Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 1D MkIV

Vad förväntar du dig av MkV? Kommer Canon hålla kvar vid APS-H eller övergå till en FF sensor med ett möjligt 1.3x crop mode? Hur många MP kan Canon trycka in på en APS-H sensor om de väljer att behålla det formatet?

Personligen, som en anvandare av 5D, sa hoppas jag att de haller kvar vid APS-H, och jag tror att det kommer bli runt 20mpix. 7D har ju 18 med 1.6, sa 20 borde ju kunna ga, med i stort sett helt rena bilder upp till 12800, och anvandbara bilder pa 25600 och 51200, upp till 13" x 19" utskrifter. Det ar vad jag tror ytterligare tva ars teknik kan astakomma. Jag tror att lanseringen kommer vara runt maj 2012, nagra manader fore OS i London.
 
Vad är det här för diskussion egentligen?

Vad förväntar du dig av MkV? Kommer Canon hålla kvar vid APS-H eller övergå till en FF sensor med ett möjligt 1.3x crop mode? Hur många MP kan Canon trycka in på en APS-H sensor om de väljer att behålla det formatet?

Visst har det sin relevans för trådens ämne att jämföra 1D mkIV med D3s.
Men att börja spekulera om kommande kameror!??

(kommer att avsluta prenumerationen på den här tråden inom kort).
 
Vad jag förstått så är det bara EN-kamera som klarar någolunda dom iso-tal ni skriver om, iso 12800. D3s, beror det för närvarande att Nikon ligger kvar vid 12Mp, Nikon verkar mycke duktiga med sin programhantering (eller hur man skall uttrycka sig) som till slut ska skapa den färdiga bilden. Den gamla långa pixeltråden kom väl alldrig till något riktigt svar, den nya tråden tog snabbt slut. dom slutar ungefär på samma sätt dessa pixeltrådar. Dom startas och byggs upp av hängivna pixelanhängare, sedan kommer teknikerna och bryter sakta men säkert ner nyttan med högpixelkamerorna, och dom hängivna slokar och tappar verbal kraft, pixeltråden rinner ut i sanden eller tappas bort, för att sedan uppstå när nästa kamerasläpp kommer. Jag tror det dröjer några år till, innan teknikerna inte kan bryta sönder pixelglädljen. 18Mp i en konsumentkamera är ju släppt nu 550D, är den tänkt som den nya moderna folkkameran tro.
 
Hej

Vid ett flertal tillfällen har jag fått mycket överexponerade bilder, vid närmre analys i DPP info ruta har tydligen AE-lås (stjärnan) varit påslagen. Vissa bilder är på 12800 ISO mot gråhimmel.

Jag har väl råkat trycka in knappen och tydligen är den då aktiv i 6 sekunder och går inte alls att stänga av.

Måste komma på något sätt att avvaktivera knappen.

Mätningen har väl gjorts i ett annat ljus samtidigt kan det vara säkerhetsförskjutning med ISO + stjärna som ställer till det.

Hmm

Mvh

Omar
 
Vad jag förstått så är det bara EN-kamera som klarar någolunda dom iso-tal ni skriver om, iso 12800. D3s, beror det för närvarande att Nikon ligger kvar vid 12Mp, Nikon verkar mycke duktiga med sin programhantering (eller hur man skall uttrycka sig) som till slut ska skapa den färdiga bilden. Den gamla långa pixeltråden kom väl alldrig till något riktigt svar, den nya tråden tog snabbt slut. dom slutar ungefär på samma sätt dessa pixeltrådar. Dom startas och byggs upp av hängivna pixelanhängare, sedan kommer teknikerna och bryter sakta men säkert ner nyttan med högpixelkamerorna, och dom hängivna slokar och tappar verbal kraft, pixeltråden rinner ut i sanden eller tappas bort, för att sedan uppstå när nästa kamerasläpp kommer. Jag tror det dröjer några år till, innan teknikerna inte kan bryta sönder pixelglädljen. 18Mp i en konsumentkamera är ju släppt nu 550D, är den tänkt som den nya moderna folkkameran tro.

Tittar man traditionellt på "bildkvalitet" så upptäcker man att det är sensorstorleken som betyder nåt.

Tittar man ekvivalent på "bildkvalitet" så uptäcker man att det är försumbara skillnader, oavsett sensorstorlek.

Det som sedan kan skilja kameror åt bildkvalitetmässigt är vad som händer efter sensorn. Jämför gärna Sony A900 med Nikon D3x.

Pixelstorleken har m.a.o. mest med upplösning att göra.
 
Din invändning är korrekt men de går också att vända på det och säga att eftersom vi inte kunnat ta bilder med god kvalitet under ljusförhållanden som krävt motsvarnde ISO 25600 - ISO 102400 förut så har ingen utforskat möjligheterna. Om bildkvaliteten på säg ISO 51200 framöver blir så bra som många kameror idag presterar på ISO 3200 - 6400 kan det mycket väl bli fler som finner användningsområden för en sådan hög känslighet.

