Annons

Canon 5D MkII

Vist gör man det, men det är å andra sidan *oceaner* av skillnad när man börjar pressa systemen lite...

Jo de ligger väl en skillnad på runt 20-30% i antal bilder i fokus i en serietagning oxå...
Antal blider per sekund varierar ju sedan med resp kameras ålder, användningsområde mm.
 
Tänkte höra med er...

vilket skall man välja 5D:II eller 1Ds Mark II om man skall fotografera mest porträtt och barn?

Dom ser rätt lika ut om man gemför... men det är väl AF:n i 1ds II som slår 5D II med hästlängder!


/Tommi
 
vilket skall man välja 5D:II eller 1Ds Mark II om man skall fotografera mest porträtt och barn?

Dom ser rätt lika ut om man gemför... men det är väl AF:n i 1ds II som slår 5D II med hästlängder!


/Tommi

Ska du ta porträtt är det helt klart 5D du ska ha. AF spelar mindre roll då, men den sjukt mycket bättre skärmen på 5D gör stor skillnad. Dessutom kan det vara gött med den extra upplösningen.
 
vilket skall man välja 5D:II eller 1Ds Mark II om man skall fotografera mest porträtt och barn?

Dom ser rätt lika ut om man gemför... men det är väl AF:n i 1ds II som slår 5D II med hästlängder!


/Tommi

Håller med ovanstående även om det är fel med den extra upplösningen, den är ju samma på båda.

Men i studiosammanhangen har AF på gamla 5D aldrig svikit mig. Jag är ju den som gnällt mest om avsaknaden av AF förbättringar så jag skulle knappast haussa upp den.
 
En "oprocessad" ISO 25600 bild från 5D MkII:
http://www.flickr.com/photos/erikfive/2868119820/in/set-72157607361459243/

(Vad som menas med oprocessad, vet jag inte. Går den igenom exempelvis CameraRAW så är den in facto processad.)
Enligt EXIF är den plåtad i JPEG-läge, så bör väl tolkas som om bilden är en JPG direkt från kameran. Riktigt ordentlig brusreducering. Detaljer är svårt att dra någon slutsats av eftersom den är plåtad på f1.4 också, men ser ändå rätt lovande ut för att vara ISO25600.
 
Senast ändrad:
5D MkII Vs 1Ds Mk III

En mer intressant Vs är väl hur senaste Canonkameran 5d mk2 står sig mot den helt makalöst mycket dyrare 1Ds mk3 +- 50 papp (73 lök scandinavian foto). Det vore ju lite märkligt om Canon skulle snubbla på sina egna skosnöre. Men jag antar att många Canonfotografer som själva måste betala sin utrustning( Inte de sponsrade,där är det ju Canon som vill ha ut sina finaste produkter) slänger ett xtra öga på 5D mk2. Samma upplösning(21 mp) men en helt ny sensor i 5d´n bådar ju för en Vs??

Js
 
En mer intressant Vs är väl hur senaste Canonkameran 5d mk2 står sig mot den helt makalöst mycket dyrare 1Ds mk3 +- 50 papp (73 lök scandinavian foto). Det vore ju lite märkligt om Canon skulle snubbla på sina egna skosnöre. Men jag antar att många Canonfotografer som själva måste betala sin utrustning( Inte de sponsrade,där är det ju Canon som vill ha ut sina finaste produkter) slänger ett xtra öga på 5D mk2. Samma upplösning(21 mp) men en helt ny sensor i 5d´n bådar ju för en Vs??

Js
Precis så var väl förhållandet mellan 5D och 1Ds mark II. Storebror var enligt många något sämre sett till bildresultatet. Upplösningen var naturligtvis bättre på 1Ds mark II men brusegenskaperna var bättre på 5D.
 
