Annons

Canon 5D MkII

Egna upplevelser är en sak. Råa fakta i ett bra utfört test en annan.

Om du då ifrågasätter Magnus test och äger båda kamerorna så är det ju bara att du gör ett eget test med båda kamerorna och redovisar det här. Lycka till!

Tänker inte fortsätta denna debatt eftersom tråden handlar om 5DmkII. Men man kan ju bara konstatera att Magnus är enda personen/testaren som kommit till detta resultat. Alla andra och då menar ja alla andra test institut redovisar minst 1 steg bättre brus egenskaper. Att dra vagnar på ett enda test är rent befängt och dumt!

Hur mycket du än önskar att Canon 5D ska ha lika bra brusegenskaper/dynamisktomfång (som går hand i handske) som Nikon D700 så kommer det aldrig att hända. 5DmkII verkar vara klart bättre i detta avseende.
 
Tänker inte fortsätta denna debatt eftersom tråden handlar om 5DmkII. Men man kan ju bara konstatera att Magnus är enda personen/testaren som kommit till detta resultat. Alla andra och då menar ja alla andra test institut redovisar minst 1 steg bättre brus egenskaper. Att dra vagnar på ett enda test är rent befängt och dumt!

Hur mycket du än önskar att Canon 5D ska ha lika bra brusegenskaper/dynamisktomfång (som går hand i handske) som Nikon D700 så kommer det aldrig att hända. 5DmkII verkar vara klart bättre i detta avseende.

Jag tvivlar inte på att D700 är en bättre kamera än 5D, jag tycker dock att det är roligt att 5D trots sin ålder fortfarande används som måttstock för andra kameror. Det säger väl en del om den kameran.

Men visst tråden handlar om 5Dmk2 så vi släpper väl det i denna tråden, det finns ju andra trådar om detta ämnet.
 
Egna upplevelser är en sak. Råa fakta i ett bra utfört test en annan.

Om du då ifrågasätter Magnus test och äger båda kamerorna så är det ju bara att du gör ett eget test med båda kamerorna och redovisar det här. Lycka till!

Råa fakta?? Märkligt vad folk har en benägenhet att välja just dessa "råa fakta" från tester som passar dem bäst.

http://www.dxomark.com/index.php/en...r har du lite andra fakta att utgå ifrån. /K
 
Egna upplevelser är en sak. Råa fakta i ett bra utfört test en annan.

Om du då ifrågasätter Magnus test och äger båda kamerorna så är det ju bara att du gör ett eget test med båda kamerorna och redovisar det här. Lycka till!

Du är välkommen till tråden Många ( flera ) pixlar inte alltid bara onödigt som handlar bla om det du tar upp.

Vid uppmätning av de båda kamerorna ser det ut så här.Man kan tydligt se att det skiljer 1 steg till d700 fördel och till det som motsvarar något under 800iso därefter närmar sig 5d Nikon d700 vad det gäller dynamiskt omfång i högre iso.

Det finns flera andra uppmätningar som visar att exv full wellcapacity är snarlik mellan exv d3 och exv 1dmk3 sensor, dvs ett mått på hur många elektroner varje pixel kan hålla när den är fulladdad och innan utläsning.

Till detta kommer variabler som hur många elektroner kan detekteras ovan brusgolvet, hur känslig är omhändertagandet av dessa elektroner osv, osv.

Vid praktiska tester (själv har jag bara testat 5d, 1dsmk3 och D3) mot varandra så skiljer det ungefär ett steg till Nikons fördel även ovan de 800iso som du ser i kurvan ovan. Detta beroende mest på att Nikon är bättre att processera rawfilen än vad Canon är.

Man får därmed skilja på sensorns egenskaper och det efterarbete som läggs ner även på en rawfil.
Till detta kommer sedan vilken rawkonverter som används, både Nikon och Canon skräddarsyr sina rawkonverterare att plocka bort uppkommet brus som exv färgbrus vilket då ger ett bättre resultat än med exv Camera Raw som har en mer generell brusborttagning..

