Risken kan finnas, men jag tror att risken då drabbar Canon hårt. Borttagen bakåtkompabilitet med objektiv är en jätterisktagning. Canon måste isåfall först hitta en optisk lösning med "EFII" som revolutionerar fotograferandet extremt radikalt.
Jag vet inte vad Panasonic har hittat på för att få så snabb kontrastsökande AF som de har. Men jag har fått för mig att det på något sätt har att göra med hur kameran komunicerar med objektivet och annat inom det området, om inte, varför är alla andra systemkameror så fruktansvärt långsamma?
EF systemet är snart 25 år gammalt och i behov av förändring, tycker mig läsa i alla diskussioner att Canon och även Nikon båda kämpar hårt för att få till ett system som uppfyller dagens krav utan att byta standard. Det eviga problemet med AF som inte sätter skärpan rätt kan också enkelt lösas om en ny standard införs.
Live view och filmning är något som kommer att växa och bortsett från rolling shutter, är slö AF och avsaknad av motorzoom de stora begränsningarna (ergonomi finns självklart också och därmed vikbar display som tas upp i en annan tråd). Riktiga filmproffs må använda manuell AF, men gemene man skulle inte tacka nej till rejält bättre AF.
Detta teknikskifte skulle kunna vara "EFII" hos Canon. I och med detta "EFII-scenario" ovan kommer många att köpa nytt trots att de har fullt fungerande objektiv och kameror.
Jag var inte med när EF ersatte sin föregångare, men liknar inte detta till viss del vad som hände då? Nikon gick inte den vägen, men de har idag samma problem som Canon om inte värre med alla olika varianter.
Jag tror detta kommer att hända inom några år. Spegellösa systemkameror är också något som driver på utvecklingen, var står Canon i denna fråga?