Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Jag tror du tänker helt rätt. Med en sensor med så många pixel hinner helt enkelt processorn inte med att behandla mer än 3,9 bilder per sekund.
Nja, det vore fullständigt senssationellt om en kamera klarar av att behandla så enorma datamängder. 5D Mk2 gör förmodligen som alla andra dslr: lägger bilderna i en buffert och behandlar dem sedan i en takt av 1-2 bilder/sek.
 
På ett sätt har du ju det i 24-105/4. Jag ser faktiskt framemot att byta mitt 17-55 mot just det objektivet. Jag får möjlighet till aningens kortare skärpedjup, mer vidvinkel och mer tele. För att få samma slutartid måste jag förvisso höja ISO, men med tanke på att sensorn har 2.56 gånger större ljusinsamlande area så blir det nog liknande brusbild ändå.

Blir verkligen skärpedjupet kortare med 4.0 och FF än med 2.8 och cropsensorn?

Du har en poäng i att omfånget är bättre.

Fasen, nu blev det svårt igen! :)

Mvh
Anders
 
blev inte så förvånad,hamna ungefär som jag trodde(så varken direkt imponerad eller tycker det är en katastrof), förutom b/s, men först måste inse att vi alla använder kameran i olika situationer, så diskution om mp vs b/s blir väldigt personligt..
men jag hade hoppats på iafall 5 b/s, då hade det funkat för mig både vilt och även till viss fågel.

men jag kommer definivt köpa en framåt våren/sommaren, använda både macro o vilt, fågel får jag nog ta en funderare på.

lite frågor
kommit några bilder på höga isotal?

och har man ett udma kort så måste väl raw bursten öka också?
och inte 13 raw?

/Erik
 
Nja, det vore fullständigt senssationellt om en kamera klarar av att behandla så enorma datamängder. 5D Mk2 gör förmodligen som alla andra dslr: lägger bilderna i en buffert och behandlar dem sedan i en takt av 1-2 bilder/sek.

Jag är inte kunnig i exakt hur det funkar men även bufferten har väl en maxgräns. Poängen är i alla fall att mera pixlar leder till större datamängd vilken i sin tur påverkar hur snabbt kameran kan ta och spara bilder. I det här fallet har man uppenbarligen prioriterat 21 mp framför en snabbare bps.

Jag tror INTE 3,9 bps är en avsiktlig begränsning för att slippa konkurrera med den egna 1D serien utan att det är max vad man idag lyckats krama ur kameran givet att man velat ha 21mp.

Mvh
Anders
 
Ok - hur som helst tycker jag att det är lysande att man kan använda både DX-objektiv och "FX-objektiv" på de nya Nikonkamerorna. Hade varit grymt att kunna använda min fina 17-55/2.8 IS på 5D. Ljusstyrka 1.2 är ointressant för mig - objektiven är ändå så dåliga på de bländartalen. 50/1.0 var mig veterligen helt oanvändbar på stora bländare...

Det roliga är att de även kan användas på Canon-hus tack vare Canons framsynta design av fattning och hus.

Jag har en Nikon 50/1.2 Ais, köpt enkom för att användas på full öppning i speciella sammanhang. På mitt Canon-hus, förstås.
 
35mm skärpedjup betyder att skärpedjupet är som när man filmar med cine-optik på filmkameror. Många videokameror har så liten sensor att skärpedjupet är nästintill inget alls. För att kompensera brukar man använda en adapter som projicerar en bild på en mattskiva som videokameran filmar av. Det är bökigt och tidskrävande varje gång man filmar, plus att skärpan blir aningen sämre.

Vad gäller bilder per sekund så spelar 30p mindre roll. Jag förmodar dock att 25p också är möjligt. 25p är den bästa frekvensen att jobba i.
I redigeringssynpunkt spelar dock 30p ingen roll.
 
Jag ser att man lagt knappen till belysningen för top-displayen längst till höger istället för längst till vänster som på 40D/50D. Ordningen på funktionsknapparna tycks dock vara samma som på 40D/50D (därmed olika gamla 5D).

Mvh
Anders
 
21MPix * 14bitar/pix = 35MByte/bild

35MByte/bild * 4Bilder/sekund = 140MByte/Sekund

Man kan jämföra med D700 som klarar 8 bilder/sekund med batterigrepp:

12MPix * 14bitar/pix = 20MByte/bild

20MByte/bild * 8Bilder/sekund = 160MByte/Sekund

Så kanske en halvbild per sekund till vore rimligt för 5D.

Med reservation för felräkning eller totalt feltänk ;-)


Som parantes så kan ju Sony A900 skotta undan 5st 38Mb Rawfiler i sekunden till bufferten. (190Mb/s)
 
Man kan ju hoppas att Canon nu tar tag i deras deras "blixtautomatik-problem", som varit ett sorgebarn och är rent ut sagt bedrövlig jämfört med Nikon. Den chansen är dock rätt liten eftersom man inte verkar släppa en ny blixt.

Jag önskar att jag hade ekonomi att byta till Nikon, men inser att jag har för många och dyra objektiv som mer eller mindre tvingar mig kvar som Canon-ägare.
 
Blir verkligen skärpedjupet kortare med 4.0 och FF än med 2.8 och cropsensorn?

Du har en poäng i att omfånget är bättre.

Fasen, nu blev det svårt igen! :)

Mvh
Anders

Skärpedjupsskillnaden mellan 1.6x crop och fullframe är c:a 1,5 bländarsteg oavsett brännvidd och var på bländarskalan man befinner sig. OBS! Jämförelsen avser brännvidder med samma bildvinkel, inte samma faktiska brännvidd!

Edit: Med skärpedjusskillnad menar jag hur mycket bländaren måste ändras för att få samma skärpedjup i de olika formaten.
 
Senast ändrad:
Hej JB

Vart ser du att den är vädertätad?

Jag har inte hittat denna avgörande information ,då det gäller köp eller inte.

Jag bad David Elmfeldt som var på Canon pressmöte att ställa frågan: I vilken grad är 5D mk II vädertätat, som 1D, som 50D eller något mellan dessa?. Det diplomatiska svaret han fick var: Någonstans mittimellan. Avsaknad av inbyggd blixt gör ju sitt också.

-- Nicke
 
I all hast har jag sökt fakta om AF funkar under filminspelning, men hitra inget. Någon som sett? Det är ju den stora diskussionen med D90!
 
Lite snabba summering från pressmöte:

Rekommenderat pris 26.200 kr (inkl moms). Med 24-105/4L IS USM 35.000 kr (inkl moms). Säljstart November.

Maxtid filmning 29,59 min eller 4GB. Efter detta klassificeras den som en videokamera.

Vädertätning mellan EOS 1 och 5D. Avsaknad av inbyggd blixt påverkar mycket.

Nytt batterigrepp, nytt batteri (som bara passar i denna) och Wifi (inget pris).

Övriga nya funktioner:

- ljussensor nere till höger under displayen som styr displayens ljushet.
- Objektivdata finns med i kameran och som har till uppgift att optimera bilden beroende på lins. Canon kunde ej precisera exakt vad för data detta var, men MTF kurvor gavs som exempel. Objektiv som inte finns med i kameran kan via mjukavara läggas till.
- Batteriinfo med upptill sex stycken batterier. Kameran håller alltså off-line reda på laddningssstatus på dessa sex batterier.
- större display
 
Man kan ju hoppas att Canon nu tar tag i deras deras "blixtautomatik-problem", som varit ett sorgebarn och är rent ut sagt bedrövlig jämfört med Nikon. Den chansen är dock rätt liten eftersom man inte verkar släppa en ny blixt.

Håller med - det var det tristaste med att byta från Nikon. Antalet felexponerade blixtbilder har ökat dramatiskt och dessutom kan man inte styra blixtar trådlöst som man kan på Nikons systemare. På Canon måste man köpa en dyr ST2. Men, men - nu verkar det i alla fall finnas auto-iso även om jag gissar att den inte är programmerbar som Nikons. Suck...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.