Annons

Canon 5D MkII

(BugEyes skrev:
Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.)
Stämmer väl med mina ovetenskapliga observationer Björn.

/Janne

Håller delvis med.
Dom bildexempel jag sett så verkar det skilja två steg i läget 3200 ISO på 5DMKII motsvarar 800 ISO på gamla 5D. Men därefter tycker jag bruset blir markant sämre, så ISO 6400 på MKII motsvarar 3200 på MKI, alltså "bara" 1 steg.

Med min gamla 5D använder jag:
- gladeligen ISO800
- ofta 1600 när ljuset tryter
- 3200 bara i nödfall, då bruset blir alltför tydligt (och ganska fult).

För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall

- gladeligen ISO800

För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall

Exakt mina tankar efter vad jag sett av bilder på nätet Staffan :)

/Janne

Canon tillämpar samma strategi med utlämnandet av kameror som Nikon gjorde första tiden med D3, dvs tidningar förses i första hand sedan köande yrkesfotografer.

Låter konstigt, då Canon levererar till butikerna frågar de vad jag vet inte efter VEM som är slutkund på produkten?
Låter lite orimligt, för i så fall kan jag som yrkesfotograf ge satan i att ställa mig i någon kö, för att sedan när kameror börjar levereras direkt beställa en och då släppas före hela kön....

Vad jag hört tidigare så är det ju bara en kvällstidning som handlar från Canon direkt utan mellanhand.

Vad har du fått denna info ifrån??

/Jannenyfiken.

Låter konstigt, då Canon levererar till butikerna frågar de vad jag vet inte efter VEM som är slutkund på produkten?
Låter lite orimligt, för i så fall kan jag som yrkesfotograf ge satan i att ställa mig i någon kö, för att sedan när kameror börjar levereras direkt beställa en och då släppas före hela kön....

Vad jag hört tidigare så är det ju bara en kvällstidning som handlar från Canon direkt utan mellanhand.

/Jannenyfiken.

Det där uttalandet om prioritering av yrkesfotografer är något som Per Karlsson på canon har sagt, det verkar ha fått fäste, men verkar inte stämma. Det som verkar stämma dock är att det bara verkar vara Kit med 24-105 som kommer ut i butiker.

Jag menar, om det stämmer hur kunde då Fotokungen sälja en kamera igår? De har inte blivit tillfrågadade om den lista som Canon sa att de upprättat.

jag tror att de går efter vem som la ordern först, oberoende vilken butik det är och fördelar några få kameror till respektive butik.
/M

/Jannenyfiken.

det är min återförsäljare som lät meddela att Sverige "bara" hade fått 5 kameror förra veckan samt att jag själv talade med Per Karlsson på Canon innan jag stack till Sydafrika. Jag står först i kön hos min återförsäljare som leverar till stora tidningar och yrkesfotografer här i södra Sverige.

- gladeligen ISO800

För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall

Låter som musik för mina öron, skulle bli en stor fördel att inte behöva tveka för 3200 och kunna gå till 6400 i nödfall. Det finns ju två inställningslägen mellan 3200 och 6400 man inte hör något om kvaliteten på.

H lägena ser jag inte att jag kommer att behöva i det jag gör, klarar mig med max 3200 i mina fotosituationer som det är nu.

Men om det är sant att det dröjer till nästa år är det möjligt att jag drar mig ur och väntar på vad som sägs på PMA.

Jag förstår inte heller hur Canon ska kunna kanalisera husen till yrkesfotografer i första hand. Jag är CPS medlem men har inte fått någon fråga om det från butiken, jag står först i kön och har deras ord på att jag får första kameran dom får då jag lade handpenning först.

Det antagandet stämmer nog inte, i alla fall inte enligt dom tester av D700 som Kamera & bild gjort. Där kommer dom fram till att bruset från sensorn är likvärdigt med gamla 5D men att D700 reducerar det bättre.

Sedan gör ju upplösningen sitt när man betraktar bilden i en given storlek och får ett finkornigare brus.

50D har ju en mycket högre pixeldensitet motsvarande ca 38 mp hos FF, så den är knappast relevant i sammanhanget.

Så du menar att 5D MkII skulle ge hela två steg bättre S/N-förhållande gentemot D3/D700 trots 75% fler pixlar. Det är väl det samma som revolution?

Ingen seriös bedömare skulle hävda att det i praktiken inte finns
någon skillnad i signal-brus-förhållande mellan 5D och D3/700 efter rawkonvertering?!

Ett knappt steg skiljer dem åt enligt DXOmark:

http://www.dxomark.com/index.php/en...209|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Nikon

Jag ska låta det vara osagt hur brusnivåer förhåller sig i kurvor mm.

Det jag egentligen ville ha sagt var att dom "tester" som folk lägger upp på dpreview är så okvalificerade att det inte går att dra några slutsatser av dom alls.

Jag välkomnar att du lägger upp kvalitetstester här på fotosidan mellan tex gamla och nya 5D och varför inte mellan nya 5D och D3X!

(BugEyes skrev:
Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.)

Håller delvis med.
Dom bildexempel jag sett så verkar det skilja två steg i läget 3200 ISO på 5DMKII motsvarar 800 ISO på gamla 5D. Men därefter tycker jag bruset blir markant sämre, så ISO 6400 på MKII motsvarar 3200 på MKI, alltså "bara" 1 steg.

- gladeligen ISO800

För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall

Ja, vid brusjämförelser gäller det att inte bara titta på mängden brus utan även typen och kvaliteten samt förstås hur väl detaljer och färger bevaras av brusreduktionen som alltid läggs på i någon mån.

Jag välkomnar att du lägger upp kvalitetstester här på fotosidan mellan tex gamla och nya 5D och varför inte mellan nya 5D och D3X!

Vad kul det skulle vara om jag kunde göra det, skulle ju betyda att jag hade dom där kamerorna. Fingrade lite på en 5D mkII på mässan och det är det närmaste jag kommit hittills.

Det jag utgick från var Magnus Fröderbergs test av Nikon D700 i Kamera & Bild nr 9 2008, sidan 80, där han skriver...

"Nikon D700 har i grunden, rent tekniskt, samma brusmängd som Canon EOS 5D vilket vi kan se om vi stänger av all brusreducering och lägger på en identisk kontrastkurva."

Vill du veta mer om den testen får du fråga Magnus Fröderberg.

Mitt intryck av dom testbilder jag sett på 3200 samt några testskott på mässan är att dom är minst ett steg bättre vid 100% och således ännu bättre vid en given betraktningstorlek.

Jag kan inte jämföra med Nikon, men rent objektivt så tycker jag att 5DII är två steg bättre än 5D, dvs 1600 motsvarar 6400. Ev. så är 6400 något bättre än 1600 på 5D, men det kan jag inte avgöra rakt av.

Rickard.

haha när kommer den ut? har tagit sjukt lång tid mot vad de sa? Lite roligt att nikon lyckas släppa sin kamera 2 veckor efter release fast för canon tar det 2-3 månader EXTRA?

haha när kommer den ut? har tagit sjukt lång tid mot vad de sa? Lite roligt att nikon lyckas släppa sin kamera 2 veckor efter release fast för canon tar det 2-3 månader EXTRA?

Hahaha! Det var roligt skrivet av dig. Canon har sagt slutet på November hela tiden. Kamerorna har ju börjat skeppas så det är väl inga förseningar på flera månader? Kul att du pratar Nikon också, D200an var det ju nästan ingen väntetid på, eller? Sedan så är ju inte D3x levererade ännu, i ditt inlägg påskiner du att så är fallet, vi får väl se om två veckor om de börjat levereras ut till kunder eller om det kanske inte blir "förseningar" där också... Fast det är klart om det nu bara är en eller två som beställt D3x så är det väl ingen fara, backloggen på 5Dmk2 sägs vara upp till några tusen....

