Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Lång kö?

Det här är mina alla drömmars drömkamera. Specen är fullkomligt perfekt. Det enda som bekymrar mig lite är att den har väldigt många pixlar. Kan bli aningen tungjobbat, men vi får väl se. Underbart med FF och nästan brusfritt vid ISO 6400. Nästan overkligt för mig som pressat Tri-X för hundra år sen.

Av reaktionerna (förväntningarna) att döma kommer den att bli hysteriskt populär både bland proffs och amatörer. Jag ser fram mot en seriös test av den.
Det blir en perfekt uppgradering från min 10D som jag är sanslöst nöjd med.

Q: Jag beställde en på SF i Måndags. Har någon här en aning om hur långt ned på listan jag kan tänkas ligga?
 
Det här är mina alla drömmars drömkamera. Specen är fullkomligt perfekt. Det enda som bekymrar mig lite är att den har väldigt många pixlar. Kan bli aningen tungjobbat, men vi får väl se. Underbart med FF och nästan brusfritt vid ISO 6400. Nästan overkligt för mig som pressat Tri-X för hundra år sen.

Av reaktionerna (förväntningarna) att döma kommer den att bli hysteriskt populär både bland proffs och amatörer. Jag ser fram mot en seriös test av den.
Det blir en perfekt uppgradering från min 10D som jag är sanslöst nöjd med.

Q: Jag beställde en på SF i Måndags. Har någon här en aning om hur långt ned på listan jag kan tänkas ligga?
Jag bokade min på SF den 18:e, då fanns jag inte med bland de trettio första. Mer specifikt än så kunde de inte säga. Så man lär ju få vänta ett tag. Sedan får man också tänka på att många dubbel- och trippelbokar på olika ställen och stryker sig när de väl fått tag i en.
 
Jag bokade min på SF den 18:e, då fanns jag inte med bland de trettio första. Mer specifikt än så kunde de inte säga. Så man lär ju få vänta ett tag. Sedan får man också tänka på att många dubbel- och trippelbokar på olika ställen och stryker sig när de väl fått tag i en.

Somliga stryker sig nog också när det blir uppenbart att det ska slantas upp en dryg månadslön, på riktigt...

Och ja, SF=SP (Scandinavian Photo)
 
Somliga stryker sig nog också när det blir uppenbart att det ska slantas upp en dryg månadslön, på riktigt...

Och ja, SF=SP (Scandinavian Photo)
Man får hoppas :). Upptäckte förresten att jag inte alls bokade den 18:e, utan den 21:a... Det var nog 50D:n jag bokade den 18:e, sedan ångrade jag mig på den :).
 
Hej

Jag tyckte det hackade mest i film två, när killen springer.

Någon som har den mjuk utan hack.

Mvh

omar
 
Funkar inte hackfritt på min MacBook 2.0 GHz Core2Duo, däremot hur mjukt som helst på min PC med 2.67 GHz quadcore. Många nyare grafikkort har väl även hårdvaruaccelleration för H264 har jag för mig, så man ska nog inte behöva en quadcore egentligen.

Hur kraftig datakraft har en hd spelare?? Måste ju vara rejäl kraft i dem...
 
Hur kraftig datakraft har en hd spelare?? Måste ju vara rejäl kraft i dem...
Om du menar en blurayspelare så behöver den inte lika mycket kraft då skivorna inte är komprimerade med lika processorkrävande algoritmer. Ingen expert, men vet iaf att h.264 kan vara väldigt processorkrävande om man inte har ett dedikerat chip för det. Men vet inte om spelare har dedikerade chip eller om komprimeringen på skivorna helt enkelt inte är så processorkrävande.
 
Ok så hd förlorade. :( Måste vara mer insatt i det.

BTW hur många mb i sekunden blir filmerna från 5d?
 
Flera av de filmklipp som jag laddat ner hackar betänkligt i min Quicktimespelar. Windows Vista, 4GB minne, Quad Core 2,4.

Förstår inte varför - såååå mycket kräm skall det väl inte behövas?

mvh
Anders
 
Är det någon som vet om det finns något displayskydd för 5D MKII (eller 5D för den delen)? Nikon brukar ju skicka med något hårdplastskydd man kan täcka displayen med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.