För 40D är det så, att alla punkter är korsformiga vid f/5,6, men den i mitten har högre precision och är fortfarande korsformig vid f/2,8.
Tidigare kameror hade oftast korsformig mittsensor vid f/5,6, men fick högre precision i mittpunkten vid f/2,8, på bekostnad av korsformigheten. Den längre sensor som behövs för större precision fick inte plats annat än som linjär. Det är här 40D har en slugare konstruktion, där man lagt in ett kors till, vridet 45° i förhållande till det andra, för att få plats med det på sensorn.
Nu ska jag se om jag kan ta reda på hur det verkligen är med 5D. Den nya lär det inte finnas vederhäftig, detaljerad information om än.
Så, nu har jag läst om hur det fungerar i 5D, alltså den gamla versionen.
Mittpunkten använder den korsformade sensorn, som fungerar från f/5,6, oavsett vilket objektiv som sitter på kameran. Med standardpunkten mäter kameran fokus tills det är så rätt den får det med den punkten. Då, men först då, kopplar den in punkten med högre precision, om optiken är på f/2,8 eller bättre. Men den med högre precision är bara linjär, känslig för horisontella linjer. Så det är som jag skrev ovan, 5D tappar korsformigheten vid hög precision, men är dock slug nog att först fokusera med den korsformiga, innan den stänger av den.
Övriga punkter på 5D är alla linjära. Dock har två av assistpunkterna dubbla linjära sensorer, där den ena då har högre precision vid f/2,8 eller bättre.
Detta står i Canons eget "white paper" för 5D. De dokumenten brukar vara vederhäftiga.
Där finns för övrigt underlaget till Ken Rockwells skiss, fast i Canons dokument stämmeer bilden med vad de skriver. Det gör det inte på Kens sida. Såvida inte nya 5D Mk II faktiskt är sämre än den gamla, men det verkar ju inte troligt.