Annons

Canon 5D MkII

Eftersom det också är butiken där man delbetalar vid beställning finns det åtminstone en del som får den för det priset. Av praktisk erfarenhet vet jag att det är en butik som Canon brukar prioritera när det gäller nya modeller.

Kan inte tänka mej annat än att det finns nedskrivet någonstans att handlaren friskriver sej för ev hastigt kursfall av kronan.

Jag tror mao inte att delbetalning i förskott medför någon prisgaranti.

Eller har jag helfel?

/K
 
Kan inte tänka mej annat än att det finns nedskrivet någonstans att handlaren friskriver sej för ev hastigt kursfall av kronan.

Jag tror mao inte att delbetalning i förskott medför någon prisgaranti.

Eller har jag helfel?

/K
Jag tror det är som du skriver, men ibland lovar de att hålla priset som satts vid tillfället man lägger handpenning. troligtvis för att säkerställa goda kundrelationer, plus den försäkran det innebär att man får sälja till just den kunden.
 
Jag tror det är som du skriver, men ibland lovar de att hålla priset som satts vid tillfället man lägger handpenning. troligtvis för att säkerställa goda kundrelationer, plus den försäkran det innebär att man får sälja till just den kunden.
Jo, säkert men det finns nog gränser. Med tanke på senaste tidens börsstormar kombinerat med valutaorkan kan nog vad som helst hända.
Det finns iaf. tecken på att alla prylar vi importerar kommer att bli dyrare framöver. Kanske lika bra det. För inte så många år sedan kostade ex. en stereo eller en TV en månadslön ungefär. Idag kostar de en bråkdel...
 
Kan inte tänka mej annat än att det finns nedskrivet någonstans att handlaren friskriver sej för ev hastigt kursfall av kronan.

Jag tror mao inte att delbetalning i förskott medför någon prisgaranti.

Eller har jag helfel?

/K

Nu är jag ju inte jurist, men jag undrar vad de skulle basera det på. Det papper jag har i handen är ett kvitto på ett köp där det står hur mycket jag betalat och uttryckligen "Rest att betala xxx". Inget finstilt eller något annat, utan bara en följesedel och ett kvitto.
 
Vid all normal försäljning B2B så gäller priset som gällde när ordern bokades. Den eventuella valutaförlusten eller vinsten får säljaren ta.
För att minska riskerna så säkrar ofta leverantören en del eller all valuta genom en bank med ett s.k terminskontrakt.
Fotodetaljisterna vet alltså vad de kommer betala när de går ut med sina priser.
Däremot är det inget som säger att inte Canon höjer priserna på nya beställningar om svenska liren fortsätter vara svag.
 
nackdel med förskottsbetalning

Om olyckan skulle vara framme och säljaren kånkar är man blåst på pengarna
 
Då och då kommer det folk som säger att man kan få upp pixlarna till i det här exemplet d700 till 21mpix.. Visst är ju det bra men man verkar helt ignorera att det fungerar precis lika bra med nya 5D att komma upp emot 40Mpixlar då? Bara en tanke
 
Ringde Cyberphoto idag för att kolla läget med min beställning av 5D Mk II. När jag fick reda på att jag hade köplats 86 och att om jag har otur inte får någon kamera förrän till våren slutade det med att jag beställde en 40D med BG (kampanjpris 7990kr inkl BG) som skickades redan idag. Behåller min köplats på 5D Mk II och löser ut den så fort den kommer men det blir lättare att uthärda med en 40D under tiden. Kan tillägga att jag för tillfället inte har någon kamera alls och att abstinensen börjar bli svår.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.