Men, just nu så verkar d3 sensor och samma siter i d700 vara den som har något högre verkningsgrad än andra, detta kan du se att de faktiskt håller exv uppmätt isovärde bättre än andra, även detta kan du se i DXO uppmätningar.
 

Bilagor

  • 5d-d3.jpg
    5d-d3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 484
Senast ändrad:
Du är välkommen till tråden Många ( flera ) pixlar inte alltid bara onödigt som handlar bla om det du tar upp.

Vid uppmätning av de båda kamerorna ser det ut så här.

Nu var det var 5D och D700, inte D3 som det handlade om. Men om du läser mitt inlägg efter så skrev jag: "Jag tvivlar inte på att D700 är en bättre kamera än 5D"

Det enda jag menade med mitt inlägg om tester är att alla har en åsikt om kameror, speciellt 5D, D3, D700 osv. Det är så lätt att säga "jag har testat och jag upplever..."

En egen subjektiv upplevelse är en sak, ett bra test som DXO är en helt annan sak.

Om jag själv upplever min kamera som bättre oavsett märke så är det ju så det känns för mig. Om tester säger en annan sak så förändrar det ju inte min egna uppfattning av hur min kamera presterar. Hoppas att ni förstår vad jag menar Mikael och Kenneth?

Men som vanligt så är ju detta forum öppet för feltolkningar... Det räcker tydligen inte heller att skriva att vi kan ta detta i andra trådar, minst två helst fler skall så klart gå in och påpeka och peka med hela handen.

Tillbaks till trådämnet!
 
jag var inte klar med mitt svar ,se föregående sida

Du får inte posta innan du skrivit färdigt! ;)

Hur som helst så har jag inga åsikter varken hit eller dit om huruvida några kamera märken är bättre eller sämre, jag vill bara att 5Dmk2 skall vara bättre än 5D mk1 på brus. Om nikon är bättre eller sämre spelar ingen som helst roll för mig. D700, D3, D3x får gärna var tusen gången bättre, det spelar fortfarande ingen roll. Är jag tydlig nog?
 
Du hänvisar och citerar Magnus och vad han har skrivit, eftersom frågan är komplex, se föregående svar på föregående sida så är inte svaret enkelt.Ta med frågan till den andra tråden som handlar om pixlar, sensorer etc.
Mikael
 
Du hänvisar och citerar Magnus och vad han har skrivit, eftersom frågan är komplex, se föregående svar på föregående sida så är inte svaret enkelt.Ta med frågan till den andra tråden som handlar om pixlar, sensorer etc.
Mikael

Det var inte jag som citerade eller hänvisade till Magnus, det var BugEyes som gjorde det. Jag bara ifrågasatte slentrian kommentaren som följde på det inlägget.
 
Du hänvisar och citerar Magnus och vad han har skrivit, eftersom frågan är komplex, se föregående svar på föregående sida så är inte svaret enkelt.Ta med frågan till den andra tråden som handlar om pixlar, sensorer etc.
Mikael

Ja, det var Magnus test jag hade sett.
Även du styrker ju att skillnaden i vad sensorn ger vid 3200 inte är stor utan att den upplevda skillnaden uppstår i bildbehandlingen.

Det jag skrev från början var att det verkar som dom flesta upplever att 5D mkII ger ca 2 steg brusmässigt mot 5D i en given storlek. Någon drog in Nikon D700 och menade att den hade ett steg upp på 5D från sensorn och tråden spårade ur. Ledsen att det blev så men det var inte mitt uppsåt när jag skrev.
 
Sant, eller med en skärmdump. Men faktum kvarstår att det verkar som stora marknader är mer mättade än mindre marknader. Jag var inne på fotokungen igår kväll, och de hade fortfarande endast fått ett enda kit. Ingen body alls.
 
Har beställt en Body. Står först i kö hos min leverantör. Enligt hans samtal igår med Canon så går presskamerorna ut nu och sedan till butikerna. Antagligen inte innan januari.


ps (jag vet att det lär ha sålts en kittad i butik. Så det verkar ju vara en halvsanning från canon, eller så svarade dom bara angående body) ds
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.