Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Hej

Jag märker att min dator inte hänger med, det hackar lite i filmen. Har senaste Quicktime och med VLC media spelare funkar det inte alls.

Har en AMD dualcore 4400+, 4GB minne, snabb hårddisk 150GB Raptor, 250mb grafikkort

Man får väl uppgradera sin dator snart så man hänger med :) :)

Mvh

Omar
 
Segheten i bilden som man sett D90 lider av väldigt mycket av har även bevisats på nya 5D. Visserligen är jag inte förvånad men hade hoppats på lite bättre hantering.

http://www.vimeo.com/1815853


I ärlighetens namn säger den "snutten" ingenting alls. Han fokuser bl.a på svart och tro fasingen att det är svårt få fokus. Han använder kameran i mitt tycke på fel sätt....tror inte det finns många som rycker i en panorering som han gjorde samt att belysningen inte var det bästa. Han verkar helt enkelt inte kunna filma överhuvudtaget. Mvh Thomas
 
Kollar du på den filmen som Vincent Laforet gjort så är mycket handhållet eller enklare stöd. Visst så använder dom ett väldigt bra gyro till det handhållna men deet hade man med all säkerhet gjort till en video kamera också.
 
Kollar du på den filmen som Vincent Laforet gjort så är mycket handhållet eller enklare stöd. Visst så använder dom ett väldigt bra gyro till det handhållna men deet hade man med all säkerhet gjort till en video kamera också.

99% procent av filmen är garanterat taget med stativ. De icke handhållna partierna är så snabba så att det är svårt att uppfatta. Skakigheten som upplevs på vyn från helikoptern har kanske inte bara med helikopterns skakningar att göra. Vad vet jag.

Här (http://blog.chasejarvis.com/blog/2008_08_01_archive.html) finns en video från Nikon d90 som ska ha samma problem. Även denna video är tagen av någon med koll (dock oftast utan stativ), men den är också tagen på ett sätt som gör problemet svårbedömt. Kanske är det en kamerainställningsfråga.

Intressant hursomhelst att båda kamerorna klarar videofunktionen så pass bra (åtminstone när det är på ett stativ med i leken).

Bådar gott för framtiden om inte annat.
 
Kollar du på den filmen som Vincent Laforet gjort så är mycket handhållet eller enklare stöd. Visst så använder dom ett väldigt bra gyro till det handhållna men deet hade man med all säkerhet gjort till en video kamera också.

Jo,den filmen är mer professionellt utfört..säkerligen med steady-cam, extra belysningar med reflextorer,mm,mm
Mvh Thomas
 
Kollar du på den filmen som Vincent Laforet gjort så är mycket handhållet eller enklare stöd. Visst så använder dom ett väldigt bra gyro till det handhållna men deet hade man med all säkerhet gjort till en video kamera också.

Om jag tolkat vad Vincent svarat på sin blogg är att gyra bara användes i helikoptern och i scenen där killen plockar upp blommor.
Vincet vill även att alla som vill ha 24 skriver det på hans blogg se det blir lite tryck på Canon.
 
Kan vi inte spekulera i leveranstider lite? På många ställen stod det oktober för 50D, men de kom redan för någon dag sedan, alltså redan i september. För 5D MKII står det officiellt november, medan det på många mer eller mindre seriösa webbutiker står beräknad leverans 3 oktober, och vissa har skrivit 13 oktober. Någon som har erfarenheter över hur väl Canons leveranstider stämmer med verkligheten?
 
Kan vi inte spekulera i leveranstider lite? På många ställen stod det oktober för 50D, men de kom redan för någon dag sedan, alltså redan i september. För 5D MKII står det officiellt november, medan det på många mer eller mindre seriösa webbutiker står beräknad leverans 3 oktober, och vissa har skrivit 13 oktober. Någon som har erfarenheter över hur väl Canons leveranstider stämmer med verkligheten?
Skulle det bli så tidigt vore det ju riktigt härligt, men jag tror det blir senare. Amazon.co.uk anger 30 november och B&H säger november. Enligt Northlight Images tror inte de engelska handlarna att det kommer så värst många kameror innan december. Vilka webbutiker har du sett oktober hos?
 
Skulle det bli så tidigt vore det ju riktigt härligt, men jag tror det blir senare. Amazon.co.uk anger 30 november och B&H säger november. Enligt Northlight Images tror inte de engelska handlarna att det kommer så värst många kameror innan december. Vilka webbutiker har du sett oktober hos?
Fast det är lite märkligt, det verkar som 50D kom till europa först. Många på dpreviews forum var lite sura för att inte världens bästa och största land, USA, fick dem först :).

