Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Hej

Tillbaka till verkligheten med MarkIV:)

Jag har ett dilemma med AE-lock, då jag inte vet hur jag skall stänga av den.

Antagligen lättare att trycka in denna knapp på MarkIV jämfört med MarkIII.

Antagligen är det den nedre knappen jag råkar trycka in.

Tänk er att ni tittar ner på displayen för att kolla en bild har tex tjock handskar på er, råkar trycka in AE-lock * mäter då rakt ner tex på mörk jord, någon skriker havsörn, ni riktar kameran mot skyn och plåtar havsörn, grejen är bara den att ni oavsiktligen låst exponeringen mot jorden i 6 sekunder så bilderna mot himmeln blir ju mega överexponerade.

Man kan ju ta bort AE-lock med förstoringsknappen men när man upptäckt att * är på i displayen och skall stänga av den är nog fågeln borta.

Om ni upptäcker att någon bild är felaktigt exponerad kan ni kolla i DPP under info och se om ni har oavsiktligen tryckt in * nog en hel del som inte har tänkt på det, för den släcks automatiskt efter 6 sek.

Jag har än så länge stängt av höjdformatsknapparna och då * med on/off switchen som en tillfällig nödlösning. Nackdelen är ju att man kanske inte hinner sätta på on när jag väl skall fota i höjdformat.

Någon som har en lösning?

Två MarkIV bonusbilder

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/122332831/original

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/122333234/original


Mvh

Omar
 
EF systemet är snart 25 år gammalt och i behov av förändring, tycker mig läsa i alla diskussioner att Canon och även Nikon båda kämpar hårt för att få till ett system som uppfyller dagens krav utan att byta standard. Det eviga problemet med AF som inte sätter skärpan rätt kan också enkelt lösas om en ny standard införs.

Vilket förändringsbehov ser du hos EF-fattningen?

Bättre AF kräver inte nödvändigtvis en ändrad objektivfattning. Jag tror nog att det skulle gå att utöka kommunikationsprotokollet mellan kameran och objektivet om så skulle behövas, och då vara bakåtkompatibel. Fast jag tror att det skulle räcka med ett återkopplat system och då behöver inte objektiven ändras.

Jag kan på rak arm inte komma på någon anledning att byta EF-fattningen till något annat.

OK, kanske.
Joakim: sker inte kommunikationen i EF-fattningen över en slags buss? Om Canon inte var förutseende nog att bygga det så 1987 så blir jag lite besviken.
 
Men Canon var bara tvungna att byta bajonett för att hänga med. Och man gjorde det strategiskt vid rätt tidpunkt då AF började slå igenom på prokameror och nya AF-objektiv ändå skulle köpas in.
Med tanke på monteringssättet för Canons FD-fattning skulle det rent av gått lättare för dem att lägga till mekanisk AF-drivning genom fattningen. Elektriska kontakter kunde man också lagt till, om man hade velat. Skillnaden var att Canon var på den tiden klar tvåa i proffssegmentet och behövde något för att bli attraktivare. Att de då var framsynta nog att inse att helelektrisk kommunikation skulle vara framtiden gick bra att kombinera med en ändring som gick att marknadsföra med budskapet att "Nu står Canon för framtiden! Var står du?"

De sa nog inte så, men det var det de menade.

Med en satsning på ett gäng nya optiker på bildbyråer och redaktioner...
För synkontroll av svagögda fotografer, då? ;-)
 
Med tanke på monteringssättet för Canons FD-fattning skulle det rent av gått lättare för dem att lägga till mekanisk AF-drivning genom fattningen. Elektriska kontakter kunde man också lagt till, om man hade velat. Skillnaden var att Canon var på den tiden klar tvåa i proffssegmentet och behövde något för att bli attraktivare. Att de då var framsynta nog att inse att helelektrisk kommunikation skulle vara framtiden gick bra att kombinera med en ändring som gick att marknadsföra med budskapet att "Nu står Canon för framtiden! Var står du?"

De sa nog inte så, men det var det de menade.

För synkontroll av svagögda fotografer, då? ;-)

Nej, man hade i alla fall tappat bakåtkompabilitet. Titta själv efter (om du har möjlighet) så märker du att hela den mekaniska styrningen av springbländaren hade spärrat en klokoppling.

Självklart gällde det för svagögda fotografer:):). Nej, du har påverkats för mycket av PMD:s lustifikationer. Men för att inte leda tråden in i ett nytt virrvarr får jag krypa till korset och korrigera till "byta ut hela förbaskade objektivarsenalen mot linsförsedda objektiv med bra optiska egenskaper samt AF".

Nöjd nu? I annat fall kommer jag att spela ett rockriff för dig nästa gång vi ses. Löfte -inget hot:)
 
Omar's bekymmer är ju högst verkliga, och ett återkommande problem med kombinationen handskar/kameror... :) Tyvärr ser jag ingen direkt löning i menyerna iaf. Hoppas nån annan kan komma med tips.

Han har nog större händer än jag, när jag håller en 1D-kamera är jag inte i närheten av knapparna i vertikalgreppet - eller så håller vi annorlunda. Jag kan tänka mig att knölen på nedre/lägre delen av handflatan kan komma åt * om man greppar ner handflatan lite. Den ligger ju ganska öppet - det lilla skyddsräcket mellan * och "förstoringsglas plus" gör ju inte så mycket nytta förutom mot platta hårda ytor som annars kunde kommit åt knapparna. "off/on"-vredet borde nog varit en grov tryck-knapp i stället så att det hade gått snabbare att stänga/starta v-greppsknapparna helt. Vredet är dessutom så pilligt att det är svårt att manövrera med handskar på tycker jag...



