ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

Tja,

Visst kan det bli kul att testa och leka med filmfunktionen någon gång. men det är ju knappast därför man väljer en DSLR i den här klassen.

När den kommer med filmfunktion men oförändrat AF system så känns det som dom lagt krutet på fel saker vid utvecklingen.

Tycker filmfunktion, liveview och sådant skulle passa bättre på instegsmodellerna som köps av dom som kommer från kompakterna.

Den som köper en 5D mk II är nog antingen väldigt intresserad av stillbildsfunktionen framför allt.

Själv gillar jag inte allt i ett prylar och tycker dom ofta tenderar att vara halvhjärtade för alla funktioner. Som en telefon med inbyggd skitkamera och GPS som inte går att se, mm.

Jag kan jubara säga att filmfunktionen är just det som gör det intressant som uppgradering. Försök släpa på både stillbilds och videoutrustning nästa gång du jobbar som pressfotograf så förstår du hur bra den funktionen är.

Detta är inte en instegskamera utan en proffskamera för bildjournalister, bröllopsfotografer, produktfotografer osv. Alla som inte behöver högt b/s.

Om AF,

När jag läste Rob Galbreights sida stod det att AF var oförändrat från gamla 5D, i dpreviews specar står det att alla nio är korssensorer från f/5,6 som på 40/50D.

Det är en j--la skillnad, är det någon som hittat vad som stämmer?

Aaaaaaaaaaaah, vad sugen jag är på en sådan!!

Har en 30D idag som snart tjänat ut sitt syfte. Jag behöver högre upplösning än mina 8Mp (krav från bildbyrå), men skulle ju egentligen klara mig med en 50D.

Ge mig lite skäl till varför jag ska välja denna istället för 50D eller tvärtom. Jag har full vidvinkelteckning även med en 50D eftersom jag har mitt älskade 10-22 och till 5D kan jag köra med 17-40/4L eller mitt fasta 24/2.8

Kommer RAW-filerna att landa på runt 30-35Mb så kommer mina hårddiskar att ge upp ett tjut av lidande :)

Det beror på vilken typ av fotografi som du håller på med. Sport och djur med låga krav på upplösning men med höga krav på snabbhet passar Nikon, Motiv med låga krav på snabbet men höga krav på upplösning som landskap, natur, porträtt och studio passar Canon, Vad är det för konstigt med det? De verkar som om tillverkarna satsar på olika grupper.
Jag hadde bytt till Canon om jag hadde haft råd. Som det är nu får jag vänta ut nästa generation av Nikons FullFormatare D800 som bör hamna på 24 Mpixel.

Jag tycker att det känns mer som om optiken börjar sätta gränser -inte kamerahusen. Både Nikon och Canon har mycket kompetenta kamerahus. Men med olika kvalitet på det du monterar på dom. Canon har sina starka kort - och Nikon har sina...

I vidvinkelläget så ser jag t.ex ingen fördel med 21MP om skärpan ändå är kass. Hellre 12MP och riktigt vass optik. Då lär det ju inte vara något problem att interpolera upp till 21MP med mycket gott resultat om man nu nödvändigtvis behöver den upplösningen för extremt stora utskrifter.

Mvh /Peter

Detta är inte en instegskamera utan en proffskamera för bildjournalister, bröllopsfotografer, produktfotografer osv. Alla som inte behöver högt b/s.

Jag är själv bröllops och porträttfotograf och det är vad jag köper kamera till i första hand. Men inte kan jag filma med samma kamera jag tar stillbilderna med, där har jag passerat gränsen för min simultankapacitet.

Men det kanske växer ut en användningsområde för det också.

Jag är inte besviken på att funktionen finns (bara ganska ointresserad av den) utan för att andra saker inte finns och då ett bra AF system först och främst. Men uppgifterna varierar om AF som jag nämnde i inlägget ovan.

Visst kan det bli kul att testa och leka med filmfunktionen någon gång. men det är ju knappast därför man väljer en DSLR i den här klassen.

Självklart köper man inte en 5D mk II för att ha som filmkamera. Däremot kanske man väljer en 5D mkII istället för XX yy som inte har filmfunktion när allt annat är lika. Eller tvärtom, hade inte den nya 5D fått filmfunktion kanske den tapppat gentemot Nikon D700 eller någon annan konkurrent.

När man väl implementerat live view så gissar jag att det är ganska lätt att också lägga på filmfuktionen.

Så länge inte en funktion tränger ut en annan så tycker jag det är OK. Print-knappen på alla DSLR är ett exempel på detta, den behövs knappast och tar utrymme från annat. Filmfunktionen däremot inverkar väl inte direkt negativt på något annat.

Jag håller dock helt med om att det känns konstigt att AF är i princip oförändrat från tidigare 5D. EDIT: Den verkar ju vara ändrad.

