Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Vad skall en Canon 1D MkV erbjuda som får de som idag äger en MkIV att uppgradera?
För samma pris inkluderar kameran trådlöst nätverk, bluetooth mot GPS, stabiliserad sensor, en tillbehörsmonitor som kan sättas i blixtskon och visar en 5,7" version av bilden på kamerans monitor, i valfri vinkel (kör trådlöst över nätverket), blixtradiostyrningsmodul (också tillbehör; finns till olika marknadskrav) samt ett förbättrat energihushållande i kameran, som gör att man kan ta minst lika många bilder som idag, trots extra lull-lull.

Räcker det?
 
Lägg till självkalibrering av fokuseringen och ett gratis minneskort så slår jag till. :)
 
Lägg till självkalibrering av fokuseringen och ett gratis minneskort så slår jag till. :)

Och en i priset inkluderad betjänt som går ut och plåtar medan jag nöter sofflocket så slår jag också till. Ska vi samköpa kanske vi får lite rabatt?

Jag tycker mig läsa mellan raderna i många inlägg här (inte ditt Anders Östberg, för självkalibrering är verkligen ett mycket vettigt förslag) att det egentligen uppstått en ganska sund mättnadskänsla.

Redan nu har vi kommit till många punkter i kamerors prestanda där det är vi själva som är bromsklossen.

Fast jag önskar fortfarande så bra högisoegenskaper som möjligt och säker AF. I övrigt är jag väldigt mätt av att rapa megapixlar:)
 
Jag tycker mig läsa mellan raderna i många inlägg här (inte ditt Anders Östberg, för självkalibrering är verkligen ett mycket vettigt förslag) att det egentligen uppstått en ganska sund mättnadskänsla.

Självkalibreringen kan jag inte ta credit för, det var någon annan som nämnt det tidigare, kanske var det du?

Redan nu har vi kommit till många punkter i kamerors prestanda där det är vi själva som är bromsklossen.

Det har det varit från min första Instamatic. :)
 
Vem vet hur utvecklingen igentligen kommer att sluta. uppmanar inte världens redaktioner mannen på gatan att skicka in sina bilder, från mobiltelefoner, kompakter och ipoder. Såg du någonting, var du där vid branden, olyckan osv. dom tummar allt mer på kvaliteten för att få vara först med nyheten, frågan man kan ställa sig är, kommer det verkligen en Eos 1D Mark 8.
 
Då är det väl extra viktigt att få alla att köpa proffsprylar så det blir bra gratisbilder till tidningarna.
 
Självkalibreringen kan jag inte ta credit för, det var någon annan som nämnt det tidigare, kanske var det du?
Om jag var först i världen vet jag inte, men jag hade inte sett någon annan skriva det innan jag föreslog den funktionen. Så jag var i alla fall tidig.
Men det var innan vi blivit övermättade av funktionerna i 1D Mark IV.

Lennart har luftat sin 20D igen (?), såg jag i Smålänningen.
 
Det beror på varifrån man kommer tror jag, man kan ju hoppa över en eller flera generationer istället för att uppgradera varje gång.

Byt också "något bättre" till "mycket bättre" på någon av punkterna så tror jag det räcker för att göra det lockande för många, trots prislappen.

Jag bara poängterar det alltmer uppenbara:

1) Tillverkarna får allt svårare att förbättra kamerorna signifikant eftersom de redan är så pass bra och att tex de fysiska lagarna sätter gränser för vad som är möjligt att uppnå,

2) Alltfärre fotografer känner ett behov av att uppgradera då de sitter mer eller mindre nöjda med vad de har.
 
För samma pris inkluderar kameran trådlöst nätverk, bluetooth mot GPS, stabiliserad sensor, en tillbehörsmonitor som kan sättas i blixtskon och visar en 5,7" version av bilden på kamerans monitor, i valfri vinkel (kör trådlöst över nätverket), blixtradiostyrningsmodul (också tillbehör; finns till olika marknadskrav) samt ett förbättrat energihushållande i kameran, som gör att man kan ta minst lika många bilder som idag, trots extra lull-lull.

Räcker det?

Canon och Nikon lär aldrig komma med stabiliserade sensorer.

I övrigt är det knappast några kärnkvaliteter som ändras eller läggs till och därför faller attraktionskraften.
 
Med vad vi vet just nu så håller jag delvis med, det planar ut lite när tekniken mognar som jag skrev tidigare, men jag tror ändå att produktutvecklarna har saker på gång som vi vill ha framöver. Det kanske inte finns så mycket kvar att göra med dagens design på kameror men varför skulle det inte kunna komma en ny generation prylar när t.ex. elektroniska sökare blir tillräckligt bra?

Sedan en helt annan sak, jag tror det finns lite "nyförälskelse" över foto med systemkameror just nu. Det kommer att hamna många kameror på Blocket framöver när folk kommer på att kompaktkameror passar bättre för behoven. Ju bättre småkamerorna blir desto svårare att sälja systemkameror i stora mängder tror jag.
 
Med vad vi vet just nu så håller jag delvis med, det planar ut lite när tekniken mognar som jag skrev tidigare, men jag tror ändå att produktutvecklarna har saker på gång som vi vill ha framöver. Det kanske inte finns så mycket kvar att göra med dagens design på kameror men varför skulle det inte kunna komma en ny generation prylar när t.ex. elektroniska sökare blir tillräckligt bra?

Sedan en helt annan sak, jag tror det finns lite "nyförälskelse" över foto med systemkameror just nu. Det kommer att hamna många kameror på Blocket framöver när folk kommer på att kompaktkameror passar bättre för behoven. Ju bättre småkamerorna blir desto svårare att sälja systemkameror i stora mängder tror jag.

Både ja och nej.

Ja, därför att det kanske inte är så många som har tillräckligt stort intresse för foto utan de tycker trots allt att det räcker med en kompakt.

Nej, dels därför att vinstmarginalerna finns på DSLR och objektiv, dels därför att stora marknader som Kina och Indien borde se tilltagande försäljning av DSLR de kommande 10 åren.
 

Ren reklam och det ligger ju på Canons egen site.

Men är resultatet verligen så bra som herr Ascough säger?

En av bilderna tagen på ISO 6400 uppvisar trots det mycket lilla formatet påfallande mycket brus. Här är ett utsnitt före och efter NR. För mig är det märkligt när man skall sälja in en kamera att man inte är mer mån om att visa den från sin bästa sida. Den aktuella bilden borde ha fått lite (mer) NR.
 

Bilagor

  • Brusmm.2.jpg
    Brusmm.2.jpg
    60.1 KB · Visningar: 193
Senast ändrad:
Visst ar det fran Canon's sida, och Ascough ar ju Canon "ambassador", sa han far ju all canon utrustning han vill gratis. Nikon har ju McNally t.ex. Men men.

Nej, just den bilden tyckte jag inte var sa bra, men bilden pa 12800 nar brudparet ar pa vag tillbaka genom folket ser ratt lovande ut.
 
Visst ar det fran Canon's sida, och Ascough ar ju Canon "ambassador", sa han far ju all canon utrustning han vill gratis. Nikon har ju McNally t.ex. Men men.

Nej, just den bilden tyckte jag inte var sa bra, men bilden pa 12800 nar brudparet ar pa vag tillbaka genom folket ser ratt lovande ut.

Kameran är bara en del i det digitala flödet. Jag har på nätet sett hemskt brusiga bilder även från D3s på tex ISO 12800. Fotografen spelar en stor roll för slutresultat: exponering, fokusering, rawkonvertering och fortsatt bildbehandling där NR och skärpning är helt avgörande för den slutgiltiga kvaliteten.
 
Mycket riktigt, och det har ju diskuterats en del i den har traden, och sakert andra tradar, att det har en viss betydelse hur du konverterar dina raw filer, jag tror att alla kan halla med om att bast resultat uppnas med kameratillvarkarens enga raw-framkallare.
 
jag tror att alla kan halla med om att bast resultat uppnas med kameratillvarkarens enga raw-framkallare.

Inte generellt. T ex Sonys egen rawkonverterare är riktigt risig samtidigt som den är gräsligt långsam. Den plockar inte alls fram vad kameran presterar. Där är Capture One bättre och även Camera Raw.

Vad gäller Nikon och Canon fixar väl Capture NX resp DPP jobbet riktigt bra.

Tyvärr har inte Camera Raw hängt med riktigt i fallet Canons senaste modeller. Så vad gäller att hantera brus bättre är DPP att föredra. Där håller jag med. Tyvärr är det ingen fart i arbetsflödet.
 
jag har testat senaste DPP och det programmet ger inte bättre bilder tillsammans med 5dmk2 och bilder tagna på 6400iso än vad Camera Raw ger.
SKÄRSKÅDAR jag bilderna så finner jag en kletighet i DPP resultatet, tar jag bort kletigheten då är brusresultatet tom blotchigare vad det gäller rött/röd kanal än vad jag får med camera raw.
Blev mycket förvånad av vad jag ser med DPP 3.8.1 då jag hade förväntningar att jag skulle få bättre resultat med bilder som är tagna i en mörk pelarsal i befintligt ljus 6400iso.
Jag har nu provat DPP med ett stort antal olika brusreduceringsinställningar och i inget fall är det bättre än vad jag kan få med Camera raw.

DPP med sin defaulta inställning ger tillsammans med 5dmk2 6400isofiler ett riktigt fult resultat vad det gäller jämna ytor, dels är detaljerna utluddade, dels består ytan av molnliknande tussighet i jämförelse med Camera Raw och default brusreducering
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.