Annons

Canon EOS 1D MkIV

Om jag var först i världen vet jag inte, men jag hade inte sett någon annan skriva det innan jag föreslog den funktionen. Så jag var i alla fall tidig.
Men det var innan vi blivit övermättade av funktionerna i 1D Mark IV.

Lennart har luftat sin 20D igen (?), såg jag i Smålänningen.

Va? Publicerar man exifdata numera i blaskan? Växlade faktiskt mellan 5DMkII och gamla Bettan (20D) som fortfarande hänger med bra på iso 1600.

Nåja, du har rätt. (...även en blind höna..etc:). Den för ändamålet rätta gluggen satt på 20D och jag ville inte skifta optik eftersom det stänkte såväl vatten som pilsner vid fotograferingspositionen. Inget kul med sensorrengöring.
 
Hej

Av någon anledning råkar jag nog trycka in * knappen på baksidan av kameran (AE -lock) med jackan ibland och får helt fel exponering.

Någon som har någon smart ide att hur man tar bort funktionen helt, vet att jag kan få bort den med knapp för af-val, men vem hinner det när när en fågel flaxar förbi som en raket:)

Hittar ingen funktion (disable AE-lock) och båda knapparna.

Känns jättekonstigt att jag inte kan lösa detta, känner inte igen att jag har haft problemet med de andra 1D kamerorna, kanske svårare att trycka in dessa knappar.

Mvh

Omar
 
jag har testat senaste DPP och det programmet ger inte bättre bilder tillsammans med 5dmk2 och bilder tagna på 6400iso än vad Camera Raw ger.
...

För 1D Mark IV ska ju DPP vara mycket bättre än ACR/LR, men jag kan inte få mig att gilla det programmet. Jag gjorde bara en snabbtest i går kväll med att göra en egen brusprofil i Neat Image och jag tyckte att ACR+den profilen blev bättre än DPP. Men det krävs en ordentligare jämförelse innan jag vågar säga det säkert.
 
DPP med sin defaulta inställning ger tillsammans med 5dmk2 6400isofiler ett riktigt fult resultat vad det gäller jämna ytor, dels är detaljerna utluddade, dels består ytan av molnliknande tussighet i jämförelse med Camera Raw och default brusreducering

Jag åsyftade Canon 7D på högre iso, Mikael. Där är inte ACR så rolig, ännu (förhoppningsvis). 5DMkII har jag inga problem med i ACR. Och definitivt inte mina gamla NEF-filer från D3 heller.

Däremot var/är Capture NX outstanding för filerna från min gamla Nikon D2Xs när det gällde balans brus/detaljupplevelse. Den kamerans filer i lågljussituationer över iso 800 var/är svårt att få snygga i ACR utan exempelvis efterbehandling med NN Pro.
 
Med vad vi vet just nu så håller jag delvis med, det planar ut lite när tekniken mognar som jag skrev tidigare, men jag tror ändå att produktutvecklarna har saker på gång som vi vill ha framöver. Det kanske inte finns så mycket kvar att göra med dagens design på kameror men varför skulle det inte kunna komma en ny generation prylar när t.ex. elektroniska sökare blir tillräckligt bra? ...

Funderar på om fotobranschen börjar komma till samma läge som Microsoft gjorde med Windows XP och Office 2002/2003. De produkterna är så pass bra att gemene man inte ser något skäl till att byta. Efterföljande versioner har inte det blivit någon direkt rusning efter (Win 7 undantaget).

Vad som styr den marknaden är att tredjepartsprodukter som spel, Photoshop mm har häftigare funktioner och kräver snabbare datorer. Utöver detta så styr Microsoft i bakändan genom att sluta supporta gamla produkter, en faktor som får stora företag att till slut motvilligt uppdatera.

Ni ser ingen risk att vi hamnar i något liknande i framtiden? Idag går det fortfarande att använda den första digitalkameran, kommer Canon mfl att genomföra något som "tvingar" oss att uppdatera? T ex 1D Mark VII stöder bara EF-II objektiv (vad nu det är för något). Självklart kommer argumentationen att vara en annan, men förr eller senare kanske blixtar mm fungerar för bra för att tillräckligt många ska köpa nytt.
 