Video fanns inte i DSLR för bara tre år sedan. Nu använder allt fler den möjligheten. Det går också utmärkt att kombinera video med höga känsligheter och då är det givetvis avgörande vilken kvalitet sensorn har på de högsta ISO-talen.

Jag säger givetvis inte att det dåligt med bättre prestanda, utan bara att ju högre nivå på prestanda desto färre personer är det som har nytta av den. De allra flesta bilder kommer fortfarande att tas i hyfsat bra ljus och inte komma att förstoras eller beskäras speciellt mycket. Naturligtvis kommer det också att finnas folk som utforskar de nya möjligheter som bättre prestanda ger.
 
Vad jag förstått så är det bara EN-kamera som klarar någolunda dom iso-tal ni skriver om, iso 12800. D3s, beror det för närvarande att Nikon ligger kvar vid 12Mp, Nikon verkar mycke duktiga med sin programhantering (eller hur man skall uttrycka sig) som till slut ska skapa den färdiga bilden. Den gamla långa pixeltråden kom väl alldrig till något riktigt svar, den nya tråden tog snabbt slut. dom slutar ungefär på samma sätt dessa pixeltrådar. Dom startas och byggs upp av hängivna pixelanhängare, sedan kommer teknikerna och bryter sakta men säkert ner nyttan med högpixelkamerorna, och dom hängivna slokar och tappar verbal kraft, pixeltråden rinner ut i sanden eller tappas bort, för att sedan uppstå när nästa kamerasläpp kommer. Jag tror det dröjer några år till, innan teknikerna inte kan bryta sönder pixelglädljen. 18Mp i en konsumentkamera är ju släppt nu 550D, är den tänkt som den nya moderna folkkameran tro.

Ibland får man helt enkelt vara överens om att man inte är överens.
Själv är jag inte direkt någon pixelanhängare men jag anser att bra bildkvalitet är många saker bla färgåtergivning brus dynamiskt omfång OCH upplösning. Jag anser tex att en hasselblad har hög bildkvalitet trots att bilderna inte ser så kul ut på ISO 12800.
Jag tycker Canon valt en rimlig väg med IV där man förbättrat den på samtliga område.

Jag tycker också att det är viktigast hur kameran presterar under ISO 1600 eftersom jag tar minst 90% av mina bilder på dom ISO talen.

Jag använder inte gärna ISO 12800 på Mark IV utan har ställt in ISO 6400 som max.
 
Vad förväntar du dig av MkV? Kommer Canon hålla kvar vid APS-H eller övergå till en FF sensor med ett möjligt 1.3x crop mode? Hur många MP kan Canon trycka in på en APS-H sensor om de väljer att behålla det formatet?

Rätt många (inklusive jag) har trott att Canon redan skulle ha övergett APS-H vid det här laget. Canon själva har väl dessutom sagt att APS-H är en interimslösning.

Jag skulle nog inte vilja slå vad om sensorformatet på EOS-1DV.
 
Vad jag förstått så är det bara EN-kamera som klarar någolunda dom iso-tal ni skriver om, iso 12800. D3s, beror det för närvarande att Nikon ligger kvar vid 12Mp

Samt att den har en större sensor. Om D3s hade haft en APS-H-sensor hade den inte varit lika mycket bättre än EOS-1DIV. Hur stor skillnaden hade varit vågar jag mig inte på att gissa.
 
Om man köper tesen att bildkvalitet och prestanda hos 1D Mark IV nu nått närmare gränsen för "tillräckligt bra" för dom vanligaste fotojobben, kan man tro att den blir kvar längre i drift hos fotografer eller blir det lika stor uppgraderingslusta nästa gång?
 
Ibland får man helt enkelt vara överens om att man inte är överens.
Själv är jag inte direkt någon pixelanhängare men jag anser att bra bildkvalitet är många saker bla färgåtergivning brus dynamiskt omfång OCH upplösning. Jag anser tex att en hasselblad har hög bildkvalitet trots att bilderna inte ser så kul ut på ISO 12800.
Jag tycker Canon valt en rimlig väg med IV där man förbättrat den på samtliga område.

Jag tycker också att det är viktigast hur kameran presterar under ISO 1600 eftersom jag tar minst 90% av mina bilder på dom ISO talen.

Jag använder inte gärna ISO 12800 på Mark IV utan har ställt in ISO 6400 som max.

Ingen tvekan om att Mark IV är en mycket kompetent kamera, en kamera som är överkurs för många, men till glädje för den kunnige. Enda felet är väl bara att fantasterna förväntar sig en trollerilåda som inte är möjligt att tillverka ännu på ett tag. Dom riktigt hängivna vill ju fota i totalt mörker kan man nästan tro ibland, och kameran skall även då klara 1/500-del.
 
