** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Hej

Det var i Skåne, de finns lite över allt.

Någongång flög den rakt i mot mig, af fick inte fäste, gick så snabbt.

Kan tänka mig att ett typ 300mm 2.8 IS hade kanske haft snabbare af än mitt 400mm 5.6 i detta fall.

Får intrycket att af har lite svårare att få fäste på bruna fåglar, dvs mindre kontrast på någon vänster.

Mvh

Omar

Själv tror jag att resonera pixelmängd och jämföra brus på alla konstiga sätt kommer att bi en bisak i de kameror som kommer i morgon. Tyvärr så tror jag att Nikon mer eller mindre har målat in sej i ett hörn med sin 12-Mpix-envishet. Är det inte så att dom rycker upp sej ordentligt så kommer dom att hamna lika mycket på efterkälken som dom var före hösten 2007. Dom kan om dom vill för de har dom visat med D3x men om dom har musklerna att fortsätta tvivlar jag starkt på.

vilket nys, Nikon målat in sig i ett hörn med sin 12mpixel envishet.

just nu har Nikon två kameror som rankas högst av alla SLR d3x , d3s vad det gäller bildkvalitet, tror du tiden står stilla hos Nikon/Sony??

En liten komisk anekdot var att tidningen foto mätte upp högre upplösning hos 5dmkII än D3X, man kan undra hur de mäter. :p

Vi har nog inte sett mer än början av utvecklingen än. Idag är det utvecklingen av våra datorer och internet som ligger och bromsar. tillsammans med sensorkostnader.

Den stora utvecklingen av sensorer ligger idag inom mobiltelefonsidan. En utveckling som sakta men säkert kommer att växa in i större sensorer som APS-C och FF. Dagens mellanformat kommer att ta över dagens cmosteknik i 35-mm-segmentet sakta men säkert för mellanformatsensorerna kommer alltid att vära hänvisade till gårdagens teknik.

Själv tror jag att resonera pixelmängd och jämföra brus på alla konstiga sätt kommer att bi en bisak i de kameror som kommer i morgon. Tyvärr så tror jag att Nikon mer eller mindre har målat in sej i ett hörn med sin 12-Mpix-envishet. Är det inte så att dom rycker upp sej ordentligt så kommer dom att hamna lika mycket på efterkälken som dom var före hösten 2007. Dom kan om dom vill för de har dom visat med D3x men om dom har musklerna att fortsätta tvivlar jag starkt på.

Jag tror oxå att den ökade pixeltätheten medför att alla dagens fullständigt vansinniga 100% jämförelser kommer att försvinna och att det kommer att växafram vettigare jämförelsegrunder. DxOMark (beta) är ett litet steg på den vägen men OJ vad långt dom har kvar att få ut nåt vettigt av sina pixelstudier och 8 Mpix-printar.

Kamerorna i övrigt kommer även dom att få mindre och mindre mekanik och mer och mer elektronik allt eftersom de elektroniska lösningarna mognar. Detta innebär oxå att Canons bajonettfattning har ett försprång och att de gamla mekaniska kopplingarna kommer att försvinna även för övriga tillverkare.

Bara några personliga tankar och vad gäller diffraktionen så är den inget problem, bara en möjlighet.

HEJA Canada!!!

Även om vi 2019 skulle ha DSLR med motsvarande 96 MP, ISO 409600, 16 bps och video med långt högre upplösning än 1080p med full AF etc så kommer ändå användningen med största sannolikhet hos flertalet inte att ändras så mycket. De flesta bilder som tas skrivs inte ut eller trycks överhuvudtaget och de foton som hamnar på papper lär fortsätta att göra det i ungefär samma storlek som idag. Det blir helt enkelt allt svårare att faktiskt ta tillvara "överkapaciteten" i kamerorna. Det räcker att gå till minneskorten där vi nu har 64 GB med 90 Mb/s i läshastighet. Hur många tillgodogör sig detta och hur ofta?

En bilmotor kan vara på 1000 hk. Ett hus kan ha 40 rum. En DSLR kan ha 96 MP. Den tekniska utvecklingen vet få gränser men vår behov följer inte med parallellt. Hur många har nytta av en personbil på 1000 hk, ett hus med 40 rum eller en DSLR med 96 MP?

Beträffande Nikons 12 MP så vet alla seriösa bedömare att det är försumbara skillnader i faktisk upplösning mellan sensorer på 12, 15, 16 eller 18 MP. Andra faktorer som AA-filter, rawkonverterare, objektiv, fokusering, skärpning, interpolering, skrivare, papper mm är lika viktiga delar i en helhet som avgör det faktiska resultat i färdig bild.

Det viktiga med utvecklingen mot fler MP, högre bps, större buffertkapacitet, större och snabbare minneskort, bättre AF, expanderande ISO-omfång, bättre objektiv, bättre videokvalitet, intern rawredigering mm är att vi får allt större flexibilitet och generösare marginaler att verka under för att kunna uppnå god kvalitet. Allt färre kommer i framtiden att behöva fotografera och ligga på eller rent av överskrida gränsen för vad utrustningen klarar av.

En liten komisk anekdot var att tidningen foto mätte upp högre upplösning hos 5dmkII än D3X, man kan undra hur de mäter. :p

Kan det månne tänkas bero på avvikelser mellan den där samlingen glasbitar i ett rör fäst i bajonetten på respektive kamera?

Allvarligt talat kommer jag inte ihåg den testen. Däremot att man mätte att 5DMkII hade lite högre upplösning jämfört med A850 (som iofs har samma sensor i grunden som D3x)

Skillnaden i faktisk upplösning mellan 21 MP och 24 MP är försumbar. Även APS-C kameror med 12 MP har uppmätts har högre faktisk upplösning än dito med 15 MP. Objektiv, använd rawkonverterare mfl faktorer kan vara avgörande för resultatet. Dpreview mäter samma upplösning för 1D MkIV med 16 MP som för 7D med 18 MP. Att diskutera upplösning är som att resonera om brus. Mängden är bara en del av det hela. Kvaliteten en annan.

http://www.dpreview.com/reviews/NikonD3X/page32.asp

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmarkIV/page31.asp

att Sony med sina resurser och omsättning och Nikon skulle måla in sig i ett hörn är ett märkligt uttalande. Att dessutom Sony kan göra bra sensorer i samarbete med Nikon vittnar väl D3x om samt att Canon själva köper Sony sensorer till sina kompakter.
Företag rankade efter omsättning på sina sensorer
1: Aptina (Micron)
2: Sony
3: Samsung
4: Omnivision
5: Canon

Och att en kamera blir "bättre än förra modellen" måste ju inte alltid utnyttjas i form av "bildkvalitet" såsom -"den här bilden är brusfriare/kan skrivas ut större/skarpare osv, osv..."

-eller hur?

Att en kamera helt enkelt är säkrare eller ger högre säkerhetsmarginal iom sina högre prestanda är mer än tillräckligt för att ge fullt tillräckliga argument om att driva utvecklingen vidare - även om många kan tycka att "kamerorna är tillräckligt bra, de behöver inte bli bättre". Själv tycker jag det är ungefär som att säga att sjukvården är tillräckligt bra, varför ska vi arbeta på att förbättra den?

Att ha marginaler gör att fler bilder av 100 blir användbara - vi missar mindre pga tekniska begränsningar. Att vi sedan missar pga vår otillräcklighet som fotografer kan ingen teknik i världen ställa till rätta. Men bättre ISO-prestanda innebär kortare slutartider med samma bildkvalitet, snabbare AF ger större chans att fånga en oförberedd ögonblicksbild, bättre AE ger högre chans till korrekt exponering - listan är lång. Vi kan inte göra allt rätt alltid - så ibland får man lita på marginalen och göra så gott man kan. Och då är de tekniska prestandan den säkerhetslina vi har, skyddsräcket vi lutar oss mot.

