Annons

Canon 5D MkII

Kungsholmsfoto hade försökt få besked från Canon i fredags med då hade det fortfarande inte kommit in några kameror. De hade svårt att tro att kamerorna ens fanns i Sverige eftersom de brukar få besked från Canon i de lägena. De enda leverensbesked de hade fått, sedan tidigare, var från slutet av november till mitten av december, så det kan nog dröja någon vecka eller två fortfarande.


Attans också jag som hoppades på att få min från mediamarkt idag. :'(
 
Kungsholmsfoto hade försökt få besked från Canon i fredags med då hade det fortfarande inte kommit in några kameror. De hade svårt att tro att kamerorna ens fanns i Sverige eftersom de brukar få besked från Canon i de lägena. De enda leverensbesked de hade fått, sedan tidigare, var från slutet av november till mitten av december, så det kan nog dröja någon vecka eller två fortfarande.

Jag pratade med Kungsholmsfoto idag, de hade fått svar från Canon att de inte hade någon info om när eller hur många hus/kit som skulle kunna levereras. Men förhoppningen var mer info i mitten/slutet av veckan.
 
Canon svarar......

Ringde canon och frågade:

Var är Canon 5dmk2? "Kameror skickades i fredags till Sverige"

Hur många? "Inte så att det täcker våra backorders det kan vi vara säkra på"

Får ni 50 eller 500? "Vet ej, inte 500 i allafall"

När kommer de ut till underleverantörerna? "Vet ej, i slutet av veckan i början av nästa kanske"

Prioriteras nätbutiker eller butiker? "vi gör ingen skillnad. vi går efter de beställningar vi har"

Hur distrubueras den första leveransen? "Delas upp i mindre partier och skickas ut till de underleverantör som beställde först"

Skickas fler kameror i år? "Vet ej"
 
Hämtade min i EM!!

Köpte ett kit idag på Fotokungen, det var deras enda. Stod i kö och hade inte skrivit om jag ville ha hus eller kit, så jag gick förbi några av hus-killarna på listan.

Mao. kameran verkar ha nått Sverige, om än i små volymer.

Linsen verkar ju vara helt OK så det var ju en bonus.

Laddar batteriet nu...
 
Köpte ett kit idag på Fotokungen, det var deras enda. Stod i kö och hade inte skrivit om jag ville ha hus eller kit, så jag gick förbi några av hus-killarna på listan.

Mao. kameran verkar ha nått Sverige, om än i små volymer.

Linsen verkar ju vara helt OK så det var ju en bonus.

Laddar batteriet nu...

Känn ingen press att leverera resultat till oss. Kan vara idé att sluta ditt dagjobb. ;)
 
Läste några recensioner på Dpreview. Där en del är oerhört nöjda med kameran andra är missnöjda och påstår att detaljåtergivning och skärpan är inte bättre än hos 40D. Några klagar på placeringen av delete - knappen...
Undrar med spänning vad kommer våra lyckliga ägare att tycka.
 
Gör den? :S ska genast springa ner och kolla :p

Nej vars men kommer ju köpa en så det är bäst att uppgradera profilen lite ;)
 
Det minsta vi kan begära är några råfiler tagna med iso 25600 ;)

Finns det inte mängder av sådan redan?? Hur som helst, jag kan bara bekräfta det alla tester säger, 6400 motsvarar 1600. H1 & H2 motsvarar H1 & H2 och är precis lika (o)användbart som tidigare.

Ska lägga lite tid på att prova sRAW-hypotesen också.

Slutaren låter annorlunda än den gamla 5D?!?!

Filmläget är nog rätt begränsat till sådana konstfilmer vi har sett rätt mycket av. All autofocus, exponering, WB etc under inspelning ser bara dumt ut.

Rickard.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.