Janne H
Aktiv medlem
Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.
Stämmer väl med mina ovetenskapliga observationer Björn.
/Janne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.
Stämmer väl med mina ovetenskapliga observationer Björn.
/Janne
Med min gamla 5D använder jag:
- gladeligen ISO800
- ofta 1600 när ljuset tryter
- 3200 bara i nödfall, då bruset blir alltför tydligt (och ganska fult).
För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall
Canon tillämpar samma strategi med utlämnandet av kameror som Nikon gjorde första tiden med D3, dvs tidningar förses i första hand sedan köande yrkesfotografer.
Låter konstigt, då Canon levererar till butikerna frågar de vad jag vet inte efter VEM som är slutkund på produkten?
Låter lite orimligt, för i så fall kan jag som yrkesfotograf ge satan i att ställa mig i någon kö, för att sedan när kameror börjar levereras direkt beställa en och då släppas före hela kön....
Vad jag hört tidigare så är det ju bara en kvällstidning som handlar från Canon direkt utan mellanhand.
Vad har du fått denna info ifrån??
/Jannenyfiken.
Låter konstigt, då Canon levererar till butikerna frågar de vad jag vet inte efter VEM som är slutkund på produkten?
Låter lite orimligt, för i så fall kan jag som yrkesfotograf ge satan i att ställa mig i någon kö, för att sedan när kameror börjar levereras direkt beställa en och då släppas före hela kön....
Vad jag hört tidigare så är det ju bara en kvällstidning som handlar från Canon direkt utan mellanhand.
Vad har du fått denna info ifrån??
/Jannenyfiken.
- gladeligen ISO800
För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall
Det antagandet stämmer nog inte, i alla fall inte enligt dom tester av D700 som Kamera & bild gjort. Där kommer dom fram till att bruset från sensorn är likvärdigt med gamla 5D men att D700 reducerar det bättre.
Sedan gör ju upplösningen sitt när man betraktar bilden i en given storlek och får ett finkornigare brus.
50D har ju en mycket högre pixeldensitet motsvarande ca 38 mp hos FF, så den är knappast relevant i sammanhanget.
Jag ska låta det vara osagt hur brusnivåer förhåller sig i kurvor mm.
Det jag egentligen ville ha sagt var att dom "tester" som folk lägger upp på dpreview är så okvalificerade att det inte går att dra några slutsatser av dom alls.
(BugEyes skrev:
Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.)
Håller delvis med.
Dom bildexempel jag sett så verkar det skilja två steg i läget 3200 ISO på 5DMKII motsvarar 800 ISO på gamla 5D. Men därefter tycker jag bruset blir markant sämre, så ISO 6400 på MKII motsvarar 3200 på MKI, alltså "bara" 1 steg.
- gladeligen ISO800
För mig blir nog nya 5D:
- gladeligen ISO3200
- 6400 bara i nödfall
Jag välkomnar att du lägger upp kvalitetstester här på fotosidan mellan tex gamla och nya 5D och varför inte mellan nya 5D och D3X!
haha när kommer den ut? har tagit sjukt lång tid mot vad de sa? Lite roligt att nikon lyckas släppa sin kamera 2 veckor efter release fast för canon tar det 2-3 månader EXTRA?
Vad kul det skulle vara om jag kunde göra det, skulle ju betyda att jag hade dom där kamerorna. Fingrade lite på en 5D mkII på mässan och det är det närmaste jag kommit hittills.
Det jag utgick från var Magnus Fröderbergs test av Nikon D700 i Kamera & Bild nr 9 2008, sidan 80, där han skriver...
"Nikon D700 har i grunden, rent tekniskt, samma brusmängd som Canon EOS 5D vilket vi kan se om vi stänger av all brusreducering och lägger på en identisk kontrastkurva."
Vill du veta mer om den testen får du fråga Magnus Fröderberg.
Mitt intryck av dom testbilder jag sett på 3200 samt några testskott på mässan är att dom är minst ett steg bättre vid 100% och således ännu bättre vid en given betraktningstorlek.
Att Canon 5D skulle ha samma brusmängd som Nikon D700 är då rakt inte vad ja erfaret efter ha ägt 5D i nästan 3år och enbart plåtat RAW. Visst är 5D en bra kamera och bruskung för 3år sedan, men efter ha haft Nikon D700 (med RAW) nu i 3-4 månader, så sliter D700an 5D i stycken vad beträffar brus, dynamiskt omfång och färger i skuggor och högdagrar. Ja har provat en mängd olika rawprogram med samma resultat.
ISO3200 och 6400 är klart användbart på D700 och ja har tagit mycket bilder i dessa lägen. Med Canon 5D tog ja på ISO3200 kanske 10 bilder på 3år och de var inte riktigt användbara p.g.a kraftigt färgbrus. D700 har mycket lite färgbrus och luminans bruset är mindre störande. Ja upplever D700 1.5-2 steg bättre än 5D.
Med min D700 använder jag:
- gladeligen ISO3200
- ofta 6400 när ljuset tryter (skulle nästan skriva gladeligen här med)
- 12800 bara i nödfall, då bruset blir alltför tydligt (med lite brushanteringsjobb kan här bli riktigt bra med).
Go kväll ..
Har någon som fått sin 5d MkII plåtat någe sport med den ?
Vore kul att höra lite vad ni tycker om kameran osv.
Hur AF fungerar på den ..
Tell me !!