ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

För ganska exakt 10 år sedan sänkte Kodak priset på sin DCS 520, tvåmegapixelkamera, till 120.000:- ex moms.
Då var det en säljare som klappade mig på axlen och sa,

- Nu ska du handla Janne, billigare än så här blir det inte!

;-)
'
/JH
(Jag köpte ingen kamera den gången. Bildfilerna från kameran krävde massiv arbetsinsats för att överhuvudtaget kunna användas!)

Det har ju varit en rätt våldasm utveckling både prismässigt och prestandamässigt på DSLR de senaste tio åren. Min förhoppning är att DSLR-marknaden hamnar ungefär där den analoga proffsmarknaden låg rent prismässigt innan det digitala intåget. vi är inte så jättelångt från den prisbilden idag om man nu undantar 1Ds-modellerna.

Det var nog dags för en 5D-uppgradering för att få fart på försäljningen i den klassen.

Jag misstänker att det inte kommer någon mer 1Ds och att nästa 1D kommer att ha småbildsformat.
Absolut behövdes det en uppgradering på 5D föratt försvara segmentet mot D700 men att släpp produkter bara föratt försök försvara sig mot motståndarnas drag brukar sällan vara rätt taktik i längden.

Tror som dig att det inte kommer fler 1D som har crop-faktor. Visst det kanske inte kommer någon ny kamera som heter 1Ds mark IV men likväl är en ny småbildskamera i segmentet en ersättare till 1Ds mark III vilket är poängen.

För ganska exakt 10 år sedan sänkte Kodak priset på sin DCS 520, tvåmegapixelkamera, till 120.000:- ex moms.
Då var det en säljare som klappade mig på axlen och sa,

- Nu ska du handla Janne, billigare än så här blir det inte!

;-)
'
/JH
(Jag köpte ingen kamera den gången. Bildfilerna från kameran krävde massiv arbetsinsats för att överhuvudtaget kunna användas!)

Fniss. Själv köpte jag en Konica Q-Mini för 11 år sedan. Den hade 0.3Mpixel och kostade 6000 kronor. För 2200 köpte jag sedan ett 0.08GB stort compact flash kort....det var tider det:

http://www.pcpro.co.uk/labs/3505/konica-qmini.html

(sorry för off-topicen)

Nu kan jag göra några glada med att säga att jag avsagt mig köplats på tre ställen. Det blev till slut en D700 istället, fast ska nog inte lämna Canon helt. Min 20D får finnas kvar som backup tillsammans med några av mina bättre objektiv, ifall vinden vänder igen i framtiden :).

Nu kan jag göra några glada med att säga att jag avsagt mig köplats på tre ställen.

Jag undrar hur många som står i den typen av kö, där de flesta inte kommer köpa någon kamera. Själv valde jag en kö där jag betalade en del av kameran vid beställning. Förutom att jag mer kan lita på vad mitt könummer betyder slipper jag ligga sömnlös och fundera på kronkursen.

Jag skriver inte för att vara självgod, utan för att jag undrar om det normala är gratisköer när det gäller kameror.

Under avdelningen "Rykten om leverens av 5DII" så kan man på CanonRumors finna rykten om att Adorama väntas få in kameran imorgon. Jag ser med stoiskt lugn fortfarande slutet av november som leveransstart här i Sverige, men kanske kan jag hetsa upp någon i alla fall...

Den finns att klämma på i Media Markt Barkarby.
Inget batteri i dock, de får tydligen inte stoppa i det än.
Och varning för gaaalet mycket folk.

Jag undrar hur många som står i den typen av kö, där de flesta inte kommer köpa någon kamera. Själv valde jag en kö där jag betalade en del av kameran vid beställning. Förutom att jag mer kan lita på vad mitt könummer betyder slipper jag ligga sömnlös och fundera på kronkursen.

Jag skriver inte för att vara självgod, utan för att jag undrar om det normala är gratisköer när det gäller kameror.

Jag gjorde som du och erlade min handpenning hos Kungsholms foto.
Det måste vara struligt för leverantörerna om alla köar på alla ställen och säger upp sina platser sedan, hur ska dom kunna veta hur många dom ska beställa hem?
Jag köar bara på ett ställe men där står jag först i kön, vill ha den före nyår då pengarna finns avsatta detta verksamhetsår och annars måste skattas som vinst.

Nu kan jag göra några glada med att säga att jag avsagt mig köplats på tre ställen. Det blev till slut en D700 istället, fast ska nog inte lämna Canon helt. Min 20D får finnas kvar som backup tillsammans med några av mina bättre objektiv, ifall vinden vänder igen i framtiden :).

Ställa sig i kö på tre ställen...helt idotiskt!
Men samtidigt så går ju tydligen handlarna med på det?!
Vilken massa merarbete för att få kameran en eller två dagar tidigare :-(

Själv har jag Beställt kamera från EN leverantör!

Mvh.

/Janne

Ställa sig i kö på tre ställen...helt idotiskt!
Men samtidigt så går ju tydligen handlarna med på det?!
Vilken massa merarbete för att få kameran en eller två dagar tidigare :-(

Själv har jag Beställt kamera från EN leverantör!

Mvh.

/Janne

Dåligt morgonhumör??

Att ställa sej i kö på fler ställen än ett kan ju faktiskt innebära leverans flera veckor tidigare, beroende på tilldelningar.
Dessutom är det ju ingen annan kund som blir lidande av det.

/K

Dåligt morgonhumör??

Att ställa sej i kö på fler ställen än ett kan ju faktiskt innebära leverans flera veckor tidigare, beroende på tilldelningar.
Dessutom är det ju ingen annan kund som blir lidande av det.

/K

Personligen tycker jag hela den där ¨köa utan att lägga handpenning¨ prylen är lika idotisk av både köpare och säljare.
Det skapar ju enbart merarbete i försäljningsledet, merarbete som givetvis vi köpare får betala vare sig vi vill eller inte?!

Eller?

Mvh.

/Janne

Personligen tycker jag hela den där ¨köa utan att lägga handpenning¨ prylen är lika idotisk av både köpare och säljare.
Det skapar ju enbart merarbete i försäljningsledet, merarbete som givetvis vi köpare får betala vare sig vi vill eller inte?!

Eller?

Mvh.

/Janne

Högst marginellt merarbete skulle jag tro och knappast fördyrande för oss kunder, då du som köpare måste registrera dej som kund för att få ställa dej i kö, vilket innebär en reklamplats för säljarens sajt i sej. Dessutom är det nog en möjlighet knappast någon handlare (eller kund) vill vara utan.

Men vad har det med antalet köplatser att göra?

/K

När min produkt (som jag ju väntat på och vill ha så snabbt som möjligt) väl kommer, så vill varken jag eller handlaren att jag ska vänta på att handlaren ska kontakta alla som står för mig i kön och vänta att de kanske svarar.

Det kanske inte är en stor sak, men säg det till den som inte får sin kamera till resan eller innan räkenskapsåret tar slut, bara för att en handlare inte får tag på en person som inte alls kommer köpa något.

När min produkt (som jag ju väntat på och vill ha så snabbt som möjligt) väl kommer, så vill varken jag eller handlaren att jag ska vänta på att handlaren ska kontakta alla som står för mig i kön och vänta att de kanske svarar.

Jag har pratat med flera handlare om det här, ingen gillar det!
Men ingen törs vara först att ta betalt för sina köplatser.
Och visst är det ett merarbete med alla mail och telefonsamtal, avhopp mm.
Att de dessutom inte vet hur många kameror de ska/ törs best från importören kan oxå vara ett ekonomiskt vågspel.
Påstå att det inte kostar något verkar inte listigt.
Alla egenföretagare vet att man måste, på något sätt, debitera kunden allt arbete, all tid som man inte kan göra något annat debiterbart.
Annars går det inte ihop!! Svårare än så är det inte.

Jag beställde min kamera (förbeställning) från Scandinavian Photo och några veckor senare låg den på posten och väntade. Scandinavian gjorde sej inget besvär att ta reda på om jag verkligen skulle ha kameran eller inte, vilket torde vara det normala förfarandet då jag ju hade gjort en beställning.
Det förfarandet medför ju knappast något extraarbete då dom enbart skickat en beställd vara.
Om jag vid tillfället stått i fler köer så hade antagligen ansvaret för att om fler hus dök upp i brevlådan vid samma tillfälle varit min, antar jag.
Det är ju naturligtvis en risk man måste ta isf.

Möjligtvis har andra handlare andra rutiner.
För kanske det skulle ligga många paket på posten i väntan på retur?

/K

Handlare i allmänhet brukar ju försäkra sej mot icke uthämtad försändelse med typ: "Vid icke uthämtat paket debiteras kunden bla bla osv..."

Fördröjande för andra kunder blir det nog ändå tyvärr.

PS. Jag visste inte att handlarna såg detta som ett stort problem.DS

/K

När man beställer från t ex cyberphoto verkar huvudregeln vara att när det förbeställda kommer in så ringer man upp kunden och frågar om man fortfarande är intresserad, alternativet "skicka direkt" finns oxå, men då kan kunden säga till om detta.

Jag gjorde som du och erlade min handpenning hos Kungsholms foto.
Det måste vara struligt för leverantörerna om alla köar på alla ställen och säger upp sina platser sedan, hur ska dom kunna veta hur många dom ska beställa hem?
Jag köar bara på ett ställe men där står jag först i kön, vill ha den före nyår då pengarna finns avsatta detta verksamhetsår och annars måste skattas som vinst.

Det här tycker jag är ett väldigt bra exempel på hur man som kund ska bära sej åt!

Att vända sej till flera handlare och beställa en ny vara som saluförs visar väl bara att kåtheten att få en ny vara först är större än behovet.

Vill man som företagare eller enskild person ha bra service och bra leveranser ska man nog bygga upp en stadigvarande relation med den lokala handlaren som för de man behöver.

/Leif

Handlare i allmänhet brukar ju försäkra sej mot icke uthämtad försändelse med typ: "Vid icke uthämtat paket debiteras kunden bla bla osv..."
Det är väl möjligen returportot kunden kan bli debiterad för. Vid distansköp har man ju alltid ångerrätt enligt konsumentköplagen.

(Ja, för företagare gäller förstås inte konsumentköplagen.)

Var inne på MediaMarkt i Barkaby idag. Tyvärr så hade de lämnat tillbaka kameran till Canon, så det blev inget mer kläm och känn.

Men angående pris och leverans så sa försäljaren så här, "Räkna med att vi kommer ha den först, vi har lagt stora beställningar och är prioriterade hos Canon, jag pratade med dom om det idag. Priset kommer ligga på 24.995, men vi vill vara billigast så vi lägger os på 23.990." OBS! Det är alltså försäljaren som sa detta inte jag så skjut inte budbäraren ;)

Själv har jag svårt att tro att MediaMarkt får kameror före Cyber, Scandinavian, FotoVideo, Mattsons osv.. Men man vet ju aldrig.

/M

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar