidande pajkastning?

Personligen hade jag blivit smickrad om någon granskat mina bilder så noga och ställt adekvata frågor.
Tore levererade ju även beröm och full respekt för bildernas innehåll, fotografens motivkänsla etc.

Så för f*n gläds åt våren istället. Det tänker i alla fall jag göra.

Trevlig Helg/Lennart

Edit: Såg att Andetrs Östberg kommit med en önskan att få tråden tillbaks efter att mitt inlägg skrivits.
Jag instämmer. DS
 
För något år eller några år sedan påpekade jag för Omar att möjligen skulle några av hans bilder vinna lite mer på bättre bildbehandling och omhändertagande av bilden, precis som i mörkrummet så behandlar vi bilder olika i våra datorer och precis som med allt annat så har vi olika färdigheter och kunskap.
Vi är alltså bra på olika saker, jag har aldrig som yrkesverksam fotograf snart i 30år tagit fågelbilder men beundrar Omars fågelbilder och ger också ofta feedback på hans , dina bilder Omar.
Låt oss bara konstatera att med lite bättre bildbehandling så kan möjligen några av bilderna bli än bättre.
Så låt oss därför kombinera exv Omars fantastiska fågelbilder och andras fantastiska bilder med konkreta tips om hur möjligen också bildbehandlingen kan göras bättre, på det senare kan jag tänka mig ställa upp med de kunskaper jag har.
Vad det gäller fågelfoto går jag gärna en Omars fågelfotokurs, så bra tycker jag bilderna är och jag vill gärna lära mig.
När kan vi börja?
 
Senast ändrad:
Vid Valborgs eldar funderar jag om bilden av en flygande fågel blir bäst om jag synkar vid 1:a eller 2:dra ridån så jag fryser rörelsen bäst ?
Blir mer viktigt nu när sommar värmen kommer med stora steg.
 
Vid Valborgs eldar funderar jag om bilden av en flygande fågel blir bäst om jag synkar vid 1:a eller 2:dra ridån så jag fryser rörelsen bäst ?
Blir mer viktigt nu när sommar värmen kommer med stora steg.

Det har väl bara betydelse om du kör med blixt (?), och i sådana fall heller ingen betydelse för vilket som fryser bäst, bara om "suddet" är framför eller bakom kroppen... jag skulle föredra synk på andra ridån för allt som rör sig, men ännu bättre köra utan blixt och panorera och följa fågeln.
 
Vilken härlig bild!
Aspman och Risedal i hängmattan - nu är sommaren på väg på allvar :)
Vem är överst och vem är underst?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.