Jag åsyftade Canon 7D på högre iso, Mikael. Där är inte ACR så rolig, ännu (förhoppningsvis). 5DMkII har jag inga problem med i ACR. Och definitivt inte mina gamla NEF-filer från D3 heller.

Däremot var/är Capture NX outstanding för filerna från min gamla Nikon D2Xs när det gällde balans brus/detaljupplevelse. Den kamerans filer i lågljussituationer över iso 800 var/är svårt att få snygga i ACR utan exempelvis efterbehandling med NN Pro.

vad det gäller 7d så är det väl det den gröna kanalens utläsning som spökar med ACR.
 
kommer Canon mfl att genomföra något som "tvingar" oss att uppdatera? T ex 1D Mark VII stöder bara EF-II objektiv (vad nu det är för något). Självklart kommer argumentationen att vara en annan, men förr eller senare kanske blixtar mm fungerar för bra för att tillräckligt många ska köpa nytt.

Risken kan finnas, men jag tror att risken då drabbar Canon hårt. Borttagen bakåtkompabilitet med objektiv är en jätterisktagning. Canon måste isåfall först hitta en optisk lösning med "EFII" som revolutionerar fotograferandet extremt radikalt.

Vad gäller tillbehör har vi redan sett det vad gäller transmitters till exempelvis 1DsMkII (kostade 12.000:) som inte vill fungera bra med Windowsbaserade 64-bitarssystem.
 
Canon har dumpat stödet för ett flertal kameror i senaste EOS Utility - 10D, 20D, 30D, 5D. Dom är ju inte så många år gamla så det visar hur dom resonerar med supporten av tidigare produkter.
 
Risken kan finnas, men jag tror att risken då drabbar Canon hårt. Borttagen bakåtkompabilitet med objektiv är en jätterisktagning. Canon måste isåfall först hitta en optisk lösning med "EFII" som revolutionerar fotograferandet extremt radikalt.

Jag vet inte vad Panasonic har hittat på för att få så snabb kontrastsökande AF som de har. Men jag har fått för mig att det på något sätt har att göra med hur kameran komunicerar med objektivet och annat inom det området, om inte, varför är alla andra systemkameror så fruktansvärt långsamma?

EF systemet är snart 25 år gammalt och i behov av förändring, tycker mig läsa i alla diskussioner att Canon och även Nikon båda kämpar hårt för att få till ett system som uppfyller dagens krav utan att byta standard. Det eviga problemet med AF som inte sätter skärpan rätt kan också enkelt lösas om en ny standard införs.

Live view och filmning är något som kommer att växa och bortsett från rolling shutter, är slö AF och avsaknad av motorzoom de stora begränsningarna (ergonomi finns självklart också och därmed vikbar display som tas upp i en annan tråd). Riktiga filmproffs må använda manuell AF, men gemene man skulle inte tacka nej till rejält bättre AF.

Detta teknikskifte skulle kunna vara "EFII" hos Canon. I och med detta "EFII-scenario" ovan kommer många att köpa nytt trots att de har fullt fungerande objektiv och kameror.

Jag var inte med när EF ersatte sin föregångare, men liknar inte detta till viss del vad som hände då? Nikon gick inte den vägen, men de har idag samma problem som Canon om inte värre med alla olika varianter.

Jag tror detta kommer att hända inom några år. Spegellösa systemkameror är också något som driver på utvecklingen, var står Canon i denna fråga?
 
Jo, det är helt rätt Jonas.
Ett eventuellt EF-II eller EF-V(ideo) finns det redan riktlinjer för i patentansökningar. Skillnaderna ligger som du säger mest i kommunikationssättet mellan objektiv/hus - man håller linjen öppen för tvågvägs-kommunikation hela tiden i stället förr att som nu göra kommunikationen interuptstyrd av objektivet. Huset väntar nu alltid på "ok" från objektivet. Man kan alltså inte vidarebefodra nya order till objektivet innan den gamla instruktionen fått en färdig-flagga - och detta gör systemet ganska trögt i reaktionerna, interupt-cykeln blir ganska lång.