Vet inte vad du har för inställningar på din kamera Martin.? Jag ser då just inget brus i Neutralläget på iso 1600, eller knappt ens på iso 3200 med min. Vid 6400 finns helt klart brus på en D700, men detaljåtergivningen är fortfarande makalöst bra. Men brakar jag på lite med färger och kontrast, ja då finns där lite brus tidigare.
Huruvida det syns något brus beror väldigt mycket på vitbalans och även slutartid (det senare är en gissning som jag får mer och mer fog för). Att fota vid höga ISO i god belysning ger sällan något brus, men jag ser lätt brus redan vid ISO 400 med D700 om jag fotar vid lågt ljus. Dock händer det nästan ingenting fram till 1600.

Jag blir inte imponerad av dessa högupplösta bilder av MkII vi fått se hittils, men antagligen är testaren skakis då bilderna verkar sakna skärpa (focusfel eller bara skakis?) :)

Jag tvivlar dock inte för en sekund att Canon har släppt en högpresterande kamera här. Det blir spännande när "riktiga" testbilder dyker upp!
Pja, jag tycker att några av bilderna med 35/1,4 visar att 21 megapixlar inte är "för mycket" i alla fall. Där finns detaljer ner på pixelnivå, om man nu tycker att det är intressant.

En "oprocessad" ISO 25600 bild från 5D MkII:
http://www.flickr.com/photos/erikfive/2868119820/in/set-72157607361459243/


(Vad som menas med oprocessad, vet jag inte. Går den igenom exempelvis CameraRAW så är den in facto processad.)
Det ser riktigt bra ut, men som sagt så beror bruset mycket på vad det är för omständigheter kring bilden. Vad som gläder mig (jag är inte märkesbög som bara hejar på det jag äger själv) är att bruset är riktigt snyggt! Förr har jag tyckt att Nikons JPG-filer och råfiler uppräknade i NX har haft ett mer "organiskt korn" än dito Canon-filer, men JPG-bilderna från den här kameran ser synnerligen Nikonska ut. Man har liksom Nikon lättat lite på skärpningen vid höga känsligheter och istället erhållit ett "runt" brus som liknar filmkorn. Tjusigt! :)
 
jobbade tidigare med 5D i studion...

och redan efter ett par dagars användande så blev jag irriterad på AF:n... jag hoppas verkligen att det inte är samma skit i ny förpackning ;)

Men som sagt köper man 1Ds så är borde man få det bästa, eller hur?

Bruset stör mig inte så mycket på... men när man inte får in skärpan pga att AF:n står och juckar fram och tillbaka så blir man skitförbannad!

/Tommi
 
En mer intressant Vs är väl hur senaste Canonkameran 5d mk2 står sig mot den helt makalöst mycket dyrare 1Ds mk3 +- 50 papp (73 lök scandinavian foto). Det vore ju lite märkligt om Canon skulle snubbla på sina egna skosnöre. Men jag antar att många Canonfotografer som själva måste betala sin utrustning( Inte de sponsrade,där är det ju Canon som vill ha ut sina finaste produkter) slänger ett xtra öga på 5D mk2. Samma upplösning(21 mp) men en helt ny sensor i 5d´n bådar ju för en Vs??

Js

Ja Canons segmentering och prissättning av de olika modellerna är ett mysterium. Tror inte de är intresserade av att sälja särskilt många ex av sin toppmodell 1Ds III när den näst bästa 5D II (som sannolikt inte är mycket sämre) kostar mindre än 1/3. Man kan spekulera om de "subventionerar" vissa modeller för att få så många som möjligt att välja Canon som plattform, för att sedan tjäna pengar på optik, blixtar och andra tillbehör!? Har man en gång "valt sida" och gjort investeringar i hårdvara krävs det ju tunga argument för att byta plattform.
 
Ja Canons segmentering och prissättning av de olika modellerna är ett mysterium. Tror inte de är intresserade av att sälja särskilt många ex av sin toppmodell 1Ds III när den näst bästa 5D II (som sannolikt inte är mycket sämre) kostar mindre än 1/3.

Håller inte alls med.

Canon Eos 1Ds mark III har funnits ute tillräckligt för att de mest hugade spekulanterna ska ha köpt. Sedan kommer 5D mk II in ett år senare och fångar upp de kunder som aldrig skulle tänka på att köpa en Eos 1Ds mark III.

Med sin rejält tilltagna prislapp är säkert utvecklingskostnaderna för 1Ds mark III betalda och produktionskostnaden betalas av de som fortsätter köpa den. Trots allt finns det rika och yrkesfotografer som bara vill ha det bästa.

Men jag kan känna att Canon är lite försiktiga med ändå med nya 5D för att inte störa 1D mark IV som kanske kommer om ett halvår.
 
Nu antar jag att du hör mer om vad som är på gång än de flesta av oss Magnus.
Jag hittade en sida för några dagar sedan som jag tyckte var intressant.
Den påstås vara skvaller från en som står Canon nära, vad nu det innebär.
Mycket av det som nämns verkar ganska rimligt om hur Canon tänker framåt.
OM ni inte redan läst den så kan jag rekommendera artikeln.
http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_60D.html#Anchor-11481

Ett citat som jag tyckte verkar stämma var följande:
För inte så länge sedan kunde man bara använda live view en kort stund innan sensorn blev för varm. Nu kan man filma bortåt 10 minuter utan problem.
Det tyder på att man fått ner strömförbrukningen och därmed värmeutvecklingen redan i 5DMKII. Så de verkar redan vara en bit på väg.
# Sensor technology - Canon have mentioned that full frame sensor chips need two stepper passes. Sony now has the technology to do this in one pass and are preparing their own sensors and selling to them Nikon. However, Canon have a new 'one pass' technology too. What's more, it can do even larger than 35mm (36x24mm) in a single pass.
# Canon is very excited about a next generation CMOS sensors they are working on. Two full frame versions have 40M and 50M pixels at the -same- noise level as the current 1D series. Low power supply voltages give cooler chips and lower noise even with smaller pixels. Different circuit fabrication techniques also promise to make close to 100% of the sensor area active pixels. This technology won't make any of the upcoming models, but is expected in 2009/10.
För modligen dyker det upp en ny 1DMKIV ganska snart för att möta Nikons framgångar.
Han pratar också om ytterligare en variant på 5DMKII, så kanske får vi se en mer avancerad 7d med bättre prestanda mer lik 700D.
 
Imponerande
De har ljusmätning!!
Det säger nog allt om vilken omodern fattning det är .
Man har tagit det gamla och lappat ihop med nyare funktioner.
Nej Tack
Vad som däremot inte är så imponerande, är ju att du, bara för några sidor sedan i denna tråd, hävdade att Nikons fattning var "för liten för f1,2". Och nu, när du insett hur fel du hade, så ironiserar du -- i ditt tredje inlägg på forumet -- istället över Nikons mer eller mindre oöverträffade bakåtkompatibilitet. Du kan ju jämföra detta med Canon, som inte ens kan köra alla sina *aktuella* objektiv på sina FF-kameror.

Således två olika handlingslinjer, från två olika företag, men jag är övertygad om att båda har tillräckligt bra produktlinje för att du inte skall behöva gnälla på något av dem.
 
Skrivning till kort

Undrar om någon har hört något om hur fort 5d mark II kan skriva till cf korten. Ska köpa nya kort och vill ju gärna kunna få bra fart till den nya 5d mark Ii jag står i kö för.

Så är det någon som har hört om den kan skriva upp emot 40 MB/s så att man tjänar på att ha extreme 4 kort eller om det räcker med extreme 3?
 
Undrar om någon har hört något om hur fort 5d mark II kan skriva till cf korten. Ska köpa nya kort och vill ju gärna kunna få bra fart till den nya 5d mark Ii jag står i kö för.

Själv undrar jag hur snabbt den kan skriva ut med printknappen :)

Skämt o sido, det lär nog krävas snabba kort, om inte kortet ska bli svaga länken i kedjan.

Tips är annars att vänta till du får kameran. Minneskort blir ju bara billigare och snabbare. SanDisk har också ett 32GB kort på gång som kanske kan vara intressant med tanke på storleken på filerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.