Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

"SanDisk har också ett 32GB kort på gång"

Hhum...men då blir väl kameran klassad som video??
Mvh Thomas

Det här med videoklassning hade vart trevligt att reda ut. Jag läste någonstans helt nyligen att det var mindre än 30 min filmning som gällde. För att inte klassas som videokamera. Stämmer det tro?
 
Det ni missar med är 1D är autofocus som är oändigt mycket bättre än på 5D. Bildkvallité är nog 5D mk2 aningen vassare på, men af där finns en stor skillnad - är det värt de pengarna för snabb seritagning, bra af, rejält och riktigt väertätat hus? Tja, tillräckligt många tycker det för att lägga pengarnapå den.
 
Det här med videoklassning hade vart trevligt att reda ut. Jag läste någonstans helt nyligen att det var mindre än 30 min filmning som gällde. För att inte klassas som videokamera. Stämmer det tro?

Ja det stämmer, men jag undrar då, är det 29.9min klipp sedan stänger den av filmningen. Bara börja på en ny filmning? eller har den max 29.9 min film totalt?
isf. hur ofta gör man klipp som är längre än 29.9 min i en vanlig video kamera.. Möjligtvis om man skulle filma en hel fotbollsmatch?
 
Ja, jag vet ju uppenbarligen inte. Men om det vore max 29,9 totalt så skulle man ju ändå bara kunna byta minneskort typ. För de hade ju inte kunnat säjla kameran med filmning som gimmick om man bara kunde filma 29,9 min under kamerans livslängd...:)
 
Aha, Men sådant brukar man väl kunna komma runt - begränsa inspelningslängden och gör det så enkelt att lista ut hur man kommer runt spärren att alla som vill göra det gör det...
 
Det är mycket riktigt importtullar som spökar. Har för mig att det varit uppe här på fotosidan men kunde inte hitta tråden. Lyckades inte heller med google.

Om jag minns rätt är det en tidsgräns per filmklipp. För att räknas vara ett filmklipp måste det ha en viss framerate (15 bps om jag minns rätt) och en viss upplösning (320 x 240 ??).

En praktexempel på när byråkrater och protektionism (tror det är fransmännen som ligger bakom) får råda istället för sunt förnuft.

Nåväl, i praktiken är nog begränsningen inget som stör. Själv ser jag mest filmunktionen som en bra bonus som man kan använda vid speciella tillfällen.

Mvh
Anders
 
jag är lite nyfiken på vad du nu menar, föklara gärna så kan vi diskutera vad som fattas nikon fattning och bajonette
Nikons F-fattning har moderniserats en hel del sen den skapades, så den duger rätt bra även i modern tid. Det enda som jag tycker fattas den är att avståndet till filmplanet är för långt för att man ska kunna använda objektiv med adaptrar på samma sätt som på en Canon EOS, men det är ju knappast någon jättestor nackdel.

Sen finns de folk som hävdar att diametern på F-fattningen är för liten för både ditten och datten, men jag tvivlar på att det är ett problem i praktiken.
 
Word!

Hoppas verkligen dom har gjort lite förbättringar på 5D Mark2:n

Det ni missar med är 1D är autofocus som är oändigt mycket bättre än på 5D. Bildkvallité är nog 5D mk2 aningen vassare på, men af där finns en stor skillnad - är det värt de pengarna för snabb seritagning, bra af, rejält och riktigt väertätat hus? Tja, tillräckligt många tycker det för att lägga pengarnapå den.
 
Ser rätt bra ut, bilderna funkar nog direkt från kameran i de sammanhang där hög-ISO-bilder accepteras.

Rätt rejäl brusreducering som verkar sparka in mellan ISO1000 - ISO1600 då knivskärpa och t.ex. detaljer som strån i ögonbryn etc. verkar försvinna ganska friskt. Kan hända att man kan gräva fram dem bättre med RAW dock...
 
I bra ljus med högt iso ser det bra ut. Det intressanta är hur det ser ut i dåligt ljus på höga iso.


två bilder tagna en i 6400iso och 1600iso, bilderna uppvisar inte den vanliga brusbild som Canon brukar leverera i jpg med spräckligt störande färgbrus, båda bilderna sedan upphöjda , lyfta rejält likvärdigt i lågdager med kurvor.
ser mycket bra ut i skugga och övergångar.
 

Bilagor

  • 6400iso.jpg
    6400iso.jpg
    22.6 KB · Visningar: 731
Ja, jag vet ju uppenbarligen inte. Men om det vore max 29,9 totalt så skulle man ju ändå bara kunna byta minneskort typ. För de hade ju inte kunnat säjla kameran med filmning som gimmick om man bara kunde filma 29,9 min under kamerans livslängd...:)
Om man utgår ifrån att videofunktionen i 5DII och D90 kommer att användas aningen mer "kreativt" än att sätta upp en videokamera i ett hörn och filma 3 timmars barnkalas, så tror jag inte ens 5min-begränsningen i D90 är något större praktiskt problem. Hur många scener har ni sett, som är över 5min? Räcker inte 30min -- och man inte sysslar med videoövervakning, eller dylikt -- så får man nog tänka över sin teknik lite...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.