Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Är det bara jag som blir salig av lycka av blotta tanken på en stor, ljus sökare? Jag har längtat ända sen jag köpte en 10D och pensionerade min EOS 650.
Sökaren är den kanske viktigaste komponenten på en (D)SLR tycker jag. Är den kass är hela kameran usel.

Nej, det gnälls inte och gölas helt i onödan...det skall gnällas eftersom varenda en av canons kameror har olika batterier samt olika batteri-laddare. Det finns flertalet som har både en Ixus/P-shot/G-modell, xxD/5D och 1D. Nu tillkommer dessutom 5D MkII. Det är alltså 3/4st olika batterier samt 3-4olika laddare. Det tycker jag är pissedåligt.
Mvh Thomas

"pissedåligt" !?!

hmmm....

Våra Internetforum är bl.a. till för att just diskutera och kommentera olika saker i vår omvärld. Tydligt är också att många skriver av sin frustration.
Det betyder i det här fallet, med 5D MkII, att man t.ex. gnäller över:

- Alldeles för slött med bara 4fps. Vi behöver minst 6fps eller i vissa fall 10fps. Kass!
- Sökaren återger inte 100%. Kass!
- AF, o herre jösses, det ska vi bara inte tala om hur kass det är med bara en korssensor. Dubbel-Kass!
- Se ovan. Nu måste vi hålla koll på ytterligare en laddare när vi packar vår utrustning. Kass!
- Vädertätningen är inte tillräcklig. Den tåler ju inte att sänkas i vatten... (ingen har väl haft chansen att testa det ännu ;) men -> Kass!
- Å sen har Canon implementerat en videofunktion som vissa inte vill ha. Kass!
- Kass!
- Kass!
- Kass!

Det finns ett snabbt svar - välj en annan produkt, för tusan hakar!
Tycker du att du vill försöka påverka Canon till att lyssna på just dina synpunkter - skriv eller ring Canon direkt. Det är mycket effektivare. Dessutom brukar återkoppling från kunder oftast tas emot tacksamt.

Det har sagts tidigare och det förtjänas att nämnas igen.
Vad som än lanseras på marknaden så kommer vi aldrig att få se en kamera som tillmötesgår allas önskemål (punkt).
Det är väl därför det finns olika modeller av saker - för att försöka tillmötesgå kunden, eller så många kunder som möjligt.
Hur som helst så kommer vi garanterat att få se massor av sura kommentarer vad gäller 5D MkII framöver.

Själv tycker jag det ska bli spännande att få prova en ny produkt från Canon. Ännu roligare blir det om jag kan motivera kostnaden för det här nya FF huset.
...tänk bara att kunna testa HD video med L-gluggana! :)

Foto (och film) är leverbröd för en del och hobby för andra.
Gemensamt är att det är förbannat kul!

Själv tycker jag det ska bli spännande att få prova en ny produkt från Canon. Ännu roligare blir det om jag kan motivera kostnaden för det här nya FF huset.
När man väl har bestämt sig för en kamera så blir det verkligen så otroligt mycket roligare att fokusera på dess styrkor och fördelar istället för dess brister. Jag är medveten om dess brister, men min energi ligger på styrkorna och sätten jag kan utnyttja dem på. Och så skummar jag bara snabbt förbi gnället :)

"pissedåligt" !?!

hmmm....

Våra Internetforum är bl.a. till för att just diskutera och kommentera olika saker i vår omvärld. Tydligt är också att många skriver av sin frustration.
Det betyder i det här fallet, med 5D MkII, att man t.ex. gnäller över:

- Alldeles för slött med bara 4fps. Vi behöver minst 6fps eller i vissa fall 10fps. Kass!
- Sökaren återger inte 100%. Kass!
- AF, o herre jösses, det ska vi bara inte tala om hur kass det är med bara en korssensor. Dubbel-Kass!
- Se ovan. Nu måste vi hålla koll på ytterligare en laddare när vi packar vår utrustning. Kass!
- Vädertätningen är inte tillräcklig. Den tåler ju inte att sänkas i vatten... (ingen har väl haft chansen att testa det ännu ;) men -> Kass!
- Å sen har Canon implementerat en videofunktion som vissa inte vill ha. Kass!
- Kass!
- Kass!
- Kass!

Tycker du att du vill försöka påverka Canon till att lyssna på just dina synpunkter - skriv eller ring Canon direkt. Det är mycket effektivare. Dessutom brukar återkoppling från kunder oftast tas emot tacksamt.

Vad som än lanseras på marknaden så kommer vi aldrig att få se en kamera som tillmötesgår allas önskemål (punkt).
Det är väl därför det finns olika modeller av saker - för att försöka tillmötesgå kunden, eller så många kunder som möjligt.
Hur som helst så kommer vi garanterat att få se massor av sura kommentarer vad gäller 5D MkII framöver.

Foto (och film) är leverbröd för en del och hobby för andra.
Gemensamt är att det är förbannat kul!

Observera gärna att jag tycker det är mycket dåligt av Canon att ha olika batterier och olika batteri-laddare på de kameror jag nämnde. Jag har inte sagt ett dyft om kameran förutom ifrågasatt 10mm regn på 3min på en kamera med allväderstätning vad det innebär. Kan förstå vad du menar med ditt inlägg men jag tror inte det är så "farligt". Det finns säkert något för alla som ogillas men för de flesta är det ju en dröm-kamera.
Mvh Thomas

Vilken grym videokvalitet det är på 5DMkII jämfört med dokumentationsfilmningen med Canon XH-A1. Otrolig skillnad redan för mina lekmannaögon.

Vilken grym videokvalitet det är på 5DMkII jämfört med dokumentationsfilmningen med Canon XH-A1. Otrolig skillnad redan för mina lekmannaögon.

Vänta bara till jag får min kamera, då ska ni få se på urusel video från 5D mk II. Jag är expert på att göra skakiga och ointressanta videosnuttar på min familj. Jag ska minsann visa att det gå bra att misslyckas även med 5D mk II som filmkamera.

Observera gärna att jag tycker det är mycket dåligt av Canon att ha olika batterier och olika batteri-laddare på de kameror jag nämnde. Jag har inte sagt ett dyft om kameran förutom ifrågasatt 10mm regn på 3min på en kamera med allväderstätning vad det innebär. Kan förstå vad du menar med ditt inlägg men jag tror inte det är så "farligt". Det finns säkert något för alla som ogillas men för de flesta är det ju en dröm-kamera.
Mvh Thomas

De där med "kass" tror jag är en psykologisk reaktion för att hålla det egna habegäret i schack och inte så mycket att bry sej om...

Det där me olika batterier och att dom inte passar i olika modeller är nog bara att finna sej i för det kan ju vara direkt olämpligt för 50D att bruka ett batteri som är gjort för 5DMkII o.s.v. mellan modellerna, troligt p.g.a. helt olika elektriska egenskaper än bara energimängd...

Visst är det kanske en del av oss som använder lite väl hårda ord men debatten skall väl vara fri och livfull? Att skriva till Japan och framföra sina åsikter och eventuellt få ett svar om 1 år är ju inte lika skoj som att gnabbas på ett Internet-fourm! :)

Önskemålen om en mer avancerad AF och snabbare seriebildstagning kommer säkert från de som idag har 20/30/40D och är sugna på FF, filmfunktion och fantastiska ISO prestanda.

Om kameran hade haft 6 bps och en avancerad AF hade den ju varit en dräpare för i princip ALLA fotografer. Nu tvekar t ex sportfotograferna.

Först när kameran nått marknaden vet vi väl hur den presterar i verkligheten. Det blir speciellt spännande att höra hur AF upplevs tycker jag.

Mvh
Anders

Vänta bara till jag får min kamera, då ska ni få se på urusel video från 5D mk II. Jag är expert på att göra skakiga och ointressanta videosnuttar på min familj. Jag ska minsann visa att det gå bra att misslyckas även med 5D mk II som filmkamera.

Du är inte ensam om att kunna ta ointressanta videos! :)

En sak jag inte fått kläm på när det gäller filmfunktionen - vilka inställningar kan man göra? Jag antar att man kan välja ISO eller?. Hur är det med bländare/slutare? Sköts allt det automatiskt?? Vad händer om man zoomar under filmning, hänger AF med då?

Spännande!

Mvh
Anders

Det där me olika batterier och att dom inte passar i olika modeller är nog bara att finna sej i för det kan ju vara direkt olämpligt för 50D att bruka ett batteri som är gjort för 5DMkII o.s.v. mellan modellerna, troligt p.g.a. helt olika elektriska egenskaper än bara energimängd...[/QUOTE]

Jovisst..inte så mycket man kan göra. Dock med tanke på att cyberphoto säljer en batteri-laddare som man kan använda Canons batterier till är det lite konstigt att de själva inte ha gjort en multi-laddare. Hhum..nu tänker jag inte nämna om dessa batterier och laddare mera utan istället koncentrera mig på annat att klaga över.....nämligen video-kvaliteten. Tycker den är alledess för bra.
Mvh Thomas

Önskemålen om en mer avancerad AF och snabbare seriebildstagning kommer säkert från de som idag har 20/30/40D och är sugna på FF, filmfunktion och fantastiska ISO prestanda.

Det tror jag inte, jag tror det kommer mest från oss som jobbat mycket med 5D och känner till dess svagheter och styrkor.

En förbättrad AF var vad jag såg fram emot mest med uppdateringen och självklart är jag besviken över att det inte är några synbara förbättringar i specen. Den kan ju ha blivit bättre ändå men jag hade velat se korssensorer på alla nio som i 40D som fokuserar bra även med andra punkter än den i mitten.

Visst ser jag fram emot kameran och speciellt ISO prestandan lockar så för mig är det helt klart värt att uppgradera.

Men man behöver inte gilla alla delar av specen och skrika halleluja, verkar bara fånigt när fanboys vill lägga locket på klagomålen från andra.

Önskar för övrigt att den inte hade videofunktionen alls, då hade kanske fokus i diskussionen varit bildkvalitet i stället för filmkvalitet.

Om kameran hade haft 6 bps och en avancerad AF hade den ju varit en dräpare för i princip ALLA fotografer. Nu tvekar t ex sportfotograferna.

Exakt, i synnerhet vi som har råd att köpa en kamera var femte år måste tänka oss för nog innan vi köper nåt eftersom vi vet att vi vår leva med nackdelarna rätt länge.

Önskar för övrigt att den inte hade videofunktionen alls, då hade kanske fokus i diskussionen varit bildkvalitet i stället för filmkvalitet.

Min gissning är att när väl kameran kommer ut till kunderna så kommer fokus att ligga på bildkvalitén för stillbilderna.

När allat insett hur svårt det är att ta bra film och hur enormt mycket det kräver i form av redigering (datorkraft, tidsåtgång, lagring) så lägger sig nog entusiasmen en del. ;)

Mvh
Anders

Min gissning är att när väl kameran kommer ut till kunderna så kommer fokus att ligga på bildkvalitén för stillbilderna.

När allat insett hur svårt det är att ta bra film och hur enormt mycket det kräver i form av redigering (datorkraft, tidsåtgång, lagring) så lägger sig nog entusiasmen en del. ;)

Mvh
Anders

Jag gissar tvärtom att de som är så exalterade över videomöjligheterna i 5D2 är de som redan idag har testat och insett vilka enorma möjligheter datorn och dagens teknik ger filmaren. Nu har man dessutom fått högklassigt material att utgå ifrån. Att det är mycket jobb osv tror jag inte är någon överraskning för de flesta. De som däremot är så innerligt negativa till filmingsmöjligheterna är gissningsvis de som inte testat att filma i någon större utsträckning och därför inte begriper möjligheterna riktigt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar