Kasta in Sony's A900 i ekvationen
Visst kan man göra det:
Sony A900:
24MPix * 12bitar/pix = 34 MByte/bild
34MByte/bild * 5Bilder/sekund = 170MByte/Sekund
Jag kommer inte ihåg men jag tror Sonyn har 12-bitars A/D. För ytterligare referenser i proffsklassen kan man ta Canons 1Ds Mark III och Nikon D3
Canon 1Ds Mark III:
21MPix * 14bitar/pix = 35 MByte/bild
35MByte/bild * 5Bilder/sekund = 175MByte/Sekund
Nikon D3
12MPix * 14bitar/pix = 20MByte/bild
20MByte/bild * 9Bilder/sekund = 180MByte/Sekund
Utan att vara expert så tvivlar jag på att det är minneshastigheten som är flaskhalsen. Nikon använder enligt uppgift DDR2 SRAM där klocka och bussbredd är okända men rimligen borde inte några hundra megabyte/sekund vara något problem. Andra saker som dock kan vara det:
* Skrivhastighet till minneskort: Sandisks snabbaste ska kunna skriva i 45 MByte/sekund vill jag minnas, alltså 1-2 bilder i sekunden. Det är ju alltså maxhastigheten som man kan tömma med, i verkligheten kommer D3 enligt robgalbraith.com upp i 30MByte/sek och en 1 Ds Mark III ca 20MByte/sek med de snabbaste korten. Dvs 1,5 bild/sek för D3 och 0,5 bild/sek för 1Ds. Om man skulle göra en kamera som kan ta 15b/s men bara tömmer bufferten med 0,5b/s och har en buffert som rymmer 45 bilder, skulle man fylla bufferten på drygt 3 sekunder och om man 6 sekunder senare skulle vilja ta nya bilder skulle man vara begränsad till ca 3 bilder. Om man väntade en halv minut skulle man trots det bara ha plats till 1 sekund nya bilder och det skulle ta över 1,5 minuter innan man hade hela bufferten att tillgå. Det hindrar ju i sig inte att man låter kameran ha 25b/s men man kanske inte tycker att en så "obalanserad" kamera är lyckad.
* Hastigheten hos spegeluppfällning, slutaren etc. Antar att det kanske inte är helt enkelt att bygga snabb och hållbar mekanik för > 10b/s
* AF-modulen, ska hinna med. En 5D har kring 145ms i viewfinder blackout time vilket gör att det hade varit omöjligt att ha AF som justerades under tiden en bildserie togs eftersom spegeln inte ens hade hunnit ned mellan exponeringarna om man vill kunna ta mer än ca 6,5 bilder per sekund. Det är också rimligt att anta att AF-systemet behöver en del tid för att få en tillförlitlig funktion. T ex har D3 kring 55 ms blackout time vilket gör att under en sekund då kameran tar 9 bilder så får AF-systemet ca halva den tiden på sig att arbeta.