Just ja, sånt händer aldrig för Nikon (D200 host host).

Sen så är den i dagsläget 2(!) dagar försenad. Klippt från pressreleasen
"The Canon EOS 5D Mark II Digital SLR camera is compatible with Canon EF lenses and is scheduled for delivery by the end of November."

/BJörn

För sen ser jag ;)

Go kväll ..

Har någon som fått sin 5d MkII plåtat någe sport med den ?
Vore kul att höra lite vad ni tycker om kameran osv.
Hur AF fungerar på den ..
Tell me !!

Vad kul det skulle vara om jag kunde göra det, skulle ju betyda att jag hade dom där kamerorna. Fingrade lite på en 5D mkII på mässan och det är det närmaste jag kommit hittills.

Det jag utgick från var Magnus Fröderbergs test av Nikon D700 i Kamera & Bild nr 9 2008, sidan 80, där han skriver...

"Nikon D700 har i grunden, rent tekniskt, samma brusmängd som Canon EOS 5D vilket vi kan se om vi stänger av all brusreducering och lägger på en identisk kontrastkurva."

Vill du veta mer om den testen får du fråga Magnus Fröderberg.

Mitt intryck av dom testbilder jag sett på 3200 samt några testskott på mässan är att dom är minst ett steg bättre vid 100% och således ännu bättre vid en given betraktningstorlek.

Att Canon 5D skulle ha samma brusmängd som Nikon D700 är då rakt inte vad ja erfaret efter ha ägt 5D i nästan 3år och enbart plåtat RAW. Visst är 5D en bra kamera och bruskung för 3år sedan, men efter ha haft Nikon D700 (med RAW) nu i 3-4 månader, så sliter D700an 5D i stycken vad beträffar brus, dynamiskt omfång och färger i skuggor och högdagrar. Ja har provat en mängd olika rawprogram med samma resultat.

ISO3200 och 6400 är klart användbart på D700 och ja har tagit mycket bilder i dessa lägen. Med Canon 5D tog ja på ISO3200 kanske 10 bilder på 3år och de var inte riktigt användbara p.g.a kraftigt färgbrus. D700 har mycket lite färgbrus och luminans bruset är mindre störande. Ja upplever D700 1.5-2 steg bättre än 5D.

Med min D700 använder jag:
- gladeligen ISO3200
- ofta 6400 när ljuset tryter (skulle nästan skriva gladeligen här med)
- 12800 bara i nödfall, då bruset blir alltför tydligt (med lite brushanteringsjobb kan här bli riktigt bra med).

Att Canon 5D skulle ha samma brusmängd som Nikon D700 är då rakt inte vad ja erfaret efter ha ägt 5D i nästan 3år och enbart plåtat RAW. Visst är 5D en bra kamera och bruskung för 3år sedan, men efter ha haft Nikon D700 (med RAW) nu i 3-4 månader, så sliter D700an 5D i stycken vad beträffar brus, dynamiskt omfång och färger i skuggor och högdagrar. Ja har provat en mängd olika rawprogram med samma resultat.

ISO3200 och 6400 är klart användbart på D700 och ja har tagit mycket bilder i dessa lägen. Med Canon 5D tog ja på ISO3200 kanske 10 bilder på 3år och de var inte riktigt användbara p.g.a kraftigt färgbrus. D700 har mycket lite färgbrus och luminans bruset är mindre störande. Ja upplever D700 1.5-2 steg bättre än 5D.

Med min D700 använder jag:
- gladeligen ISO3200
- ofta 6400 när ljuset tryter (skulle nästan skriva gladeligen här med)
- 12800 bara i nödfall, då bruset blir alltför tydligt (med lite brushanteringsjobb kan här bli riktigt bra med).

Egna upplevelser är en sak. Råa fakta i ett bra utfört test en annan.

Om du då ifrågasätter Magnus test och äger båda kamerorna så är det ju bara att du gör ett eget test med båda kamerorna och redovisar det här. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar