Annons

Canon EOS 1D MkIV

Som uppfinnaren från Sundbyberg (i programmet Lorry) sa: Tänkte inte på det!

Orsak: har aldrig NR påslagen i kameran. Behöver jag brusreducera gör jag det via plug-in i PS (Noise Ninja Pro).

Använder DPP otroligt sällan. Väntar ff på en ny Camera Raw-uppgradering.
 

Det där testet är väldigt märkligt utfört.
Verkar vara så att kameran sitter fast monterad på ett stativ.
Gör du det där testet med enbart mittpunkten, och ser till att mittpunkten "träffar" löparen hela tiden får du garanterat betydligt bättre resultat med båda kamerorna.

Det testet slängs lämpligast i närmaste papperskorg då det i praktiken inte har någonting som helst att säga om verkligheten.
 
[OT] LR 3 beta 2 släppt.

Delvis [OT] för den här tråden.
Men inte helt utan relevans ändå.

Har just testat den inbyggda brusreduceringen i LR 3 beta 2.
(I den första publika betan var luminans-reglaget avstängt, det är nu aktiverat).
Har bara gjort några mycket snabba test.
Men första intrycket är att brusreducering nu är riktigt bra.
Så gällande 1D mkIV och brus ser kombinationen med LR3 riktigt lovande ut.
 
Delvis [OT] för den här tråden.
Men inte helt utan relevans ändå.

Har just testat den inbyggda brusreduceringen i LR 3 beta 2.
(I den första publika betan var luminans-reglaget avstängt, det är nu aktiverat).
Har bara gjort några mycket snabba test.
Men första intrycket är att brusreducering nu är riktigt bra.
Så gällande 1D mkIV och brus ser kombinationen med LR3 riktigt lovande ut.

Använder du luminansbrusreducering globalt?

Om man överhuvudtaget skall nyttja luminansbrusreduktion bör det definitivt göras selektivt (precis som skärpning)och företrädesvis med dedikerad programvara.
 
Håller i princip med om det, men för en automatisk tillsnyggning av t.ex. en mängd matchbilder som ska upp på nätet så kan det vara skönt att slippa gå omvägen över brusreducering i Photoshop. Ska man sedan använda en av bilderna i större format för en utskrift gör man det förstås oftast bättre med en bra plugin.
 
Jag har inte följt tråden, så med risk för att upprepa det någon sagt tidigare frågar jag ändå,- vet någon när LR3 släpps?
 
Håller i princip med om det, men för en automatisk tillsnyggning av t.ex. en mängd matchbilder som ska upp på nätet så kan det vara skönt att slippa gå omvägen över brusreducering i Photoshop. Ska man sedan använda en av bilderna i större format för en utskrift gör man det förstås oftast bättre med en bra plugin.

Det vore intressant att se en sida vid sida jämförelse på samma motiv tagit på ISO 6400 publicerat i 1024 pixlars storlek på nätet med

1) jpg med skärpning och NR i kameran,

2) raw utan NR gjord men skärpning,

3) raw med NR och skärpning i rawkonverteraren enbart,

4) raw med NR och skärpning både i rawkonverteraren och i Photoshop.

Annorlunda uttryckt: Går det att se kvalitetsskillnaden mellan 1) och 4) i en så nedskalad och relativt liten bild? Är det värt tiden och ansträngningen?
 
Det är ingen tid eller ansträngning att tala om om man har en färdig action eller preset för det. Ett par klick, i princip.

Jag tycker man kan se skillnad, speciellt om man misslyckats lite och underexponerat bilderna på höga ISO, men visst, jag hoppar ibland över brusreduceringen för webbilder.

Själv fotar jag aldrig jpeg på höga ISO inomhus, däremot kan jag göra det utomhus då inte bruset eller vitbalansen är något problem.
 
Om du anvander Aperture/LR, sa kan du ju alltid kora brusreducering dar pa hur manga bilder du vill. Du kan ju till och med kora det till en extern plugin, i sondags gjorde jag just det, korde 1800 bilder som var tagna pa ISO3200 med 5dm1 genom Nik's Dfine. Tog ungefar tva timmar pa en Mac Pro 1.1 med 3ghz och 4 karnor, 12 gb ram ocksa... Klart vart det da jag redan salt for c:a $700 i vinst...

(zenfolio)
 
Någon mer än jag som får en upplysning om att nya Camera Raw är en beta? Det står att versionen är en beta som inte har någon bortre tidsgräns, men att meddelandet visas en gång per dag.
 
Någon mer än jag som får en upplysning om att nya Camera Raw är en beta? Det står att versionen är en beta som inte har någon bortre tidsgräns, men att meddelandet visas en gång per dag.

Ja, det meddelandet får man. Hade det inte varit en Betaversion hade man via uppdateringsmenyn inne i exempelvis CS4 automatiskt fått Camera Raw uppdaterad. Så visst är det en betaversion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.