-Jo, det är en ganska standardmässig buss-typ, men problemet ligger i sättet de gamla objektiven är planerade. Systemet är menat att kommunicera minimalt, req/confirm är allt som ska skickas. Mycket av processerna styrs helt ifrån objektivets interna logiksystem, kameran lämnar ett kommando, sedan inväntas "färdig" från objektivet.
Ett LV/video/kontrast-AF system kräver små, små justeringar och snabba täta avläsningar för att bli effektivt, och detta är nästan omöjligt när varje läsomgång måste vänta på att kommunikationscykeln måst vara komplett innan nästa steg kan övervägas - om man vill ha kontroll på vad som händer. I t.ex följande AF görs estimeringar av korrektioner i förväg - kameran "tror" att en viss rörelse ska ske och ändrar därefter.. Den AF-mäter alltså inte innevarande cykels fokusering, utan lämnar bara ytterligare en mätpunkt till hjälp för att estimera fokusplaceringen inför nästa exponering.

Kom ihåg att 10fps är långt över gränsen för vad systemet klarar att mäta/justera i "realtid", fem kompletta cykler per sekund är nog vad systemet egentligen klarar att hålla sig full-uppdaterad i. Detta är alldeles för långsamt både för att försöka sig på en återkopplingsfunktion i fasdetekteringsfokusering och för video/ kontrastfokusering.

Snabbare kompaktkameror/videokameror ligger ofta på 25-50 kompletta mät/justeringscykler per sekund - 10x snabbare än EF-systemet. Panasonic är mer än halvvägs där med GH1.
 
Ok, sa objektivet och kameran pratar inte tillrackligt snabbt just nu for att klara den hastigheten som kravs i vissa situationer, en betydligt mycket enklare losning maste ju vara att slappa uppdaterade objektiv och kamera firmware med EF-II som kommunikationsprotokoll, for bussen ar snabb nog med de kontankter som finns tillgangliga (se bara utveckling av DSL teknik som bara anvander tva kontakter, t.ex.), och detta nya system gar ju att gora bakatkompatibelt mycket enkelt, plus att kameror formodligen bara behover firmware uppgradering for att forsta det nya systemet och de nya objektiven.
 
-Jo, det är en ganska standardmässig buss-typ, men problemet ligger i sättet de gamla objektiven är planerade. Systemet är menat att kommunicera minimalt, req/confirm är allt som ska skickas. Mycket av processerna styrs helt ifrån objektivets interna logiksystem, kameran lämnar ett kommando, sedan inväntas "färdig" från objektivet.
Det borde inte behövas en omkonstruktion av den fysiska fattningen eller den elektriska kopplingen så länge det inte finns något helt hjärndött i kommunikationsprotkollet som förhindrar en utökning av detsamma.
 
Vilket förändringsbehov ser du hos EF-fattningen?

Bättre AF kräver inte nödvändigtvis en ändrad objektivfattning. Jag tror nog att det skulle gå att utöka kommunikationsprotokollet mellan kameran och objektivet om så skulle behövas, och då vara bakåtkompatibel. Fast jag tror att det skulle räcka med ett återkopplat system och då behöver inte objektiven ändras.

Jag kan på rak arm inte komma på någon anledning att byta EF-fattningen till något annat.

OK, kanske.
Joakim: sker inte kommunikationen i EF-fattningen över en slags buss? Om Canon inte var förutseende nog att bygga det så 1987 så blir jag lite besviken.

Som jag antar att du ser i senare inlägg, har jag inget emot EF bajonetten som så. Det var bara ett hypotetiskt exempel på att vi kanske är på väg in i en era då det kommer att ske uppdateringar av systemet som gör att vi "måste" köpa nytt trots att vi var nöjda.

Det som däremot framkom är att vi behöver ny styrelektronik för att få fart på AF, framförallt den kontrastsökande, men jag kan tänka mig att även fasdetekterande skulle må bra av att mer i realtid styra AF och inte som idag skicka fokus till en punkt och sedan snällt vänta med kontrakommandon tills första kommandot är utfört när motivet fick andra planer och smet iväg i en annan riktning...
 

Märkligt test och utlåtande:

"The surprising thing is really how well the Nikon D3s does on this test. While it does not produce the tack-sharp images of the 1D MKIV, it does perform very respectfully and has improved significantly over the prior Nikon performance levels."

Var är de jämförande bilderna tagna sida vid sida vid exakt samma tillfälle som visar att Nikon D3s inte kan producera lika skarpa bilder som Canon?

När fotograferar man i praktiken någon som springer rakt emot en själv?
 
Senast ändrad:
Trams. Jag har själv läst i Canons egna skrifter att de inte alls utesluter stabiliserade sensorer i framtiden, fast just nu anser de att stabiliserade objektiv ger bättre prestanda.

Just lydelsen "Vi utesluter inte i framtiden..." är att hålla alla dörrar öppna precis som alla politiker och företagsrepresentanter gör för att ge sken av att vara insatta och förtroendegivande.

Jag sätter 100.000 kronor på att varken Canon eller Nikon har stabiliserade sensorer i alla sina DSLR 2015. Är du med eller inte?
 
Senast ändrad:
Det händer i och för sig ibland att man plåtar så, men jag ifrågasätter också denna typ av test. Det är inte första gången den används heller.

Skall man få ett allsidigt resultat av olika kamerors prestanda av AF måste man ju också göra ett allsidigt test med olika "grenar" i "AF-tävlingen" med största möjliga relevans till hur AF praktiskt används i olika sammanhang. Och "Den springande mannen rakt emot mig" är självklart inte den vanligaste och mest representativa "grenen" i "OS i AF".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.