Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Hej

Tack Arne, du tackar riktigt bra bilder själv.


Inget mega kul idag, fick en jättespik i däcket, åkte till däckverkstad och däcket var utan räddning och jag byter ut alla däck på min 4x4 bil, bara bra så jag får extra fäste i lera som snö när man är ute i fält för att plåta djur.

Fasen också när skall man bli nöjd med sin kamera, MarkIV har ju bra brusegenskaper jämfört med många men i verkliga livet skulle jag vilja att den hade extremt mycket lägre brus.

Fotar man handhållet och med 5.6 glugg och skall kunna frysa vissa action rörelser hos fåglar så blir det tyvärr rätt mycket brus med dena kamera, dock den bästa jag haft men vill ha bättre så det är bara att spara till Mark V och senare.

Jag kanske blir riktigt nöjd med framtida MarkVIII och Canon 500mm 5.6 med 10 stegs IS :)

Tyvärr på 1000 ISO

Fotade en insekt längst ner till vänster hörn, helt plötsligt sitter en kärrhök till höger och stör, vad fasen!

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/125371758/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/125372084/original

Duvhöken är väldigt svår att fota utan gömsle och är rejält skygg och eget gömsle är inte min grej och jag gillar inte bofotografering då man kan störa dem, och sysslar inte med åtel, men ändå tog jag denna snabb bild från bilen på en högtrafikerad väg, jag kan ju inte störa mer än de andra bilarna som ändå kör där. Ingen höjdarbild men ändå intressant hur ett duvhöksbo ser ut.

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/125373054/original

Och mamma pappa Backsvala

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/125373960/original


Mvh

Omar
 
Jo, förmodligen både på att hitta och fota pippi.
Men nånstans ska ju en annan börja...

Jag kom på vad det är! Alla här vet ju att foto är en materialsport, och jag har ingen EOS 1D Mark IV.
Där hade vi det.
 
Och du har väl inte ens startat. Har inte sett en enda pippi bland dina testbilder.
nä jag har inte haft tid
träffade nyligen Michael Jacson som såg pigg och kry ut samt gympakillen Daniel och Vickans farsa+ gröna enäggstvillingar samt Rufus och en under bar
 

Bilagor

  • _MG_0580.jpg
    _MG_0580.jpg
    26.9 KB · Visningar: 383
  • _MG_0247.jpg
    _MG_0247.jpg
    52.7 KB · Visningar: 404
  • _MG_0224.jpg
    _MG_0224.jpg
    49.2 KB · Visningar: 392
  • _MG_0367.jpg
    _MG_0367.jpg
    45.4 KB · Visningar: 418
  • _MG_0158.jpg
    _MG_0158.jpg
    30.2 KB · Visningar: 384
För att visa att jag inte är helt novis på djur och natur och fåglar så kommer här en ful f...
 

Bilagor

  • _MG_0950c.jpg
    _MG_0950c.jpg
    46.3 KB · Visningar: 395
Fasen också när skall man bli nöjd med sin kamera, MarkIV har ju bra brusegenskaper jämfört med många men i verkliga livet skulle jag vilja att den hade extremt mycket lägre brus.

Till att börja med så kan jag bara instämma i hyllningarna om dina bilder.
De är ju riktigt bra!

Vad det gäller brusfrågan.
Vad använder du för RAW-konverterare?

För oss som gillar/använder Lightroom så är ju version 3 släppt i "skarp version" nu.
Brusreduceringen i LR3 är riktigt bra, avsevärt bättre än i version 2.
 
Till att börja med så kan jag bara instämma i hyllningarna om dina bilder.
De är ju riktigt bra!

Vad det gäller brusfrågan.
Vad använder du för RAW-konverterare?

För oss som gillar/använder Lightroom så är ju version 3 släppt i "skarp version" nu.
Brusreduceringen i LR3 är riktigt bra, avsevärt bättre än i version 2.

Hej

Tack och bugar:)

Använder Camera RAW 6.1.

Borde väl vara samma eller liknande som i LR3?

Visst är brusegenskaperna bra i dagens mått, men vill ju så klart att den skall bli ännu bättre som många av oss andra gör.

Man är ju lite bortskämd:) Innan fotade man tex med 500mm f/4 med 50 och 100 ISO film, det krävdes mycket stabilitet och ljus, nu med ljussvagare glugg 400mm 5.6 handhållet + MarkIV skruvar man lätt upp ISO, ibland skruvar jag dock upp ISO lite onödigt mycket.

Mvh

Omar
 
Hej

Tack och bugar:)

Använder Camera RAW 6.1.

Borde väl vara samma eller liknande som i LR3?

Tror att det ska bli samma resultat.
Är dock lite osäker.

Men framförallt så tycker jag att LR3:s kraftigt förbättrade brusreducering har bäring på en del poster tidigare i den här tråden.
Det har ju gjorts en del "pixelpeepande" med 1D mkIV och LR2 med hänvisning till behovet av ett snabbt arbetsflöde.

Efter att ha testat att redigera några RAW-filer från 1D mkIV i LR3, så kan jag lugnt konstatera att skillnaden på slutresultatet är högst påtagligt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.