Annons

Canon 5D MkII

Mindre, skulle jag nog säga. Pentax har bättre bakåtkompatibilitet med sin K-bajonett.
Jag *visste* att någon allvetare inte skulle kunna låta bli att flika in just det där, så jag lade till ett "mer eller mindre" i mitt inlägg. Det hjälpte inte...

Hur som helst, poängen var att Canon och Nikon valde två helt olika vägar att hantera "bajonett-frågan".
 
håll isär saker, det är odiskutabelt att Canon med sin större diameter har förutsättningar till rakare strålgång, större bakre linselement osv.
Nikon har löst det genom sin sk "mer telecentriska lösningar" vilket kanses i bla 14-24.
MEN Canon har bättre förutsättningar genom en större diameter.
 
Det ni missar med är 1D är autofocus som är oändigt mycket bättre än på 5D. Bildkvallité är nog 5D mk2 aningen vassare på, men af där finns en stor skillnad - är det värt de pengarna för snabb seritagning,[...]
Med en "viewfinder blackout" på 173ms, så blir det inte plats för mycket mer än 4-5fps i 5DMkII. Redan 6fps passerar det praktiskt möjliga, då 5*0,173s=0,865s --> 135ms/5=27ms per bild för AF, skärpeinställning och ljusmätning. Känns helt omöjligt.

Och då har jag varit snäll och räknat med "flygande start", dvs att första bilden tas vid tiden 0.000s, och således inte räknat med kamerans 73ms "shutter lag" + AF etc innan första bilden.

(Som referens [blackout/shutter lag] : D700:74/41ms, D3:55/37ms).

Så, skall man någon som helst kontinuerlig AF på denna kamera, så gissar jag att max fps ligger mellan 4 och 5fps.
 
håll isär saker, det är odiskutabelt att Canon med sin större diameter har förutsättningar till rakare strålgång, större bakre linselement osv.
Nikon har löst det genom sin sk "mer telecentriska lösningar" vilket kanses i bla 14-24.
Nja, vad jag menade med "olika lösningar", var snarast hur man valde två olika sätt att hantera frågan på. Canon gjorde ett "clean break", vann en del tekniskt, men lämnade existerande kunder hängande. Nikon behöll gamla fattningen, fick (som du påpekade) ta fram andra lösningar, och kunde ta existerande kunder och hårdvara "med sig".

Vad var bäst? Båda har väl sina för- och nackdelar antar jag, men agerade på olika sätt, det gjorde man som sagt.
 
Imponerande
De har ljusmätning!!
Det säger nog allt om vilken omodern fattning det är .
Man har tagit det gamla och lappat ihop med nyare funktioner.
Nej Tack


Strålande svar! För dej spelar det nog ingen roll vad ett annat märke ev kan ha för fördelar. Det blundar du för, för du är ändå en Canon-kille! Eller hur?

/K
 
samma utvärdering kan göras så länge bilden innehåller allt från absolut svartpunkt.det är allså mer hur motivet ser ut.

Det är sant. De aktuella bilderna som jag kommenterade hade inte så mycket mörka partier. DPreviews testbilder på Olumpuskamerorna på olika ISO tycker jag däremot talar sitt tydliga språk. Dpreview är ju en van och konsekvent testare varför deras testbilder och utlåtanden känns hyfsat tillförlitliga. Tycker det ser mycket bra ut ända upp mot ISO 6400.
 
Om man utgår ifrån att videofunktionen i 5DII och D90 kommer att användas aningen mer "kreativt" än att sätta upp en videokamera i ett hörn och filma 3 timmars barnkalas, så tror jag inte ens 5min-begränsningen i D90 är något större praktiskt problem. Hur många scener har ni sett, som är över 5min? Räcker inte 30min -- och man inte sysslar med videoövervakning, eller dylikt -- så får man nog tänka över sin teknik lite...

Eftersom det undangick dig så berättar jag. Det var precis våran poäng med inläggen. Lite lustiga regler som på inget och intet sätt begränsar en duktig fotograf. MEN tänk om den av någon underlig anledning var begränsad till 45s klipp för att INTE bli klassad som filmkamera eller något annat konstigt. DÅ hade det inte varit så kul för en del kanske. Därför hade vi en högst hypotetisk disskussion som på inget sätt berörde våra eller andras filmningsteknik.... Inte någonstans pratade vi om övervakning heller. Men man läser ju in vad man vill i andras inlägg nu förtiden.
 
Jag har nu gått igenom bilderna 1600 iso-12800 iso och kan bara tillägga, av allt jag har sett och testat själv vad det gäller renhet från tidigare Canon kameror så har Canon förbättrat filtrering av det blotchiga färgbruset, utsmetningeffelter ses inte som i andra kameror osv , de bilder som nu Askey har lagt upp imponerar mycket, väldigt mycket , se MacBeth tavla.
Skall bli ytterst intressant att själv få testa kameran.
 
En sak som slår mig när jag tittar på alla bilder överallt är skärpan. Jag vet att man inte kan jämföra 21mpix i 100% med 8mpix i 100% etc. MEN när man sorterar sina bilder och kollar skärpan gör man ju det i 100% oavsett vilken upplösning man har på filerna. Och med 21 mpix kan man nog lugnt räkna med att de bilder som ser 100% skarpa ut i 100% på skärmen är ganska få. Det kommer helt enkelt bli svårt att sortera är vad jag vill komma till. Därtill de enormt stora filerna gör att jag faktiskt börjar överväga en mk1 istället. Men så var det ju det här med hdfilm....som lockar och pockar och lockar...;-)
 
.....
Skall bli ytterst intressant att själv få testa kameran.

Ska bli ytterst intressant att höra vad du har att säga när du fått testa kameran. En sak som på sätt vis oroar lite också är ju att det rent allmänt verkar som man processar mer och mer på sensornivå. Alltså man rotar omkring med rådata i mjukvaran innan man släpper den vidare. Gissar att en hel del brus filtreras redan här. Men på bekostnad av vad och till hur stor utsträckning?
 
MEN när man sorterar sina bilder och kollar skärpan gör man ju det i 100% oavsett vilken upplösning man har på filerna. Och med 21 mpix kan man nog lugnt räkna med att de bilder som ser 100% skarpa ut i 100% på skärmen är ganska få. Det kommer helt enkelt bli svårt att sortera är vad jag vill komma till.
Lösningen på just det problemet är att helt enkelt utvärdera bilderna i en lägre förstoringsgrad. Sen kan ju en mk1 vara mer rätt för dig av andra skäl, men detta borde inte fälla avgörandet.
 
Ska bli ytterst intressant att höra vad du har att säga när du fått testa kameran. En sak som på sätt vis oroar lite också är ju att det rent allmänt verkar som man processar mer och mer på sensornivå. Alltså man rotar omkring med rådata i mjukvaran innan man släpper den vidare. Gissar att en hel del brus filtreras redan här. Men på bekostnad av vad och till hur stor utsträckning?

det gör alla mer eller mindre och Nikon är värst med efterprocesserande av raw enligt bla astrosurf , möjligen gör Canon samma sak nu, vem vet.
Väntar på tillstånd av Askey att få använda 3 av hans bilder för att peka på några saker.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.