ArneB
Aktiv medlem
Jag berömmer Omar för fina bilder men tycker det är synd att kontrasten och skärpan inte är på topp.
Vad exakt är det för "svepande" och "plumpt" med att jag gör det? Var vänlig förtydliga så konkret du mäktar med hur jag skulle ha uttryckt mig utifrån att jag tycker bilderna är bra men saknar det där extra av sting!
Nu ska jag inte föra Omars talan, men är det här beröm eller konkret kritik?:
Du visar här upp en imponerande mångfald fåglar/djur och närhet till dem. Det sagt är mitt råd til dig att bara visa dina bästa bilder. Jag förvånas dock över den tekniska kvaliteten. Alltför många bilder brister i kontrast och skärpa. Har du inte fotograferat i raw? Är objektivet boven i dramat? Fokusproblem? För hård beskärning?
Det finns många exempel på fina fågelbilder som är tagna med betydligt kortare brännvidd. Titta på förstasidans nyhet om Brutus Östling och Lars Johnson, den bilden tog Brutus med 16mm. Med rätt tillvägagångssätt går det utmärkt. Följande bild är tagen med ett 70-200:Med endast 200 mm tillhands kommer jag aldrig tillräckligt nära en fågel ute i naturen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2006464.htm