Annons

Canon 5D MkII

Som det verkar så portionerar canon ut små men täta leveranser till försäljarna nu. 24-105 kit först dock.



Så de som beställt kit kommer defenitivt att få sina kameror tidigt i förhållande till de som beställt bara hus.
 
Så många virrpannor i det där forumet...

Jag får inte ihop det i alla fall eftersom 5D mkII har exakt lika stora pixlar som 20/30D och där har ingen klagat på för hög pixeldensitet för optiken.
Det borde väl påverkar detaljåtergivningen mer än det totala antalet pixlar på sensorn?
Känns som att många hakar upp sig på kamerans 21 megapixlar och att det skulle vara för mycket.

När 40D kom verkade ingen vara nöjd med uppgraderingen. Men nu när Canon släppt flera nyare kameror så verkar ingen kunna mäta sig med den.
 
Jag får inte ihop det i alla fall eftersom 5D mkII har exakt lika stora pixlar som 20/30D och där har ingen klagat på för hög pixeldensitet för optiken.
Det borde väl påverkar detaljåtergivningen mer än det totala antalet pixlar på sensorn?
Känns som att många hakar upp sig på kamerans 21 megapixlar och att det skulle vara för mycket.

När 40D kom verkade ingen vara nöjd med uppgraderingen. Men nu när Canon släppt flera nyare kameror så verkar ingen kunna mäta sig med den.

Jag litar mer på Canons utvecklingsavdelning en dom på det forumet ja...
 
Jojo, det finns folk som alltid klagar och aldrig är nöjda. Själv är jag övertygad att min 5D kommer att ge allra största lycka.
 
Det var hänvisning till forumet på Dpreview.com. De där fick sina 5DMKII tidigare än vi. Därför finns det flera synpunkter som jag hänvisade till.
MVH
Alex

Absolut! Bara menade att man ska vara lite kritiskt vad som skrivs...överallt...i största allmänhet. Dom har ju kanppt hunnit packa upp kameran många och ska börja sätta olika betyg.
 
Jag var också inne på dpreview och läste.

Någon hade lagt upp jpeg bilder från 5d och 5D mkII för jämförelse i olika ISO. Bilderna var olika exponerade och 2/3 steg lägre exponerade med mkII. Någon drog slutsatsen att det inte skett någon förbättring av bruset genom att titta på båda bilderna i 100% förstoring.

Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.
 
Jag var också inne på dpreview och läste.

Någon hade lagt upp jpeg bilder från 5d och 5D mkII för jämförelse i olika ISO. Bilderna var olika exponerade och 2/3 steg lägre exponerade med mkII. Någon drog slutsatsen att det inte skett någon förbättring av bruset genom att titta på båda bilderna i 100% förstoring.

Annars verkar dom flesta anse att det är ca 2 steg som skiljer i brushänseende vid en given betraktningsstorlek.

Intressant eftersom att 5D MkII då följdaktligen har ca 1 EV-steg bättre signal-brus-förhållande än vad Nikon D3 har (med antagandet att gamla 5D har ca 1 EV-steg sämre S/R än D3)! Hur går den ekvationen ihop: 75% fler pixlar på samma sensoryta men ändå 1 steg förbättring av S/R jämfört med Nikon D3 eller ca 65% fler pixlar än gamla 5D med 2 stegs bättre S/R? Ren magi! Canons 1Ds MkIV med 27 eller 38 MP måste alltså bli ännu bättre om Canons teknologiska framsteg fortskrider. Konstigt bara att de tydligen inte lyckades lika bra med 50D.
 
Intressant eftersom att 5D MkII då följdaktligen har ca 1 EV-steg bättre signal-brus-förhållande än vad Nikon D3 har (med antagandet att gamla 5D har ca 1 EV-steg sämre S/R än D3)! Hur går den ekvationen ihop: 75% fler pixlar på samma sensoryta men ändå 1 steg förbättring av S/R jämfört med Nikon D3 eller ca 65% fler pixlar än gamla 5D med 2 stegs bättre S/R? Ren magi! Canons 1Ds MkIV med 27 eller 38 MP måste alltså bli ännu bättre om Canons teknologiska framsteg fortskrider. Konstigt bara att de tydligen inte lyckades lika bra med 50D.

EOS 50D har bättre S/N-förhållande än EOS 40D vid samma betraktningsstorlek på bilden. Per pixel har EOS 50D sämre S/N-förhållande.

Sen är det kanske lite vanskligt att jämföra förhållandet 5D/5DII å ena sida och förhållandet 40D/50D å andra sidan. Den större sensorytan kanske spelar stor roll. (Dvs det kanske inte är ett linjärt förhållande till ytan. Jag vet inte, men för att dra slutsatser måste man ta reda på det.)
 
(med antagandet att gamla 5D har ca 1 EV-steg sämre S/R än D3

Det antagandet stämmer nog inte, i alla fall inte enligt dom tester av D700 som Kamera & bild gjort. Där kommer dom fram till att bruset från sensorn är likvärdigt med gamla 5D men att D700 reducerar det bättre.

Sedan gör ju upplösningen sitt när man betraktar bilden i en given storlek och får ett finkornigare brus.

50D har ju en mycket högre pixeldensitet motsvarande ca 38 mp hos FF, så den är knappast relevant i sammanhanget.
 
Tittar man på en jämförelse på DxOmark så ser man mycket riktigt att 5D genomgående genererar ligger ett steg efter D700 i SNR-kurvorna, dvs ISO400(5D) = ISO800(D700). Till sak hör också att ISO400 på 5D motsvarar verkligt uppmätt känslighet på ISO357 medan ISO800 på D700 motsvarar ISO651.
 
Jag ska låta det vara osagt hur brusnivåer förhåller sig i kurvor mm.

Det jag egentligen ville ha sagt var att dom "tester" som folk lägger upp på dpreview är så okvalificerade att det inte går att dra några slutsatser av dom alls.
 
Angående tilldelning av kameror

5 st kom till Sverige förra veckan enligt Canon.
Alla 5 gick till dagstidningar (2 st tidningar)

Tidningsredaktioner skall få tilldelat 5dmk2 i första hand innan jul.
I kvartal 1 2009 räknar Canon med att förse yrkesfotografer med kameran.

Canon tillämpar samma strategi med utlämnandet av kameror som Nikon gjorde första tiden med D3, dvs tidningar förses i första hand sedan köande yrkesfotografer.

Läste samtidigt att en medlem här har kunnat köpa en 5dmk2 över disk i Stockholm.
Någon annan som har kunnat göra detsamma?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.