Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Enligt dessa specar funkar den korsformiga från 5,6. Enda skillnaden skulle då vara att de lagt den diagonala på något annat sätt samt lagt till 6 extra hjälpsensorer. Jag tror vi får vänta några dagar tills mer info kommer från Canon. http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp

Var har du läst specarna som säger korsformig från 2,8 ?


Det står så här...

9-point TTL CMOS sensor
6 "Invisible Assist AF points"
Centre point cross type F5.6 or faster
Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster
AF working range: -0.5 - 18 EV (at 23°C, ISO 100)

Men det är inte problemet, mittpunkten var bra på gamla 5D också. Det är dom andra fokuspunkterna som är problemet.
 
Det står så här...

9-point TTL CMOS sensor
6 "Invisible Assist AF points"
Centre point cross type F5.6 or faster
Center point additionally sensitive with lenses of F2.8 or faster
AF working range: -0.5 - 18 EV (at 23°C, ISO 100)

Men det är inte problemet, mittpunkten var bra på gamla 5D också. Det är dom andra fokuspunkterna som är problemet.

Ja, det är inte lätt att förstå vad du egentligen hänger upp dig på. Först verkade det vara mittpunkten: "Du har både fel och rätt, visst klarar den gluggar upp till 5,6 men ger bara den extra precisionen med gluggar på 2,8 eller bättre. 40D ger den med 5,6 eller bättre...""På 5D båda versionerna funkar den linjära från 5,6, den korsformade från 2,8 ..."
När det nu inte verkar som om du hade rätt på mittpunkten så är det de andra punkterna som inte verkar bra...?
Ingen av oss vet ännu hur bra detta nya AF-system funkar så vi får vänta och se kommande tester. Under tiden får väl vi som missuppfattat vissa saker åtminstone medge detta...eller? (det var det med fetstil jag syftade på) ;)
 
Ken Rockwells skiss är nog riktig och funkar lika bra för gamla 5D.

Jag vill också gärna tro att AF har blivit bättre i den nya men det finns inget i specarna som tyder på det.

Tonyeagle,
Jag har tydligt skrivit tidigare i tråden att AF funkat dåligt med de perifera punkterna och speciellt i vidvinkliga kompositioner. Den extra precisionen på mittpunkten träder i kraft med gluggar på 2,8 eller bättre, det är OK för mig för jag har bara sådana.

Jag förstår inte varför ni verkar upprörda över att jag tycker det är dåligt att dom inte uppgraderat AF systemet till åtminstone den nivå som småsyskonen har. Det borde faktiskt ni också tycka, varför ska dom åtta perifera fokuspunkterna behöva vara sämre än på 40D?
 
För 40D är det så, att alla punkter är korsformiga vid f/5,6, men den i mitten har högre precision och är fortfarande korsformig vid f/2,8.

Tidigare kameror hade oftast korsformig mittsensor vid f/5,6, men fick högre precision i mittpunkten vid f/2,8, på bekostnad av korsformigheten. Den längre sensor som behövs för större precision fick inte plats annat än som linjär. Det är här 40D har en slugare konstruktion, där man lagt in ett kors till, vridet 45° i förhållande till det andra, för att få plats med det på sensorn.

Nu ska jag se om jag kan ta reda på hur det verkligen är med 5D. Den nya lär det inte finnas vederhäftig, detaljerad information om än.

Så, nu har jag läst om hur det fungerar i 5D, alltså den gamla versionen.

Mittpunkten använder den korsformade sensorn, som fungerar från f/5,6, oavsett vilket objektiv som sitter på kameran. Med standardpunkten mäter kameran fokus tills det är så rätt den får det med den punkten. Då, men först då, kopplar den in punkten med högre precision, om optiken är på f/2,8 eller bättre. Men den med högre precision är bara linjär, känslig för horisontella linjer. Så det är som jag skrev ovan, 5D tappar korsformigheten vid hög precision, men är dock slug nog att först fokusera med den korsformiga, innan den stänger av den.
Övriga punkter på 5D är alla linjära. Dock har två av assistpunkterna dubbla linjära sensorer, där den ena då har högre precision vid f/2,8 eller bättre.

Detta står i Canons eget "white paper" för 5D. De dokumenten brukar vara vederhäftiga.

Där finns för övrigt underlaget till Ken Rockwells skiss, fast i Canons dokument stämmeer bilden med vad de skriver. Det gör det inte på Kens sida. Såvida inte nya 5D Mk II faktiskt är sämre än den gamla, men det verkar ju inte troligt.
 
Senast ändrad:
Tack för det Anders,

Det visar att jag hade fel i någon teknikalitet men också att 40/50D har ett starkare system.

Tror att 40D har ett "nervösare" system och enligt Chuck Westfall så avstod Canon från de systemet p.g.a. detta. Tror att Per Danielsson har ett inlägg om detta någonstans i tråden....
 
Ja, åtminstone på de primära punkterna. Det som saknas är ju den tätare befolkningen av punkter precis i mitten. Jag har inte provat någon 5D på sådant sätt att det ställt några hårda krav på AF, men jag kan ju tänka mig att följa något som rör sig kan vara lättare om det finns tätare med punkter just där man försöker fokusera.

Det är ju lite "area AF" över det hela, även om arean är mycket mindre än i en 1D.

Hoppla, nu fick Leif in ett inlägg emellan här.
 
Det är ju lite "area AF" över det hela, även om arean är mycket mindre än i en 1D.

Ja det är lite area AF som hjälper vid AI servo för att följa ett objekt. Däremot bör det stängas av när man vill ha en väldigt exakt fokusering tex på ögat i ett porträtt med kort skärpedjup, annar riskerar man att "fastna" på ögonbryn/näsa om man har kameran i servoläge och kör med tumfokus.

Kanske är det avsaknaden av detta på 40/50D som Westfall pratar om med "nervösare" system. Jag har provat 5D på ishockey som jag brukar fota med 40D och finner 40D bättre där.

Jag ser Westfalls utsaga som lite slingrig och det motiverar inte alls varför dom perifera punkterna inte är korslagda.
 
I senaste FOTO finns gamla 5D med som jämförelse med D700.

...och gjorde inte så illa ifrån sig trots skumögdhet, gikt och andra ålderskrämpor.

MkII torde väl p g a den snabbare elektroniken få upp farten på AF minst 25% för att korrespondera med att sekvensen höjts nästan 1 bps?

Lennart
 
Säg inte det, jag tycker ISO 1600-bilden ser renare ut än vad jag får med D700. Interpolerar man ner den till motsvarande samma pixeldensitet så är det kusligt brusfritt. Ser riktigt trevligt ut:)

Tillägg: Men som vanligt är det dumt att dra några jämförelseslutsatser av JPG-bilder under okända förhållanden. Hur som helst så verkar kameran knappast brusa nämnvärt, så det är bara att gratulera framtida köpare.

Vet inte vad du har för inställningar på din kamera Martin.? Jag ser då just inget brus i Neutralläget på iso 1600, eller knappt ens på iso 3200 med min. Vid 6400 finns helt klart brus på en D700, men detaljåtergivningen är fortfarande makalöst bra. Men brakar jag på lite med färger och kontrast, ja då finns där lite brus tidigare.

Jag blir inte imponerad av dessa högupplösta bilder av MkII vi fått se hittils, men antagligen är testaren skakis då bilderna verkar sakna skärpa (focusfel eller bara skakis?) :)

Jag tvivlar dock inte för en sekund att Canon har släppt en högpresterande kamera här. Det blir spännande när "riktiga" testbilder dyker upp!

/K
 
...och gjorde inte så illa ifrån sig trots skumögdhet, gikt och andra ålderskrämpor.

MkII torde väl p g a den snabbare elektroniken få upp farten på AF minst 25% för att korrespondera med att sekvensen höjts nästan 1 bps?

Lennart

Sitter just och läser senaste FOTO och om gamla "giktbrutna" 5D vs D700 där FOTO skriver: " Nikon D700 ligger i toppskiktet vad gäller autofokushastighet. /.../ Canon EOS 5D, som är den mest direkta konkurrenten men också nära tre år äldre, är dock lika snabb med samma typ av objektiv."

Detta gäller alltså vid stillastående motiv, vid rörliga är D700 klart bättre med sin mer avancerade autofokus enligt FOTO.

Tror som du att AF på 5DMkII är snabbare och bättre än föregångaren tack vare högre generell fart på kameran och har kanske t.o.m. bättre algoritmer som anpassats bl.a. till den högre bildfrekvensen, men någon sportkamera blir den nog aldrig även om jag tror att den hänger med 40D i antal bilder i fokus vid en seriebildtagning.

/Leif
 
Sitter just och läser senaste FOTO och om gamla "giktbrutna" 5D vs D700 där FOTO skriver: " Nikon D700 ligger i toppskiktet vad gäller autofokushastighet. /.../ Canon EOS 5D, som är den mest direkta konkurrenten men också nära tre år äldre, är dock lika snabb med samma typ av objektiv."
Men, den typen av AF-test är väl ungefär som att jämföra bildkvalitet på 100ISO i gott ljus, dvs det mesta är bra och tämligen likvärdigt? Det är nog först när man tittar på förmågan hos AF att jobba i dåligt ljus, med ljussvaga objektiv, när man kollar följning med låsning, fokusering under höga fps, etc, etc, som man kan se vilket AF-system som ev. är det bättre?
 
Men, den typen av AF-test är väl ungefär som att jämföra bildkvalitet på 100ISO i gott ljus, dvs det mesta är bra och tämligen likvärdigt? Det är nog först när man tittar på förmågan hos AF att jobba i dåligt ljus, med ljussvaga objektiv, när man kollar följning med låsning, fokusering under höga fps, etc, etc, som man kan se vilket AF-system som ev. är det bättre?

Håller med. Min gamla F4 var nog inte många millisekunder efter i hastighet på stillastående motiv jämfört med dagens fartvidunder, och den är betydligt äldre än tre år, typ 20 år gammal. fast på rörliga motiv var den pyttelite sämre än en D3.
 
Men, den typen av AF-test är väl ungefär som att jämföra bildkvalitet på 100ISO i gott ljus, dvs det mesta är bra och tämligen likvärdigt? Det är nog först när man tittar på förmågan hos AF att jobba i dåligt ljus, med ljussvaga objektiv, när man kollar följning med låsning, fokusering under höga fps, etc, etc, som man kan se vilket AF-system som ev. är det bättre?

De är väl ungefär vad FOTO skriver oxå...som jag även refererade, men inte citerade, i mitt inlägg... Och i gott ljus vid stillastående motiv hamnar D300 mellan ca 20-30% efter D3 och 5D, oxå enligt FOTO.

/Leif
 
Senast ändrad:
De är väl ungefär vad FOTO skriver oxå...som jag även refererade, men inte citerade, i mitt inlägg...
Det är säkert så; det var ingen direkt kritik mot ditt inlägg. Men, inte helt sällan ser man ju inlägg av typen "Wow, min 'billiga kameran X' fokuserar nästan lika snabbt som D3/1D/motsv." -- baserat på just de där tabellerna med "AF-test" i FOTO och liknande publikationer.
 
Det är säkert så; det var ingen direkt kritik mot ditt inlägg. Men, inte helt sällan ser man ju inlägg av typen "Wow, min 'billiga kameran X' fokuserar nästan lika snabbt som D3/1D/motsv." -- baserat på just de där tabellerna med "AF-test" i FOTO och liknande publikationer.

Jo de gäller ju att läsa med förstånd men konstigt nog så märks även den lilla skillnaden när man sitter med två olika kameror samtidigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.