Jag säger givetvis inte att det dåligt med bättre prestanda, utan bara att ju högre nivå på prestanda desto färre personer är det som har nytta av den. De allra flesta bilder kommer fortfarande att tas i hyfsat bra ljus och inte komma att förstoras eller beskäras speciellt mycket. Naturligtvis kommer det också att finnas folk som utforskar de nya möjligheter som bättre prestanda ger.

Så sant, Så sant.
 
Dilemmat

Problemet för tillverkarna är ju att dagens DSLR, som 1D MkIV och D3s, är så pass bra att det dels blir en allt större utmaning att förbättra dem (MP, ISO-egenskaper, bps, AF etc), dels allt svårare att få folk att uppgradera. Allt färre blir beredda att lägga stora pengar på nya modeller med förbättringar som för flertalet helt enkelt har alltför ringa betydelse för deras fotograferande och den slutgiltiga bilden.

Vad skall en Canon 1D MkV erbjuda som får de som idag äger en MkIV att uppgradera? Räcker det med säg 4 MP till, lite bättre videokvalitet, ett förbättrat AF-system? Eller krävs det mer: en FF med 32 MP som ger 19 MP i ett 1.3x crop läge, med 10 bps i FF och 12 bps i 1.3x cropläget, ett helt revolutionerande nytt AF-system osv?
 
Utvecklingen går inte att stoppa, den kommer framskrida men i ett lugnare tempo kanske men...

Tillverkarna kommer gissningsvis till att få kämpa på ännu hårdare för att kunna få oss till att öppna börsen så fort det kommer något nytt. För att jag skall göra det så måste det vara något som verkligen faller mig i smaken och som också kommer till att underlätta det för mig i mitt arbete. Jag slog bort mk4 med sitt satta pris ur mina tankar då jag tycker den inte har "det" extra som inte mk3 kan ge mig. 7D med sitt pris var lockande redan när den kom och som jag skrivit innan så blev det en sådan som reservhus där pluset är att jag numera även kan hålla koll på EF-S gluggarna.

Spekulera om än lite tidigt kanske om nästa 1Dmk? kan väl låtas sig göras. Du Tore nämner en del av det som jag önskar skall prioriteras hos Canon men pixelracet kan jag vara utan. Till det jag använder mina kameror till så finns det tillräckligt med pixlar utan jag önskar andra saker. Men vi har ju alla våra behov som skiljer sig åt så tillverkarna har ingen bekväm sits tror jag för att mätta alla dessa krav/önskningar.

Men skall jag göra en mer preciserad önskelista så är det bättre brusegenskaper och säkrare autofokus. Det är något som nog skulle kunna få mig till att låta börsen få gapa stort och bli betydligt lättare sedan att släpa på.

//R
 
Vi har nog inte sett mer än början av utvecklingen än. Idag är det utvecklingen av våra datorer och internet som ligger och bromsar. tillsammans med sensorkostnader.

Den stora utvecklingen av sensorer ligger idag inom mobiltelefonsidan. En utveckling som sakta men säkert kommer att växa in i större sensorer som APS-C och FF. Dagens mellanformat kommer att ta över dagens cmosteknik i 35-mm-segmentet sakta men säkert för mellanformatsensorerna kommer alltid att vära hänvisade till gårdagens teknik.

Själv tror jag att resonera pixelmängd och jämföra brus på alla konstiga sätt kommer att bi en bisak i de kameror som kommer i morgon. Tyvärr så tror jag att Nikon mer eller mindre har målat in sej i ett hörn med sin 12-Mpix-envishet. Är det inte så att dom rycker upp sej ordentligt så kommer dom att hamna lika mycket på efterkälken som dom var före hösten 2007. Dom kan om dom vill för de har dom visat med D3x men om dom har musklerna att fortsätta tvivlar jag starkt på.

Jag tror oxå att den ökade pixeltätheten medför att alla dagens fullständigt vansinniga 100% jämförelser kommer att försvinna och att det kommer att växafram vettigare jämförelsegrunder. DxOMark (beta) är ett litet steg på den vägen men OJ vad långt dom har kvar att få ut nåt vettigt av sina pixelstudier och 8 Mpix-printar.

Kamerorna i övrigt kommer även dom att få mindre och mindre mekanik och mer och mer elektronik allt eftersom de elektroniska lösningarna mognar. Detta innebär oxå att Canons bajonettfattning har ett försprång och att de gamla mekaniska kopplingarna kommer att försvinna även för övriga tillverkare.

Bara några personliga tankar och vad gäller diffraktionen så är den inget problem, bara en möjlighet.

HEJA Canada!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.