Här är några som listar oktober som releasedatum:
http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2165783;c:36154
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:2165783;c:36154

Ser nu att ovanstående url:er är likadana i princip, utom domännamnet. Hittade massa sådana på prisjakt. Företag med olika namn men med samma url (domännamn undantaget).

Här står det 30 september:
http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=110779
 
En förbättrad AF var vad jag såg fram emot mest med uppdateringen och självklart är jag besviken över att det inte är några synbara förbättringar i specen. Den kan ju ha blivit bättre ändå men jag hade velat se korssensorer på alla nio som i 40D som fokuserar bra även med andra punkter än den i mitten.

Enligt Foto skall alla 9 vara korssensorer (se längst ned på sidan).

-- Nicke
 
bra af kommit upp igen, vilket jag själv är intresserad av..

först så tror jag på kors på alla 9 punkter(vore konstigt annars), väldigt blandat på specar jag kollat på, men det får väl återse vad som gäller, men kanske inte spelar så stor roll när mitten punkten har 6 onsynliga.
men den har också mer känslig i mittenpunkten med 2.8 (som 40d) så visst är den uppgraderad, men till det viktigaste: hastigheten, för om vi jämnför med 40d så tycker jag 5d är säkrare, 40d är "nervösare", 40d är snabbare både i avtrycket till bild och snabbare af än 5d, så det jag tycker viktigaste är alltså hastigheten och måste väl ligga på processorn?(såfall borde den va snabbare, snabbare uträkningar)
eller har af egen processor? och har dom samma som den gammla såfall kommer den ju inte va direkt snabbare, fototidningen tyckte att det va "strået vassare" vilket är svårt att tolka..

har för mig att jag tittade på en sida som hade mätt upp af hastigheter mellan olika canon kameror..länk nån?

/Erik

ps. fick svar på några av mina funderingar just nu i länken:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9316-9607
 
Senast ändrad:
först så tror jag på kors på alla 9 punkter(vore konstigt annars), väldigt blandat på specar jag kollat på, men det får väl återse vad som gäller, men kanske inte spelar så stor roll när mitten punkten har 6 onsynliga.
Tycks vara så många nu som instämmer i att det är som på gamla 5D, alltså kors i mitten, och då bara med optik sämre än f/2,8.

Men den har också mer känslig i mittenpunkten med 2.8 (som 40d) så visst är den uppgraderad,
Det var den innan också (5D), men till skillnad från 40D så är 5D, och förmodligen 5D Mark II, inte korskänslig med hög precision, utan bara linjär. 5D fokuserar alltid med korssensorn först, men tar sedan ett ryck till med precisionssensorn (linjär), om optiken är f/2,8 eller bättre. 40D har alltså två olika korssensorer i mitten, normal från f/5,6 och högre precision från f/2,8.

Men till det viktigaste: hastigheten, för om vi jämnför med 40d så tycker jag 5d är säkrare, 40d är "nervösare", 40d är snabbare både i avtrycket till bild och snabbare af än 5d, så det jag tycker viktigaste är alltså hastigheten och måste väl ligga på processorn?(såfall borde den va snabbare, snabbare uträkningar)
I tidningen FOTO har 40D med EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM hittills rekordet i att fokusera om från oändligt till 2 meters avstånd. Canon uppger att 40D har en beräkningskapacitet för AF som är 30% högre än för 30D, exempelvis.

eller har af egen processor?
Det beror på kameran. I en 1D Mark III exempelvis har AF en egen processor med RISC-arkitektur, kamerans övriga sekvenskontroll en annan och bildhanterandet två DIGIC III. I en 40D tycks AF och sekvenskontroll dela på en RISC och bilderna hanteras av en DIGIC.

ps. fick svar på några av mina funderingar just nu i länken:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9316-9607
Verkar vara mer än ett fel på den sidan.
 
Segheten i bilden som man sett D90 lider av väldigt mycket av har även bevisats på nya 5D. Visserligen är jag inte förvånad men hade hoppats på lite bättre hantering.

http://www.vimeo.com/1815853

Det är lustigt hur olika vi tolkar saker och ting. Tvärtemot din slutsats tycker jag den snutten visar hur bra canon implementerat filmningen. Han gör vad han kan för att stressa sakerna men lyckas ganska dåligt som jag ser det...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.