pallep
Aktiv medlem
Tror det betyder "möjlighet att ha samma (korta) skärpedjup som på en stillbildskamera".
Ahh nu är jag med i matchen. Typ småbildformatets skärpedjup.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror det betyder "möjlighet att ha samma (korta) skärpedjup som på en stillbildskamera".
Typ småbildformatets skärpedjup.
Nja, det vore fullständigt senssationellt om en kamera klarar av att behandla så enorma datamängder. 5D Mk2 gör förmodligen som alla andra dslr: lägger bilderna i en buffert och behandlar dem sedan i en takt av 1-2 bilder/sek.Jag tror du tänker helt rätt. Med en sensor med så många pixel hinner helt enkelt processorn inte med att behandla mer än 3,9 bilder per sekund.
På ett sätt har du ju det i 24-105/4. Jag ser faktiskt framemot att byta mitt 17-55 mot just det objektivet. Jag får möjlighet till aningens kortare skärpedjup, mer vidvinkel och mer tele. För att få samma slutartid måste jag förvisso höja ISO, men med tanke på att sensorn har 2.56 gånger större ljusinsamlande area så blir det nog liknande brusbild ändå.
Nja, det vore fullständigt senssationellt om en kamera klarar av att behandla så enorma datamängder. 5D Mk2 gör förmodligen som alla andra dslr: lägger bilderna i en buffert och behandlar dem sedan i en takt av 1-2 bilder/sek.
Ok - hur som helst tycker jag att det är lysande att man kan använda både DX-objektiv och "FX-objektiv" på de nya Nikonkamerorna. Hade varit grymt att kunna använda min fina 17-55/2.8 IS på 5D. Ljusstyrka 1.2 är ointressant för mig - objektiven är ändå så dåliga på de bländartalen. 50/1.0 var mig veterligen helt oanvändbar på stora bländare...
21MPix * 14bitar/pix = 35MByte/bild
35MByte/bild * 4Bilder/sekund = 140MByte/Sekund
Man kan jämföra med D700 som klarar 8 bilder/sekund med batterigrepp:
12MPix * 14bitar/pix = 20MByte/bild
20MByte/bild * 8Bilder/sekund = 160MByte/Sekund
Så kanske en halvbild per sekund till vore rimligt för 5D.
Med reservation för felräkning eller totalt feltänk ;-)
Då var den beställd
Blir verkligen skärpedjupet kortare med 4.0 och FF än med 2.8 och cropsensorn?
Du har en poäng i att omfånget är bättre.
Fasen, nu blev det svårt igen!
Mvh
Anders
Hej JB
Vart ser du att den är vädertätad?
Jag har inte hittat denna avgörande information ,då det gäller köp eller inte.
I all hast har jag sökt fakta om AF funkar under filminspelning, men hitra inget. Någon som sett? Det är ju den stora diskussionen med D90!
Man kan ju hoppas att Canon nu tar tag i deras deras "blixtautomatik-problem", som varit ett sorgebarn och är rent ut sagt bedrövlig jämfört med Nikon. Den chansen är dock rätt liten eftersom man inte verkar släppa en ny blixt.