Om man gör detta via en ny kontakt i fattningen kommer det alltså bli möjligt att hålla bakåt-kompatibilitet så långt man vill. Ett nytt hus kommer funka med både EF-V och EF, men gamla hus kommer inte nödvändigtvis funka med nya objektiv. Man KAN göra systemet så att det funkar på detta hållet också - frågan är om de vill det.

En ny fattning till större kameror kommer inte innan Canon har ett uppdaterat spegellöst system i full produktion - med full videoanpassning. (Min gissning)
 
...
Om man gör detta via en ny kontakt i fattningen kommer det alltså bli möjligt att hålla bakåt-kompatibilitet så långt man vill. Ett nytt hus kommer funka med både EF-V och EF, men gamla hus kommer inte nödvändigtvis funka med nya objektiv. Man KAN göra systemet så att det funkar på detta hållet också - frågan är om de vill det.

En ny fattning till större kameror kommer inte innan Canon har ett uppdaterat spegellöst system i full produktion - med full videoanpassning. (Min gissning)

Ett spegellöst system för proffs känns betydligt längre bort än en bra kontrastsökande AF. Samtidigt skulle ett spegellöst system som i övrigt fungerar med dagens standard bli för klumpigt och därmed inte ge något riktigt mervärde. Ska vi därför anta att den första nyheten blir några stift till med EF-fattning och därmed nya objektiv och hus? Magnus beställning på ett 18-200 motorzomm är ett av de första kanske?
 
Jag var inte med när EF ersatte sin föregångare, men liknar inte detta till viss del vad som hände då? Nikon gick inte den vägen, men de har idag samma problem som Canon om inte värre med alla olika varianter.

Jag var med, men "drabbades" inte eftersom jag körde Nikon o Leica på den tiden. Vill minnas att EOS 650 kom 1986-87 med den nya fattningen. Tidigare hade jag ägt ett Canonsystem baserat på F1 och F1n med den gamla FDn-fattningen.

Som den bajonetten såg ut var Canon totalt inmålade i ett hörn vad gällde allt annat än mekanisk kommunikation med objektiven. Man körde ett tag till parallellt med den äldre FDn-fattningen och den nya EF. EF-bajonetten blev stor och istället för klokoppling till objektiven för AF kom därmed de små linjära motorerna som skötte öm såväl AF som bländarstyrning.

Många trodde då att Nikon skulle bli tvungna att på sikt byta F-bajonetten då den var "trång" och det skulle bli svårt att montera många kontakter. Det var väl här som Canon ryckte ifrån vad gällde AF i samband med lanserandet av EOS-1. Nikon körde med klokoppling (skruvdrivning) väldigt länge innan de första AF-S gluggarna började dyka upp.

Men de lyckades trycka in alla funktioner som finns idag och behålla kompabilitet bakåt med de allra äldsta manuella gluggarna med AI-koppling. De riktigt gamla gluggarna med enbart gaffelkoppling gick att modifiera till AI. Så det var en bragd som många inte trodde Nikon skulle klara.

Så kommer jag ihåg det i alla fall. Det diskuterades väldigt mycket om detta i slutet av 80-talet och långt in på 90-talet. Inte dåligt att något som var "utdömt av förståsigpåare" för drygt 2 decennier sedan fortfarande existerar och har utvecklats.

Men Canon var bara tvungna att byta bajonett för att hänga med. Och man gjorde det strategiskt vid rätt tidpunkt då AF började slå igenom på prokameror och nya AF-objektiv ändå skulle köpas in. Med en satsning på ett gäng nya optiker på bildbyråer och redaktioner blev då kostnaden för kamerahuset en bisak.
 
...Men Canon var bara tvungna att byta bajonett för att hänga med. Och man gjorde det strategiskt vid rätt tidpunkt då AF började slå igenom på prokameror och nya AF-objektiv ändå skulle köpas in. Med en satsning på ett gäng nya optiker på bildbyråer och redaktioner blev då kostnaden för kamerahuset en bisak.

Och nu dyker filmfunktionen upp, något kommer att hända om utvecklingen ska komma vidare. Tror på Joakims idé om nya kontakstift i bajonetten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.