Advertisement
ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

Kanske det, har svårt att se att D700 är något annat än en D3 light och således ingen ny teknik.

Kan så vara, men lik förbannat är D700 en mycket kompetent kamera.

Om högiso-egenskaperna i D700 är brusreducerad av mjukvara eller snus kan för mitt vidkommande kvitta. Huvudsaken den levererar som den gör.

Du skulle prova en för att se själv.

/K

Kan så vara, men lik förbannat är D700 en mycket kompetent kamera.

Om högiso-egenskaperna i D700 är brusreducerad av mjukvara eller snus kan för mitt vidkommande kvitta. Huvudsaken den levererar som den gör.

Du skulle prova en för att se själv.

/K

Har väl aldrig trott eller påstått annat än att D700 är en mycket kompetent kamera, har inte provat den men jag har provat D3.

Det som nu är intressant och som alla väntar på (inkl jag) i denna tråd är väl om 5D II kan leverera bättre eller lika bra som den 3 år "gamla" men lika fullt fantastiska 5D.
Jag är inte helt övertygad, men vi får se.

/K

Det som nu är intressant och som alla väntar på (inkl jag) i denna tråd är väl om 5D II kan leverera bättre eller lika bra som den 3 år "gamla" men lika fullt fantastiska 5D.
Jag är inte helt övertygad, men vi får se.

/K
Helt sjuk att man ska ens behöva vara orolig att Canons nya modeller inte ska leverera minst lika bra bilder som föregångarna.

Angående att Nikon tycker jag att det jobbar på rätt sätt uppgraderar D3 och D300 ett år sedan föratt nästa år släppa samma sensor i billigare hus D700 och D90. Väldigt smart då släpper man ingen kamera som konkurrerar med varandra då har alltid den dyrare minst de light versionen har. Canon skjuter sig själv i foten genom att uppgradera 5D före 1Ds.

/Johan

om man hittar objektiv som inte lider av bildfältskrökning, luddighet mot kanter och hörn och som kan teckna ut hela ytan som 14-24 kan så blir säkert bokhyllorna och tegelstenarna riktigt bra.
dessutom blir allt annat förutom ovan nämda som man fotografera klart bättre.

eller vad menar du? att ett bra korrigerat objektiv är sämre än ett dåligt

Tråkigt att gå runt med 14-24mm på kameran hela tiden? Eller varför är du defensiv? Jag fattar inte ett skit av det du skrev, citerar du rätt person?

Jag skrev en ganska harmlös kommentar om hur overkill en mk2 är för de som i stort sett bara sitter och analyserar sönder kameran. Det var någon som undrade i ett tidigare inlägg om vi gjorde det.

.............Är själv ingen inbiten märkessnubbe som håller på ett märke, tycker bara att det är bra med konkurrens så att utveckling trycks i rätt riktning (var väl därför det inte kändes som en speciell grej att gå över till Nikon, ska förresten snart gå över från PC till Mac, känns inte heller som en jobbig grej att lämna PC-livet), men för mig är det som sagt inte i första hand kamerahuset där skon klämmer.

Mina högst subjektiva tankar. Nya 5d:n är säkert skitbra tillsammans med rätt objektiv i rätt sammanhang.

Mvh

David

PS. "Ifall" man är intresserad av att fota arkitektur så kan jag bara säga att D700:ans inbyggda vattenpass och stödlinjer i sökaren är guld värda. DS.
Bra inlägg! Det tjafsas för mycket om vad som är 'bäst', och uteslutande av amatörer. Proffs och seriösa vet (faktiskt) ofta bättre...

Åkej, då tjatar jag igen. Kronan! Det går inge bra just nu. Kommer vi att behöva betala mer för Canons prylar inom kort?
Kommer mina 23995 pengar att räcka den dag (November?) jag löser ut min 5DM2?
Har någon fakta i målet?

kronan ?

det finns "inga fakta i målet" utan bara gissningar

Förmodligen kommer kronan att försvagas ytterligare.-i vart fall tror jag det är mer sannolikt än motsatsen. Sen är frågan hur handlarna hanterar detta. Minskar de sina marginaler för att uppräthålla förväntade försäkningsvolymer-eller försöker ta marknadsandelar med risk för priskrig eller skyfflar de samfällt över sina kostnader på konsumenterna.?

Sen är frågan hur handlarna hanterar detta. Minskar de sina marginaler för att uppräthålla förväntade försäkningsvolymer-eller försöker ta marknadsandelar med risk för priskrig eller skyfflar de samfällt över sina kostnader på konsumenterna.?

Gissar att det blir höjda priser (iallafall när nuvarande lager hos handlarna tar slut).
En marginal från inköp till försäljning hos en fotohandlare på 10% är BRA. Och då ska han täcka löner, reklamationer, lokalhyra, revisor mm.

Så sänks kronan med 25% lär nog priserna följa därefter...

Gissar att det blir höjda priser (iallafall när nuvarande lager hos handlarna tar slut).
En marginal från inköp till försäljning hos en fotohandlare på 10% är BRA. Och då ska han täcka löner, reklamationer, lokalhyra, revisor mm.

Så sänks kronan med 25% lär nog priserna följa därefter...

Jag tror inte Canon ser något intresse av att riktpriset på kameran skall höjas och ligga över riktpriset på D700. De har nog medvetet lagt den under och kommer nog se till att det inte blir tvärtom.

/M

Jag tror inte Canon ser något intresse av att riktpriset på kameran skall höjas och ligga över riktpriset på D700. De har nog medvetet lagt den under och kommer nog se till att det inte blir tvärtom.

/M
Riktpris i all ära men D700 går att får för under 23000 kr i Sverige. Kanske vår i nuläget försvagade köpkraft tvingar ner priserna istället för tvärtom.

Fast kunde man få D700 under 23000 när den släpptes?
Nej det var nog en rätt samstämmig 25000 kr marknad. Undrar lite om priserna börjar närma sig under 20000 kr på segmentet som inbegriper 5D II och D700. Kanske till nästa generation. Antar att det beror rätt mycket på vad Pentax och Sony hittar på de närmaste två åren. En Pentax FF med 16-20 mp för ca 15000-18000 kr kunde vara nyttig för den allmänna prissättningen.

Nej det var nog en rätt samstämmig 25000 kr marknad. Undrar lite om priserna börjar närma sig under 20000 kr på segmentet som inbegriper 5D II och D700. Kanske till nästa generation. Antar att det beror rätt mycket på vad Pentax och Sony hittar på de närmaste två åren. En Pentax FF med 16-20 mp för ca 15000-18000 kr kunde vara nyttig för den allmänna prissättningen.

Ja vem vill inte ha lägre priser. Det var riktigt bra att D700 kom ut innan 5Dmk2 annars kanske utgångspriset hade hamnat på 35.000 som när original 5D kom.

Billigare än så här blir det inte!

För ganska exakt 10 år sedan sänkte Kodak priset på sin DCS 520, tvåmegapixelkamera, till 120.000:- ex moms.
Då var det en säljare som klappade mig på axlen och sa,

- Nu ska du handla Janne, billigare än så här blir det inte!

;-)
'
/JH
(Jag köpte ingen kamera den gången. Bildfilerna från kameran krävde massiv arbetsinsats för att överhuvudtaget kunna användas!)

Ja vem vill inte ha lägre priser. Det var riktigt bra att D700 kom ut innan 5Dmk2 annars kanske utgångspriset hade hamnat på 35.000 som när original 5D kom.

Har du säkert rätt i. Nikon har varit rätt duktiga på att pressa priserna. Både D200, D300 och D700 tycker jag får anses vara mycket kamera för pengarna. Framför allt D200 chockade marknaden på sin tid. Men även D700 har varit vägvisande och får rent prismässigt anses vara en referens för konkurrenterna. Man kan idag få FF till nästan humana priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar