Annons

Canon 5D MkII

Jag är rätt säker på att Mikael som jag tycker denna kamera är billig o fruktansvärd prisvärd.Du får en kamera som troligen ger bättre bildkvalite är canons flaggskepp 1ds mark 3 samt i ett lättare behändigare skal.
Jag har köpt både 1ds o 1ds mark 2 men valde att inte köpa 1ds m3 pga att jag är trött på att släpa tunga hus som växer uppmärksamhet utomlands. Jag tror att nya 5D blir en killer speciellt inom dagstidningsbranchen mycket för filmfunktionen det är bara att kolla hur mycket mer filmsnuttar det är nu mot förut o med snabbare bredband så kommer den utvecklingen fortsätta antar jag. Man fick ju intrycket att många bildbyråer etc svitchade till Nikon när D3 var som mest hypad men det är nog inte riktigt helt sant.Tag tex scanpix sverige dom bytte o gick ut i reklamtåg för Nikon angående det medan scanpix Norge inte bytte för dom ville inte det. Vad jag har hört så ligger tydligen canon fortfarande på en 80% bland dagstidningarna. Mig spelar det ingen roll om det stämmer eller ej pga jag har inga aktier eller sponsor från Canon utan betalar mina kameror själv. Det jag är nyfiken på o skulle vilja att du kollar på är hur det dynamiska omfånget är gentemot D3/D700 för när jag var på mitt sista utlandsjobb så imponerade D700 på mig i vissa avseenden bla att man kund lyfta bilden i flera steg med ett bra resultat. Kommer lägga upp en exempel bild på det. Däremot kan jag säga att tar du en låg iso bild så är det väldigt svårt att se skillnad om bilden är tagen med gamla 5D eller Nikon D700.
 
Här är en bild som visar ett exempel där jag upplever Nikons kamera som vassare än min gamla 5D. Jag provade liknande bilder med 5D men fick inte lika bra resultat.
 

Bilagor

  • DSC_1771r.jpg
    DSC_1771r.jpg
    24.7 KB · Visningar: 1,316
  • DSC_1771stt.jpg
    DSC_1771stt.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,311
Bra exempel Ove,

Man snackar ofta hur bra kameran är på extremt höga ISO, men i många fall är det viktigare hur kameran beter sig när man lyfter skuggorna på låga ISO. (Men o andra sidan kanske detta går hand i hand)
 
Jag sålde min Hasselblad H3DII 31MP på två röda när jag fick reda på att Canons nya 5D II skulle komma ut (och sparade cirka 100.000 kr på bytet). Jag har fotat med Canon 5D sen den lanserades och den har betalat sig många gånger om. Älskar den kameran och arbetar uteslutande med fasta gluggar. Jag tycker Hasselbladaren har ett oförtjänt BRA rykte och vi hade ingen vidare relation ihop (varade i tre månader ungefär). Jag jobbar mycket ute på location och publicerar bilder i tidningar (GQ, Slitz, FHM, Esquire) mestadels.

Hasselblad (enligt MITT arbetssätt):
+ Bra upplösning
+ Bra sökare
- Dålig batteritid
- Inget vertikalgrepp
- Byggkvalitet (Error ungefär 10 ggr på 4 fotningar)
- Dålig/instabil raw hanterare
- Otymplig och tung
- Moiré effekter
- För STORA bildfiler
- Värdelös LCD skärm

Ska jag vara ärlig såg jag ingen större skillnad i tryck mot min gamla trotjänare 5D(!). För mig kommer 21 mpix vara alldeles utmärkt och ge kunden möjlighet att beskära bilderna hårdare, utan att bildfilerna blir fööör stora. Videomöjligeheten är dessutom för mig ovärderlig eftersom många kunder efterfrågar detta (webbplatser, mobila innehållsleverantörer etc).

Detta är säkert som att svära i kyrkan men ville dela av mig av mina synsätt kring kameraval.

(Jag har sett ett par professionella fotografer som bytt från mellanformat till småbild men det är något man talar tyst om...det anses inte lika fiiiint tror jag)
 
Senast ändrad:
Måste säga att den sidan är total sjuk... Tittar man på deras mätningar så är ju 5D bättre på SNR 18% än 5d markII!Min 350D är ju nästan lika bra också.... lol
Det stämmer faktiskt, om du kollar på pixelnivå. Du måste klicka i "print" istället för "screen" för att få en korrekt jämförelse. Då ser du att 5DII är 2 steg bättre än 350D för alla parametrar. [edit] Intressant att titta på DR. 5DII på ISO 1600 ger samma DR som min 350D på ISO100! 4 stegs skillnad! [/edit]

Jag minns för ett par år sedan när jag var hemma hos Risedal och jämförde min 350D mot hans 30D och 5D. De låg alla tre riktigt nära varandra på pixelnivå och det visas ju även på DxOMark. Men redan då visste man att 5D gav ett renare bildresulat och man talade om att bruset försvann i den högre upplösningen. Dock fortsatte pixelnivåjämförelser både här på FS samt på allehanda större testsajter. Men vi verkar tack och lov så sakteliga lämna det nu!
 
Senast ändrad:
...För mig kommer 21 mpix vara alldeles utmärkt och ge kunden möjlighet att beskära bilderna hårdare, utan att bildfilerna blir fööör stora. Videomöjligeheten är dessutom för mig ovärderlig eftersom många kunder efterfrågar detta (webbplatser, mobila innehållsleverantörer etc).

Jag förvånas lite över hur få inlägg jag läst som kommenterar ljudet. Just det - LJUDET som ska/bör(?) spelas in samtidigt med filmen.
Jobbar med en kille som kommer ifrån SR. Han menar att fixa ljudet är minst lika meckigt som bilden när man filmar. Att en enda gubbe plötsligt skulle kunna göra vettiga videoklipp (med bra ljud) bara för att hans DSLR klarar att filma med hög kvalitet tyckte han lät befängt, och jag kan förstå poängen.
Det är sällan mina hemvideos får riktigt schysst ljud, men bilden blir ofta himla bra... (om man kör med stativ)

Kanske en liten trådlös mick vore nåt? Separat ljudinspelare kanske??
 
Jag förvånas lite över hur få inlägg jag läst som kommenterar ljudet. Just det - LJUDET som ska/bör(?) spelas in samtidigt med filmen.
Jobbar med en kille som kommer ifrån SR. Han menar att fixa ljudet är minst lika meckigt som bilden när man filmar. Att en enda gubbe plötsligt skulle kunna göra vettiga videoklipp (med bra ljud) bara för att hans DSLR klarar att filma med hög kvalitet tyckte han lät befängt, och jag kan förstå poängen.
Det är sällan mina hemvideos får riktigt schysst ljud, men bilden blir ofta himla bra... (om man kör med stativ)

Kanske en liten trådlös mick vore nåt? Separat ljudinspelare kanske??

En extern mikrofon kommer att lyfta ljudet väldigt mycket och antagligen räcker det.

För vissa proffs skulle det inte räcka, men de skulle inte heller vara nöjd med bilden och kamerans hantering.

Problemet med extern inspelning är att få till synkroniseringen.
 
Jag förvånas lite över hur få inlägg jag läst som kommenterar ljudet. Just det - LJUDET som ska/bör(?) spelas in samtidigt med filmen.
Jobbar med en kille som kommer ifrån SR. Han menar att fixa ljudet är minst lika meckigt som bilden när man filmar. Att en enda gubbe plötsligt skulle kunna göra vettiga videoklipp (med bra ljud) bara för att hans DSLR klarar att filma med hög kvalitet tyckte han lät befängt, och jag kan förstå poängen.
Det är sällan mina hemvideos får riktigt schysst ljud, men bilden blir ofta himla bra... (om man kör med stativ)

Kanske en liten trådlös mick vore nåt? Separat ljudinspelare kanske??

Ramlade över den här länken igår som kanske är intressant, själv så har jag noll kunskap om detta. =) http://www.vimeo.com/2433559
 
Vet någon vilket videoprogram som krävs för att kunna klippa filmerna från 5dII?

Canon har valt progressiva mov-filmer med H.264-kodning för att det både ger bra kvalitet och går att öppna direkt i filmspelare och redigeringsprogram.

De format som vissa videokameror med hårddisk eller minneskort använder kan vara kluriga att öppna och redigera.
 
Men vilket program ska man välja?

Movie maker har ju funkat för mig förut men det känns lite trist att göra om hd till lågupplösta vmv filer :'(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.