Mvh
Anders

Självklart köper man inte en 5D mk II för att ha som filmkamera. Däremot kanske man väljer en 5D mkII istället för XX yy som inte har filmfunktion när allt annat är lika. Eller tvärtom, hade inte den nya 5D fått filmfunktion kanske den tapppat gentemot Nikon D700 eller någon annan konkurrent.

När man väl implementerat live view så gissar jag att det är ganska lätt att också lägga på filmfuktionen.

Så länge inte en funktion tränger ut en annan så tycker jag det är OK. Print-knappen på alla DSLR är ett exempel på detta, den behövs knappast och tar utrymme från annat. Filmfunktionen däremot inverkar väl inte direkt negativt på något annat.

Jag håller dock helt med om att det känns konstigt att AF är i princip oförändrat från tidigare 5D.

Mvh
Anders

Jag håller helt med.
Vad spelar det för roll om det finns filmfunktion om den inte tar bort någon annan funktion?
Kan vara ganska smidigt att kunna ta korta filmklipp under något evenemang.
Filmningen avbryts ju när du tar en bild och återupptas när bilden är tagen.
Frågan är om stillbilden blir i full upplösning eller i HD?

Kan tänka mig att man ändå kommer märka av ganska stor skillnad på AF mot den gamla om man ser hur den utvecklats genom 40D/50D.

Vilken kamera har högst pixeltäthet, 5D II eller 50D ?

Jag tro att det stod att en RAW är 25 MB på den japanska siten.

/

Kommer RAW-filerna att landa på runt 30-35Mb så kommer mina hårddiskar att ge upp ett tjut av lidande :)

RAW filer brukar hamna runt (ungefär) det antalet megabyte som det antalet megapix man fotar i. På 5D2 verkar det som man kan välja 10, 14 och 21 megapixel råfiler, så det är bara att välja.

Största skälen jag kan se att välja 5D2 över 50D är bättre iso-prästanda och möjlighet till kortare skärpedjup. 50D är givetvis billigare, lite mindre och snabbare.

Hälsningar, Thorsten

Ja ska bli spännande att s vad som sägs om kameran när den har börjat användas? Men visst skulle det behövas en bättre Af än på 5D. Då är kanske behovet inte så stort med fler bilder per. sek. vågar man bara fullt ut lita på Afen så som tidigare sagts räcker det nog länge med 4 bild/sek. Men förstår inte riktigt varför man inte kann gå vägen att om man ställer om till t.e.x. 12mp. och då tar säg 8 bild/sek?
Funderar Lasse

Säkert en fin kamera ..
Men jag e besviken på att man likväl var tvungen att ha en filmfunktion inbyggt i kameran. Personligen så andvänder jag en systemkamera att fotografera med och en videokamera att filma med. Satsa mera på bra bildkvalite iställe för att bygga in en massa onödiga funktioner. Jag anser också att Live Wiew är något man klarar sej jättebra utan. Har det på min MkIII men inte andvänt det en enda gång.Så hoppas att Canon forstätter att bygga Systemkameror och DV kameror skilt för sej i fortsättningen.

Själv slutade jag köpa kameror när de började bygga in ljusmätare i dem. Personligen använder jag en ljusmätare att mäta ljuset med och en kamera att fotografera med. Hoppas Nokia snart plockar bort SMS-funktionen ur sina telefoner och satsar på bättre ljudkvalité istället.

Men förstår inte riktigt varför man inte kann gå vägen att om man ställer om till t.e.x. 12mp. och då tar säg 8 bild/sek?
Funderar Lasse

Det skulle smaka, men jag förmodar att den ändå läser ut alla pixlarna från sensorn för att sedan mosa om dom till en mindre bild.

En dum filmfråga

Om nu alla bildjournalister mm skall använda filmfunktionen i nya kameran. Kommer de då bara att använda filmerna till webbtvinslag osv eller kan man plocka frames ur filmen och använda som "vanliga bilder"?

Tyvärr ser man ju mmsbilder tryckta i tidningar nu för tiden som tidningar köpt av läsare som plåtat med sina mobiler.

Vilken upplösning får bilderna om man plockar dem ifrån film man filmat med den nya 5D:N????

...om man ens gör så????

Det går inte att göra alla nöjda men denna kamera tror jag har träffat målgruppen ganska bra, hög upplösning och en satsning på bildkvalité istället för lägre upplösning, högre seriebildtagning och snabb AF. Passar som sagt landskap, studio och bröllopsfotografer bäst men inte sport och naturfotografer lika bra. Nikon har gått lite åt andra hållet med D700 med lägre upplösning men istället snabbare seriebildtagning och förmodlingen snabbare AF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar