Annons

Canon 5D MkII

Det känns konstigt att Canon är så rädda att konkurrera med sina egna modeller.
Måste ju vara bättre att hålla köparen inom märket.
Precis som någon i forumet skrev att spekulanterna på 1d och 1Ds har redan köpt sina och väntar på nästa generation.

Sedan för min egen del känns just 5D mk2 som det bästa köpet oavsett kameramärke.
Den här lär inte sakna kapacitet på något område utifrån mitt fotokunnande.
 
Kanon

Varför så neggiga
Tycker det verkar vara en grym kamera.
Har en 40 D ny och vill gärna ha fler pix för att kunna skära hårdare ibland
Enda besvikelsen var väl 3,9/s
Annars ser jag inget som Nikon D700 har som är vassare.
Om man sen ser på CAnons mycket vassare Objektivserie så finns ingen anledning att byta system
ISO 25600 med mitt 50:1,2 mmmmmm
Har inte Nikon det...
Nikons gamla omoderna fattningen är för liten.
Dessutom har min videokamera precis packat ihop så det passar perfekt
Suveränt att kunna byta objektiv och även kunna ta stillbilder medans man filmar.Besparar mig 5-6000 för en ny HDV kamera
 
Borde inte presskonferensen vara över nu?
Skulle vara kul att få höra lite utlåtanden och kanske rörliga bilder från de som var där.
 
Hmm filmläge, inte bra.
Exempel från Ullevi Supercross medierestriktioner.

"Det är endast tillåtet att ta stillbilder, eventuella filmkameror
låses in i Presscentrum under evenemanget."

;)
 
Tänkte bara upmärksamma det nya batterigräppet som verkar ganska spännande. Saxat från dpreview

"A new optional Wireless File Transmitter –
the WFT-E4 – offers external HDD and GPS compatibility along with ability to transmit images direct to computer or FTP server, or operate the camera wirelessly. Both the BG-E6 and WFT-E4 feature a vertical orientation shutter release and other key controls for comfortable portraiture work, with a substantial grip to help balance the camera when used with long lenses." - http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp#specs
 
Ja, eller hur? Underbar ironi mot de som klagar på extrafunktionerna. Den här tråden ger inte enbart lite deja vú från Nikon D90-tråden.

F.ö. tänkte jag lämna tillbaka min Volvo V70, när jag upptäckte att det på passagerarsätet finns i solskyddet en inbyggd makeup-spegel med belysning. Fatta att de är fel ute; istället för att satsa på köregenskaper så har de satsat på lullull som inte tillför köregenskaperna nånting! Asså, de é ju helsjukt, va? Nej tacka vet jag 70-talets ryska Lada, där fanns det inga onödiga attiraljer, knappt ens det nödvändiga - de va ba tuta o kör!


Va bra .. Ryska Lada höll att ge gärnet med också.
Inte som Volvo som delas på mitten hux flux :)
 
Nikons gamla omoderna fattningen är för liten.

Det där måste du förklara närmare. För du har väl inte missat att kantskärpan med t.ex. Nikons nya 14-24 är överlägsen Canons bästa objektiv. Den gamla fördomen om att Nikons bajonett var för liten för bra FF kom alltså grovt på skam. Fast du har kanske annan information om "den omoderna fattningen"?
 
Tänkte bara upmärksamma det nya batterigräppet som verkar ganska spännande. Saxat från dpreview

"A new optional Wireless File Transmitter –
the WFT-E4 – offers external HDD and GPS compatibility along with ability to transmit images direct to computer or FTP server, or operate the camera wirelessly. Both the BG-E6 and WFT-E4 feature a vertical orientation shutter release and other key controls for comfortable portraiture work, with a substantial grip to help balance the camera when used with long lenses." - http://www.dpreview.com/news/0809/08091705canon_5dmarkII.asp#specs

Ja, med tanke på vad förra greppet för Wireless File Transmitter låg på när det kom (ca: 8000kr) skall det bli intressant att se vad denna lilla tingest betingar i värde! Något för amatörfotografen/privatpersonen...knappast. Fast det var ju inte "föregångaren" helkler tänkts som. Big deal...nä, inte för mig!

Mvh!
// Niklas
 
Verkar vara en riktigt bra kamera faktiskt. 3.5bps räcker gott och väl till vad den används för. För natur/sport är det självklart skönare just nu med 1.3x fovcrop. Förstår inte riktigt de som säger att de inte klarar sig med det som kameran erbjuder. Bara att satsa på en EOS-1a isåfall.

Inspelningsfunktionen känns lite före sin tid i både canon och nikon. Det kan säkert utvecklas till något kul senare. evolution
 
Hmm filmläge, inte bra.
Exempel från Ullevi Supercross medierestriktioner.

"Det är endast tillåtet att ta stillbilder, eventuella filmkameror
låses in i Presscentrum under evenemanget."

;)

Det är väl en stillbildskamera med filmfunktion... finns det massor av. Flera kompaktkameror som är just vassare på den punkten och dom lär väl inte bli inlåsta...
 
Varför så neggiga
Om man sen ser på CAnons mycket vassare Objektivserie så finns ingen anledning att byta system
ISO 25600 med mitt 50:1,2 mmmmmm
Har inte Nikon det...
Nikons gamla omoderna fattningen är för liten.

Jo... men inte i AF-version.
Har således inget med Nikons F-bajonett att göra.

Å andra sidan kan en ny 50/1,2 (eller 1,4) dyka upp snabbare än man tror.
 
Själv skall jag försöka stålsätta mig och så länge det inte finns någon direkt motsvariget till mitt EF-S 17-55 2.8 IS, skall det nog lyckas! :)
På ett sätt har du ju det i 24-105/4. Jag ser faktiskt framemot att byta mitt 17-55 mot just det objektivet. Jag får möjlighet till aningens kortare skärpedjup, mer vidvinkel och mer tele. För att få samma slutartid måste jag förvisso höja ISO, men med tanke på att sensorn har 2.56 gånger större ljusinsamlande area så blir det nog liknande brusbild ändå.
 
Fattning

Nikons fattning är så liten så de kan inte få till motsvarigheter till Canons 50:1,2 eller 50:1.0 samt 85:1,2.
Alexanderhugget som gjordes när EOS systemet kom gav Canon en toppmodern fattning utan att behöva ta hänsyn till gamla objektiv.
Nikon levde med mekanisk överföring mellan objektiv /kamera men har numera tagit efter canons lösning.
Storleken går dessvärre ej att åtgärda...
 
Jag tycker det är både dumt och synd att kameran spelar in i 30b/s. Detta är ju inte PAL standard utan snarare NTSC. Vilket ger en hel del problem och inte lika filmliknande effekt som vi hade fått med PAL-standard 25. Nikons D90 skjuter ju i biostandarden 24p.

Det borde väl vara så att den europeiska canon 5D mk2 levererar 25p och den amerikanska 30p??
 
Det är väl en stillbildskamera med filmfunktion... finns det massor av. Flera kompaktkameror som är just vassare på den punkten och dom lär väl inte bli inlåsta...

Med möjlighet att byta optik och ha 35mm skärpedjup?
Filmfunktionen på denna kamera är såpass bra att den konkurerar ut de flesta videokameror på marknaden. Enda anledningen till att det känns onödigt är Red's Scarlet som kommer nästa år.
Men 1080p med 35mm skärpedjup och möjlighet att byta optik är något folk i lågbudgetfilmbranchen strävat efter i flera år med adaptrar och skit.

Tror folk missar vad som är bra med filmfunktionen...
Framförallt så är den funktionen guld för naturfotografer.

Själv lockar det att köpa denna och filma kortfilmer med tills Scarlet kommer ut.
 
Nikons fattning är så liten så de kan inte få till motsvarigheter till Canons 50:1,2 eller 50:1.0 samt 85:1,2.
Alexanderhugget som gjordes när EOS systemet kom gav Canon en toppmodern fattning utan att behöva ta hänsyn till gamla objektiv.
Nikon levde med mekanisk överföring mellan objektiv /kamera men har numera tagit efter canons lösning.
Storleken går dessvärre ej att åtgärda...

Ok - hur som helst tycker jag att det är lysande att man kan använda både DX-objektiv och "FX-objektiv" på de nya Nikonkamerorna. Hade varit grymt att kunna använda min fina 17-55/2.8 IS på 5D. Ljusstyrka 1.2 är ointressant för mig - objektiven är ändå så dåliga på de bländartalen. 50/1.0 var mig veterligen helt oanvändbar på stora bländare...
 
Med möjlighet att byta optik och ha 35mm skärpedjup?
Filmfunktionen på denna kamera är såpass bra att den konkurerar ut de flesta videokameror på marknaden. Enda anledningen till att det känns onödigt är Red's Scarlet som kommer nästa år.
Men 1080p med 35mm skärpedjup och möjlighet att byta optik är något folk i lågbudgetfilmbranchen strävat efter i flera år med adaptrar och skit.

Tror folk missar vad som är bra med filmfunktionen...
Framförallt så är den funktionen guld för naturfotografer.

Själv lockar det att köpa denna och filma kortfilmer med tills Scarlet kommer ut.

35mm skärpedjup?
 
Eller FILM som man gör biofilm med :)

Men problemet kvarstår ändå för dem som vill göra sådant, 30p är helt fel. Detta gör nästan att Nikons D90 är sexigare ur den synpunkten som filmar 24p, biostandard. Vad tänker canon med?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.