Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Om nu alla bildjournalister mm skall använda filmfunktionen i nya kameran. Kommer de då bara att använda filmerna till webbtvinslag osv eller kan man plocka frames ur filmen och använda som "vanliga bilder"?

Tyvärr ser man ju mmsbilder tryckta i tidningar nu för tiden som tidningar köpt av läsare som plåtat med sina mobiler.

Vilken upplösning får bilderna om man plockar dem ifrån film man filmat med den nya 5D:N????

...om man ens gör så????

1920 x 1080 pixlar vilket räcker till ca 16 cm breda bilder i 300ppi
eller till ca 27 cm breda bilder till en dagstidning i 180ppi

Senast ändrad:
Ser ingen mening med att klaga på funktioner man kan VÄLJA att använda om man VILL men också välja bort om man INTE vill! Finns, som jag ser det, bara en stor nackdel med att bygga in funktioner som just jag inte använder (eller du eller kompisen/frugan) man får betala för det!

Och så länge kvalitén på bilderna inte blir sämre för att man valt att lägga till en videofunktion kvittar det, tycker jag!

Ser heller ingen nackdel med att ha valbart 21, 14 eller 10 MP så som valbart 8bps, 5pbs, 3bps eller singel shot hade varit nice! Vilken inställning jag/du använder är ju upp till var och en av oss och det fina är att det är valbart. Nu kan man, så vitt jag förstår det, välja mellan 3,9bps eller singel shot dvs. färre valmöjligheter.

Och skälet lär vara att man fortfarande vill sälja 1Ds Mark III.

Mvh!
// Niklas

Men förstår inte riktigt varför man inte kann gå vägen att om man ställer om till t.e.x. 12mp. och då tar säg 8 bild/sek?
Funderar Lasse

Man funderar ju över hur det kan vara ett problem överhuvudtaget.
Jag hade fått för mig att det var mekaniska faktorer som begränsar bildhastigheten, men så verkar ju inte vara fallet.

Det är ju 2008 för bövelen...Det är ju absurt att en kamera begränsas av att inte kunna hantera datamängderna. Hur mycket skulle tillverkningskostnaden av kameran öka om kapaciteten fördubblades?
Nån som har en idé?

Man undrar ju om det inte är ett medvetet val av Canon för att undvika intern kannibalisering.

Flera av kamerans interna prestanda påverkar hastigheten. SLutaren (snabbare kräver också mer välbyggd, mer väldämpad etc), hela AF-modulen (högre hastighet kväver snabbare AF) och sedan bildbehandlingen. I slutändan blir det nog en och annan krona om man räknar ihop utvecklingskostnad och komponentkostnad.

Sedan är det säkert också så att Canon optimerar prestanda för att inte konkurera med 1Ds3, men jag tror inte de tar bort funktionalitet som så att säga skulle varit gratis att implementera.

Man funderar ju över hur det kan vara ett problem överhuvudtaget.
Jag hade fått för mig att det var mekaniska faktorer som begränsar bildhastigheten, men så verkar ju inte vara fallet.

Det är ju 2008 för bövelen...Det är ju absurt att en kamera begränsas av att inte kunna hantera datamängderna. Hur mycket skulle tillverkningskostnaden av kameran öka om kapaciteten fördubblades?
Nån som har en idé?

Man undrar ju om det inte är ett medvetet val av Canon för att undvika intern kannibalisering.

21MPix * 14bitar/pix = 35MByte/bild

35MByte/bild * 4Bilder/sekund = 140MByte/Sekund

Man kan jämföra med D700 som klarar 8 bilder/sekund med batterigrepp:

12MPix * 14bitar/pix = 20MByte/bild

20MByte/bild * 8Bilder/sekund = 160MByte/Sekund

Så kanske en halvbild per sekund till vore rimligt för 5D.

Med reservation för felräkning eller totalt feltänk ;-)

Om nu alla bildjournalister mm skall använda filmfunktionen i nya kameran. Kommer de då bara att använda filmerna till webbtvinslag osv eller kan man plocka frames ur filmen och använda som "vanliga bilder"?

Tyvärr ser man ju mmsbilder tryckta i tidningar nu för tiden som tidningar köpt av läsare som plåtat med sina mobiler.

Vilken upplösning får bilderna om man plockar dem ifrån film man filmat med den nya 5D:N????

...om man ens gör så????

Du kan fotografera i full upplösning när du filmar men fotograferingen sker då i LiveView naturligtvis och på stativ med panoramahuvud. På så vis slipper du suddiga filmrutor att ta stillbilder ur. Filmningen fortsätter som vanligt efter stillbilden.

(...) plockar dem ifrån film man filmat med den nya 5D:N???? ...om man ens gör så????

Det är ju så det borde vara (= kommer att bli i framtiden). Filmfunktionen blir ju väldigt tuff, men det blir ju revolution när man kan filma i full upplösning och plocka ut en stillbild exakt där man vill.

Senast ändrad:
Själv slutade jag köpa kameror när de började bygga in ljusmätare i dem. Personligen använder jag en ljusmätare att mäta ljuset med och en kamera att fotografera med. Hoppas Nokia snart plockar bort SMS-funktionen ur sina telefoner och satsar på bättre ljudkvalité istället.

Skrattar ..

Du e nästan rolig.
Foto och ljus är ju en grej som hör ihop.
Men fattar du inte att man fotar med en kamera och filmar med en
DV kamera !!

Att man ska plocka på en massa skit i mobiltelefonen är också helt onödigt. Spelar ingen roll då vilken märke det är.
Jag är fotograf inte en prylbög som vill ha massa onödiga funktioner på kameran. Men vissa har kanske inte råd att köpa en videokamera att filma med :)

Det tror jag du kan glömma, den har sålt färdigt och spekulanter på en kamera i den klassen inväntar nästa generation nu.

MÅ vara så men skälet till den något begränsade bps och AF på 5D MK II (relativt 1D MK III) torde vara för att inte förstöra marknaden för sig själv om det sedan är efterföljaren till 1D MK III eller nuvarande spelar kanske mindre roll.

Eller vad tror du är skälet till att Canon nu väljer att map. just dessa två faktorer (bps & AF-hastighet) inte försöker matcha D700:an i den nya 5D MK II?

// Niklas

Tja,

Visst kan det bli kul att testa och leka med filmfunktionen någon gång. men det är ju knappast därför man väljer en DSLR i den här klassen.

När den kommer med filmfunktion men oförändrat AF system så känns det som dom lagt krutet på fel saker vid utvecklingen.

Tycker filmfunktion, liveview och sådant skulle passa bättre på instegsmodellerna som köps av dom som kommer från kompakterna.

Den som köper en 5D mk II är nog antingen väldigt intresserad av stillbildsfunktionen framför allt.

Själv gillar jag inte allt i ett prylar och tycker dom ofta tenderar att vara halvhjärtade för alla funktioner. Som en telefon med inbyggd skitkamera och GPS som inte går att se, mm.

Håller med dej ..

Hade hoppats på en snabbare kamera med bättre AF och ca 16 mp.

Jag skulle inte bli förvånad om 5D MkII kommer att ha i många lägen snabbare seriebildstagning än 50D. Precis som föregångaren var snabbare än sina billigare småbröder vid exempelvis sportfoto, fastän de på papperet hade högre seriebildstagning.

Dessutom, nu är det bara att vänta på att någon kommer med ett hack på firmwaren som höjer hastigheten på seriebildstagningen. För jag gissar att hastigheten är dämpad via mjukvara, för att inte konkurrera med storabröderna i 1-serien.

Med reservation för felräkning eller totalt feltänk ;-)

Jag tror du tänker helt rätt. Med en sensor med så många pixel hinner helt enkelt processorn inte med att behandla mer än 3,9 bilder per sekund.

Hade marknadsfolket fått styra hade den nog klarat åtminstone 5 bps, det här känns helt enkelt som en teknisk begränsning som man får ta nu när man valt en hög upplösning.

Även om vi förstås gärna sett en högre framerate så tycker jag det verkar rätt tänkt av Canon. De har redan 50D och 1D som vänder sig till sportfotografen. 5D har en lite annan nisch och jag tror nog att de flesta av dagens 5D-användare har mer nytta av maximal bildkvalité än maximal hastighet.

Min gissning är att många av de som har 5D idag kommer ha väldigt svårt att låta bli att stoppa den nya i julklappsäcken! :)

Själv skall jag försöka stålsätta mig och så länge det inte finns någon direkt motsvariget till mitt EF-S 17-55 2.8 IS, skall det nog lyckas! :)

Mvh
Anders

Men fattar du inte att man fotar med en kamera och filmar med en
DV kamera !!

Hmm, kanske lite OT men rent tekniskt var går gränsen för när det övergår från fotografering till att filma? 1D MK III fotograferar ju 10bps om fotografen vill.

Att man ska plocka på en massa skit i mobiltelefonen är också helt onödigt. Spelar ingen roll då vilken märke det är.
Jag är fotograf inte en prylbög som vill ha massa onödiga funktioner på kameran. Men vissa har kanske inte råd att köpa en videokamera att filma med :)

Vilken tur att man själv kan välja vilka funktioner man skall använda! Finns de där MÅSTE man ju´inte använda dem. Det är hela tiden en fråga om prioriteringar när man handlar moderna tekniska prylar. För att få vissa funktioner finns tyvärr inget annat alternativ än att samtidigt få med något man fn. inte ser sig ha behov av. That´s life och något jag tror vi kommer få leva med så länge vi inte väljer att köpa ett spett.

För övrigt finns det väl en hel hög med sk. filmkameror som kostar mindre än vad nypriset på den nya fina 5D MKII kommer kosta! ;-)

Mvh!
// Niklas

Canon är stressade av både Nikon och Sony.
Canon har nu kapacitet att göra en 39 Mpixel kamera utifrån samma design som 50d har. Det finns redan en 50 Mpixel sensor klar.
Detta verkar vara en nödlösning, för mig en billig sådan jämfört med 1dsmk3 som är tung, klumpig och framför allt dyr.
Knappt 4 bilder i sekunden kan ses som dåligt i jämförelse, för mig är det helt OK, däremot vill jag gärna veta lite mer om AF prestanda eftersom suddiga 10bilder/sek är inte bättre än 4 suddiga och 5d autofokus är inte den vassaste.
Kameran är beställd liksom tidigare 50d

Själv slutade jag köpa kameror när de började bygga in ljusmätare i dem. Personligen använder jag en ljusmätare att mäta ljuset med och en kamera att fotografera med. Hoppas Nokia snart plockar bort SMS-funktionen ur sina telefoner och satsar på bättre ljudkvalité istället.

Ja, eller hur? Underbar ironi mot de som klagar på extrafunktionerna. Den här tråden ger inte enbart lite deja vú från Nikon D90-tråden.

F.ö. tänkte jag lämna tillbaka min Volvo V70, när jag upptäckte att det på passagerarsätet finns i solskyddet en inbyggd makeup-spegel med belysning. Fatta att de är fel ute; istället för att satsa på köregenskaper så har de satsat på lullull som inte tillför köregenskaperna nånting! Asså, de é ju helsjukt, va? Nej tacka vet jag 70-talets ryska Lada, där fanns det inga onödiga attiraljer, knappt ens det nödvändiga - de va ba tuta o kör!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar