Annons

Canon 5D MkII

Just ja, ser ut som att det bara är mittenpunkten som är korsformad på 5D mk II:
På 40D och 50D är väl alla nio korsformade?

Det står så hos Rob Galbraight men hos Canon står det att det är korssensorer på alla och extra diagonalkors i mitten som på 50D. Jag hoppas det är Canon som har rätt.
 
Jag tolkar dessa uttalanden som att man vill ha en kostnadsoptimerad produkt dvs så lågt som möjligt med vissa egenskaper. Om man nu börja bygga "multipurpose" grejer så inser man att dom får ett högre pris och är man bara ute efter en av funktionerna så.... Jag förstår dom i princip. Sen kan ni lägga av med bilanalogierna - vi hajar ändå :)

Peronligen så gillar dock video grejen - ska bli kul att använda då jag blev djup besviken på min Hf100 för 10.000 kr. Skräp i jämförelse med vad man får motsvarande i SLR/optik.

/

Ja, eller hur? Underbar ironi mot de som klagar på extrafunktionerna. Den här tråden ger inte enbart lite deja vú från Nikon D90-tråden.

F.ö. tänkte jag lämna tillbaka min Volvo V70, när jag upptäckte att det på passagerarsätet finns i solskyddet en inbyggd makeup-spegel med belysning. Fatta att de är fel ute; istället för att satsa på köregenskaper så har de satsat på lullull som inte tillför köregenskaperna nånting! Asså, de é ju helsjukt, va? Nej tacka vet jag 70-talets ryska Lada, där fanns det inga onödiga attiraljer, knappt ens det nödvändiga - de va ba tuta o kör!
 
Var sitter i så fall IR-sändaren? Jag tror att "Wireless multi-flash support" i specen helt enkelt bara betyder att kameran fungerar tillsammans med EX-blixtarnas och ST2s multiblixtstyrning.

Va bra. Alltid lär man sig något nytt här på fotosidan :)
I vilket fall som helst tycker jag det ser utmärkt ut. Ett helt gäng nyttiga förbättringar. Har lite svårt att se hur man kan bli besviken på en sån här kamera. Intressant med spec på vädertätningen. 10mm på 3 min ska den klara. Det borde motsvara något i likhet med ett monsunregn :) Nu har jag inga liknande siffror på andra modeller att jämföra med. Men jag tror då att jag ger upp pga vädret innan den kameran gör det ;-)
Wow, vilken superkamera! Tur att man har en löjligt bra köplats ;-) Då kanske man kan ha en i handen redan i November, lagom till den mörka årstiden, och börja klicka loss på ISO 6400, bl 2,0 med gallerikvalitet ;-)
 
Det står så hos Rob Galbraight men hos Canon står det att det är korssensorer på alla och extra diagonalkors i mitten som på 50D. Jag hoppas det är Canon som har rätt.

Ja det hoppas jag också. Den borde ju gå att anpassa till 5D.
Var på Canons hemsida hittar du det?
Kollar jag på den svenska sidan så står det bara 9 valbara punkter.
 
Var på Canons hemsida hittar du det?

Jag hittar det inte, upprepade bara svaret på min fråga tidigare idag. Men när jag söker på Canon Japan så står det en korssensor och dom andra horisontella.

Stämmer det så är det en dealbreaker för mig, just AF med dom perifera punkterna är det jag är mest missnöjd med på 5D och jag köper inte en kamera med samma AF system igen.
 
Vad är det nya ?

Klart att man uppgraderar processor och det ger mer pixlar men vad är det nya innovativa som spelar roll ! Varför tex så få AF punkter ? Fortfarande problem med vitbalans och exponering?

Har testskjutit Nikon D3 + D700 vid ett par gig och för första gången , efter hundratals gig med Canons kameror, kunde jag ägna mig åt konsten utan att slippa fippla runt med inställningarna och oroa mig för exponering och vitbalans. Det var skönt kan jag lova. Nu åker Canon ut och Nikon in, de gör bättre prylar, den merkostnad det innebär täcks lätt in med den förkortade efterbearbetningstiden + gladare och tryggare fotograf med bättre bilder och därmed nöjdare kunder :). En uppmaning till Canon idag : Börja vara med innovativa och leverera saker som håller i professionella sammanhang. Tack !
 
De var ju kul att jag köpte Mark III DS för ett par dagar sedan....

Tack för att ni finns Canon... haha
EOS-1DsIII är till största delen en bättre kamera än EOS 5DII, så du har nog inte gjort ett dåligt köp. Om du däremot har köpt en kamera som är överspecificerad för vad du behöver så har du kanske gjort ett dåligt val.

Men det var väl knappast en hemlighet att Canon skulle presentera en ny kamera idag?
 
Kasta in Sony's A900 i ekvationen

Visst kan man göra det:

Sony A900:
24MPix * 12bitar/pix = 34 MByte/bild
34MByte/bild * 5Bilder/sekund = 170MByte/Sekund

Jag kommer inte ihåg men jag tror Sonyn har 12-bitars A/D. För ytterligare referenser i proffsklassen kan man ta Canons 1Ds Mark III och Nikon D3

Canon 1Ds Mark III:
21MPix * 14bitar/pix = 35 MByte/bild
35MByte/bild * 5Bilder/sekund = 175MByte/Sekund

Nikon D3
12MPix * 14bitar/pix = 20MByte/bild
20MByte/bild * 9Bilder/sekund = 180MByte/Sekund

Utan att vara expert så tvivlar jag på att det är minneshastigheten som är flaskhalsen. Nikon använder enligt uppgift DDR2 SRAM där klocka och bussbredd är okända men rimligen borde inte några hundra megabyte/sekund vara något problem. Andra saker som dock kan vara det:

* Skrivhastighet till minneskort: Sandisks snabbaste ska kunna skriva i 45 MByte/sekund vill jag minnas, alltså 1-2 bilder i sekunden. Det är ju alltså maxhastigheten som man kan tömma med, i verkligheten kommer D3 enligt robgalbraith.com upp i 30MByte/sek och en 1 Ds Mark III ca 20MByte/sek med de snabbaste korten. Dvs 1,5 bild/sek för D3 och 0,5 bild/sek för 1Ds. Om man skulle göra en kamera som kan ta 15b/s men bara tömmer bufferten med 0,5b/s och har en buffert som rymmer 45 bilder, skulle man fylla bufferten på drygt 3 sekunder och om man 6 sekunder senare skulle vilja ta nya bilder skulle man vara begränsad till ca 3 bilder. Om man väntade en halv minut skulle man trots det bara ha plats till 1 sekund nya bilder och det skulle ta över 1,5 minuter innan man hade hela bufferten att tillgå. Det hindrar ju i sig inte att man låter kameran ha 25b/s men man kanske inte tycker att en så "obalanserad" kamera är lyckad.

* Hastigheten hos spegeluppfällning, slutaren etc. Antar att det kanske inte är helt enkelt att bygga snabb och hållbar mekanik för > 10b/s

* AF-modulen, ska hinna med. En 5D har kring 145ms i viewfinder blackout time vilket gör att det hade varit omöjligt att ha AF som justerades under tiden en bildserie togs eftersom spegeln inte ens hade hunnit ned mellan exponeringarna om man vill kunna ta mer än ca 6,5 bilder per sekund. Det är också rimligt att anta att AF-systemet behöver en del tid för att få en tillförlitlig funktion. T ex har D3 kring 55 ms blackout time vilket gör att under en sekund då kameran tar 9 bilder så får AF-systemet ca halva den tiden på sig att arbeta.
 
Canon har medvetet "strypt" den tillfälligt för att inte konkurrera med 1D och när en ny modell av 1D kmr kan man tanka hem lite firmwire som ger mer b/s?
 
Ja du har ingen aning om vilket mörker det kan vara att få fåglarnas vingar i en fin position med 3b/s, 5b/s hade jag verkligen hoppats på.
Är det inte bättre att trycka av i rätt ögonblick? Jag ser inte riktigt fotoglädjen i att filma fågeln och sen välja ut en bra bild ur filmen. Men smaken är väl som vanligt som baken.

Haha vad yrar du om ? Högre bildhastighet är trevligt för många typ av fotografer.
Ja, men knappast alla. Jag skulle tro att de flesta köpare av denna typ av kamera INTE behöver mer än 3 bps, max. De flesta fotograferar väl inte sport eller fåglar, eller har jag missat något? För att inte tala om att de flesta nog hellre trycker av när de känner att bilden kommer att bli bra istället.

Tänk på ex. fågelfotografer eller en pressfotograf. Det är alltid bra att ha fler b/s. Det ger en självklart större chans att kunna få den bilden som blev helt perfekt, något som är mycket svårare och ibland nästintill omöjligt vid lägre bildhastigheter.
Jag måste säga att det är ytterst få bilder där hög seriebildhastighet varit inblandad som gjort intryck på mig, vad jag vet. Och jag tror inte alls att det är "självklart" att det är lättare att få en bild som blir perfekt av att använda seriebildtagning. Det kan säkert vara en nackdel i många fall lika gärna, eftersom man ju inte håller koll på skeenden i motivet lika bra genom en fladdrande spegel.
 
Ja, man bli ju sugen, men det blir nog att köra med min 5D MKI ett tag till..
Anser inte att denna uppgradering gör så pass att jag måste uppgradera.

Personligen skulle jag komplettera med en 50D och behålla 5D, känns som man får mer för pengarna då?

Intressant att höra vad andra 5DmkI ägare anser?
 
Jag skulle tro att de flesta köpare av denna typ av kamera INTE behöver mer än 3 bps, max.
Du har säkert rätt i att behöver man 21 MP så behöver man sannolikt inte också 8 fps (förutom möjligen fågelfotografer då...), men kameran borde tekniskt kunna prestera åtminstone 5 fps i någon av sRAW-lägena. Att den inte gör det måste bero på att man velat begränsa den för att undvika kannibalism.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.