Jämförelsen med bilar igen - vi har inte hundratals hästkrafter i alla bilar, det är inte där utvecklingen visat sig. Men vi har bränslesnålare bilar med högre krocksäkerhet, ABS, hastighetskänslig servostyrning, anti-spinn som ger bättre väggrepp på vintern, dubbfria däck som är avsevärt bättre än de vi hade för trettio år sedan, GPS med smarta kartor osv, osv - allt som gör bilkörningen säkrare, enklare och mindre "arbetsam" för föraren. Att sedan få utnyttjar att topphastigheten kanske ökat, att bromssträckan från 100 minskat med 3m, att det är mjukare att landa i en airbag än en ratt eller vad det nu gäller är väl ganska ovidkommande. När det behövs, ja då behövs det - även om inte behovet finns hela tiden varje gång du sätter dig i bilen.

Och att en kamera blir "bättre än förra modellen" måste ju inte alltid utnyttjas i form av "bildkvalitet" såsom -"den här bilden är brusfriare/kan skrivas ut större/skarpare osv, osv..."

-eller hur?

Att en kamera helt enkelt är säkrare eller ger högre säkerhetsmarginal iom sina högre prestanda är mer än tillräckligt för att ge fullt tillräckliga argument om att driva utvecklingen vidare - även om många kan tycka att "kamerorna är tillräckligt bra, de behöver inte bli bättre". Själv tycker jag det är ungefär som att säga att sjukvården är tillräckligt bra, varför ska vi arbeta på att förbättra den?

Att ha marginaler gör att fler bilder av 100 blir användbara - vi missar mindre pga tekniska begränsningar. Att vi sedan missar pga vår otillräcklighet som fotografer kan ingen teknik i världen ställa till rätta. Men bättre ISO-prestanda innebär kortare slutartider med samma bildkvalitet, snabbare AF ger större chans att fånga en oförberedd ögonblicksbild, bättre AE ger högre chans till korrekt exponering - listan är lång. Vi kan inte göra allt rätt alltid - så ibland får man lita på marginalen och göra så gott man kan. Och då är de tekniska prestandan den säkerhetslina vi har, skyddsräcket vi lutar oss mot.

Jämförelsen med bilar igen - vi har inte hundratals hästkrafter i alla bilar, det är inte där utvecklingen visat sig. Men vi har bränslesnålare bilar med högre krocksäkerhet, ABS, hastighetskänslig servostyrning, anti-spinn som ger bättre väggrepp på vintern, dubbfria däck som är avsevärt bättre än de vi hade för trettio år sedan, GPS med smarta kartor osv, osv - allt som gör bilkörningen säkrare, enklare och mindre "arbetsam" för föraren. Att sedan få utnyttjar att topphastigheten kanske ökat, att bromssträckan från 100 minskat med 3m, att det är mjukare att landa i en airbag än en ratt eller vad det nu gäller är väl ganska ovidkommande. När det behövs, ja då behövs det - även om inte behovet finns hela tiden varje gång du sätter dig i bilen.

Vilket var min poäng: Vi får bättre marginaler, flexibilitet och större möjligheter att förverkliga våra visioner. Att sedan inte alla gillar DSLR med video eller behöver 9/10 bps när hunden leker i snön eller någonsin kommer att ta ett porträtt på ISO 51200 är en annan sak. Vi får hela tiden fler och fler möjligheter för samma peng. Men visst är det ofrånkomligt att det kostar att uppgradera vare sig vi talar om kameror, bilar eller datorer. Var och en måste göra sin egen C/B-analys.

Vilket var min poäng: Vi får bättre marginaler, flexibilitet och större möjligheter att förverkliga våra visioner. Att sedan inte alla gillar DSLR med video eller behöver 9/10 bps när hunden leker i snön eller någonsin kommer att ta ett porträtt på ISO 51200 är en annan sak. Vi får hela tiden fler och fler möjligheter för samma peng. Men visst är det ofrånkomligt att det kostar att uppgradera vare sig vi talar om kameror, bilar eller datorer. Var och en måste göra sin egen C/B-analys.

Det finns fler alternativ än någonsin tidigare, dom som inte tycker dom behöver topprestanda kan ju köpa något billigare, svårare än så behöver det väl inte vara?

Det finns fler alternativ än någonsin tidigare, dom som inte tycker dom behöver topprestanda kan ju köpa något billigare, svårare än så behöver det väl inte vara?

Jag tror att det kommer bli nagot av ett problem for tillverkarna forr eller senare, tank nar 7d m5 kommer ut, formodligen FF, 35 mpix, 10 bps, iso 200k eller vad det nu kommer vara, nar den presterar battre an dagens 1dmIV, hur manga kommer egentligen motivera kopet av en 1d eller 1ds da?

Alla modeller blir bättre och alla kameraköpare får större möjligheter till lägre eller samma pris som tidigare.

Det svåra är för tillverkarna att attrahera köpare till nya high end modeller.

Hasselblad och Phase One har kameror med 60 MP i mellanformat. Hur attraktivt är det att köpa nästa modell för 350.000 kronor bara för att den har någon snabbare AF och processor samt 10 MP till?

Canon 1D MkV med APS-H 21 MP, 10 bps, något bättre AF, något bättre 1080p video, något bättre ISO-egenskaper. Allt för 50000 kronor 2012/2013. Känns det lockande?

Senast ändrad:
Hej

Det var i Skåne, de finns lite över allt.

Någongång flög den rakt i mot mig, af fick inte fäste, gick så snabbt.

Kan tänka mig att ett typ 300mm 2.8 IS hade kanske haft snabbare af än mitt 400mm 5.6 i detta fall.

Får intrycket att af har lite svårare att få fäste på bruna fåglar, dvs mindre kontrast på någon vänster.

Mvh

Omar

Så snyggt!!
Kul att se att både du och nya kameran fortsätter att prestera i sedvanlig Omar-klass! ;-)

Beträffande din iakttagelse om svårigheter för AF vid exempelvis bruna motiv/fåglar...
Har själv konstaterat (med Nikon) att svarttärna (ad) är riktigt besvärlig för AF. Däremot högg AF som en kobra på alla dvärgmåsar (ad) vid exakt samma tillfälle och förutsättningar. Av detta kan jag bara dra slutsatsen att svarttärnans adulta dräkt utgör ett klart sämre (kontrast)motiv för AF-sensorn än vad exempelvis ad dvärgmås gör.

AF-tekniken i all ära, men än så är den inte 110%-ig.

/Oscar

Jag tror att det kommer bli nagot av ett problem for tillverkarna forr eller senare, tank nar 7d m5 kommer ut, formodligen FF, 35 mpix, 10 bps, iso 200k eller vad det nu kommer vara, nar den presterar battre an dagens 1dmIV, hur manga kommer egentligen motivera kopet av en 1d eller 1ds da?

Men samtidigt med 7D Mark 5 kommer också 1D Mark X GTi med dubbla prestanda, kromade avgasrör och fartränder... huruvuda det verkligen behövs kommer förstås att diskuteras då också, och lika många som inte behöver kameran kommer att handla som nu. Hur många kan verkligen motivera det dom köper idag egentligen? (Inte för att jag i och för sig tycker det måste finnas mer anledning än "gillar, vill ha").

Det planar säkert ut lite så småningom när tekniken mognat ordentligt, men jag är helt säker på att både tillverkare och köpare kommer att hitta nya argument för varför det är helt nödvändigt att uppgradera i framtiden också. :)

...
Canon 1D MkV med APS-H 21 MP, 10 bps, något bättre AF, något bättre 1080p video, något bättre ISO-egenskaper. Allt för 50000 kronor 2012/2013. Känns det lockande?

Det beror på varifrån man kommer tror jag, man kan ju hoppa över en eller flera generationer istället för att uppgradera varje gång.

Byt också "något bättre" till "mycket bättre" på någon av punkterna så tror jag det räcker för att göra det lockande för många, trots prislappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar