Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Det gäller väl stillbild också :)

Jo! :)

Men seriöst, jag tror nog det generellt sätt är lättare att nå en någorlunda hyffsad nivå som stillbildsfotograf. Det är väl om inte alla duktiga amatörfotografer här på fs bevis på. Inte sällan ser vi bildbevis på att en bra amatörfotograf mycket väl kan få till bilder som mäter sig med proffsen.

Jag tror för att få till en bra film krävs det betydligt mer arbete och mer resurser, inte minst på redigeringen. Det finns liksom ingen möjlighet att med hjälp av "turen" få till en bra film på samma sätt som med stillbild.

Mvh
Anders
 
Men visst. Lite väl mycket fokus på film kan jag väl hålla med om att det har varit så här i början. När nu nyhetens behag(med filmmöjligheten då alltså) lagt sig så är jag också väldigt sugen på att se de första testerna av kameran med avseende på det den primärt är gjord för. Stillbilder. Ska bli kul(hoppas jag).
 
Jag sökte på kameraskakningar och stativ i denna tråd utan att hitta nåt.Därför denna fundering:

Det påpekades väl víd tester av 1dsIII att det inte räckte med att sätta toppgluggar och max nedbländning till 5,6 för att få max upplösning. De behövdes också stativ (och uppfälld spegel?)
Har förutsättningarna förändrats i och med 5d MarkII?

Hittade det här på DPR. Synpunkter?

with an IS lens I wouldn't go below 1/focal

without IS I'll probably hit around 1/(3xfocal).
right now with the 5D I'm around 1/(2xfocal).


and that's simply for my print requirements .. not even considering per pixel quality!

same thing as motion blurr - where 1/200th was fine for the 5D, on my 40D I found that 1/400th seemed better .. I imagine that the 5D2 will be around 1/300th or so. (which means I never really need IS for any lens that I use under 100mm btw..)

but really - shoot as fast as you can as far as shutter speed is what I do .. which is why I'll like the fact that I can go up to around 1600 nicely on the 5D2, perhaps 3200 .. but I'll have to real world test that .. on the 5D my upper limit was around 800. I know for how I shoot - the 5D2 will immediately grant me one or more stop of lattitude adjustment - which is always, always welcome :)

I've noticed for instance alot more "green" smearing happening as the shutter speeds get lower and lower - part of the reason I figured was the fact that micro contrast wasn't there and that leaves / grass, et all are hardly ever completely still - and there's simply not alot of green pixels on a bayer sensor - any motion at all that is captured will get intrepreted oddly and smeared. a faster shutter speed always seems to completely remove that from happening.
 
Undrar varför de körde med ett gammalt fd fisköga när det finns ef??

Kan man ändra bländaren manuellt vid filmning? eller tvingas man dämpa belysningen för att den ska öppna upp?
 
Hur är det med AF vid filmning?
Inte finns det följande autofokus utan bara normal.
Det kan ju bli lite svårt vid rörliga objekt.
Sedan är det kanske mycket lättare att fokusera manuellt på en FF än på en 1,6 crop.
 
Varför skulle det vara lättare att fokusera med ff vid filmning?

Större sökare kanske?

Edit: Såg att svaret redan kommit.
Ja det är klart, spelar inte sökaren någon roll så kan det ju kvitta.
Hoppas bara att skärmen är tillräckligt skarp så man kan fokusera manuellt.

Filmen Reverie som finns på nätet verkar ju bara vara filmad med kameran på stativ och fasta avstånd.
 
Spegeln är med 100% säkerhet uppfälld när man filmar.
Antar att spegeln på 5D MKII (till skillnad från t.ex. 20D) kan stanna i uppfällt läge utan att förbruka energi. I 20D vill jag minnas att det är en "energislukande" elektromagnet som aktivt håller den uppe i bulb-läge. Skulle vara kul att kunna köra bulb med MKII:an utan att spegeluppfällningen slukar energi medan exponeringen pågår.
 
Hej

Här kommer hela filmen Reverie som är tagen med 5DMarkII, ser ju riktigt bra ut, synd att de bara visar en fjärdedel av upplösningen.

Jag ser det framför mig att filmsnubbarna under Rapportssändning och annat bara kör handhållna 5DMarkII:eek:r, vilka snabba filmvinklar de skulle kunna ta :) :) :)

http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2086

Mvh

Omar
Det kommer några originalklipp direkt från kameran imorgon enligt skaparen.

Edit: Länk: http://blog.vincentlaforet.com/2008...ing-raw-video-clips-from-reverie-this-friday/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.