Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Om hur du fick kameran hoppas vi då!

Mikael stod först i kön hos Mattsons i Lund. De fick en kamera, Mikael fick den. Svårare än så är det inte. Att han stod i kö hos Mattsons finns i tråden.

Skall bli riktigt intressant med en jämförelse mellan nya och gamla 5D. Ser fram emot det!
 
Är man en godhjärtad person som aldrig ställer till det så tycker tomten om en och kommer tidigare än beräknat..

Kommer i kväll (sent) dra i gång en tråd.

Oh no, not another late night show with pixel peeping at Fotosidan...

Vi håller tummarna för att Canon lyckats bättre med 5D MkII gentemot gamla 5D relativt den blygsamma förbättringen som 50D uppvisat kontra 40D.

Min gissning är att när de fyra 21-24 MP DSLR-kamerorna längre fram jämförs i bildkvalitetshänseende blir slutsatsen följande i raw (med sedvanlig reservation för vilka rawkonverterare som används!):

1) På ISO 100-200

Jämnt skägg mellan alla fyra ifråga om upplösning, DR osv.

2) ISO 200+ tom ISO 800

Canonkamerorna och D3X jämförbara medan A900 börjar tappa i bildkvalitet.

3) ISO 800+ tom ISO 1600

De tre i täten är fortfarande jämförbara med försumbart övertag för 5D MKII och D3X gentemot 1DS MKIII. A900 sackar redan betänkligt...

4) ISO 1600+ tom ISO 6400

A900 går för halv maskin medan 1DS MkIII ser alltmer sliten ut och ger upp på ISO 3200. 5D MkII och D3X fajtas om segern som 5D MKII vinner med knapp marginal vid målgången för D3X på ISO 6400.

5) ISO 6400+ tom ISO 25600

5D MKII fortsätter racet i egen god stil.
 
och vem är dum nog att betala en jävla massa pengar när de flesta aldrig kommer att se några direkta skilnader om man inte använder kameran på stativ, bästa objektiv och gör mycket stora förstoringar, dvs större än 45cm och om skilnaderna skall ses så får man stå med nosen i bilden
eller lupp i handen.
Tjaa, jag till exempel som har väldigt gott om pengar och gillar stora ljusstarka sökare och fortfarande sliter på min 10D.
Konstigare än så behöver det inte vara.
Att tracka ner på andra bara för att den kostar mycket pengar säger mer om dig än om andra.
 
5D MkII vs 5D, D700 och A900

http://www.anandtech.com/digitalcameras/showdoc.aspx?i=3470&p=4

"The D3 and 5D2 are both no brainers to ISO 3200. I wouldn't hesitate to use either of them for anything up to ISO 3200. 6400 and 12800 are both good with more noise, but still usable for most things. 25600 on either is more for small prints, although I suspect DXO, Noise Ninja, or perhaps other noise reduction programs can do wonders at that speed. They certainly do with RAW processing - the Sony A900 high ISO images that look noisy unless RAW processed. Resolution of the 5D2 is better than the D3/D700, but not quite up to the Sony A900 at regular ISO. I suspect at high ISO with in-camera JPEG the Canon will be equal or better than the Sony.

The Sony seems to be fine up to ISO 1600, but above this noise really starts to intrude. It is not the wide ISO wonder of the 5D2 or the D700, but it is definitely the highest resolution image at lower ISO ratings. The 5D2 is close in resolution, however - much closer than the D700/D3. Recently we have also seen some professionals getting extraordinary high ISO Sony results with RAW post-processing with programs other than Adobe Camera RAW. They claim ACR is quite poor at processing noise in the A900 images and there are much better tools. We are experimenting with their suggestions for A900 RAW post-processing."

Valet mellan jpg och raw samt vilken rawkonverterare som används blir nog viktigare och viktigare ju högre ISO-tal som används.
 
Pratade precis med Dustin och 09-02-03 gäller första leveransen av paket, jag är nr 3 i kön så jag BORDE få min då sa han, dom trodde även att datumet för hus som nu är 08-12-09 kommer att ändras. Sedan kan ju kameran alltid komma tidigare.

DET VAR JU DET JAG HOPPATS PÅ, TIDIGARE ÄN DEN 17...... ;-(

Pratade just med DustinHome - det nya datumet ska gälla nya ordrar - vi andra som redan beställt tror dom fortfarande på tills den 17 december - Har nr 7. så hoppet lever :)
 
Var in på FotoKungen i Stockholm idag och om jag hade skrivit mig på deras lista idag så skulle jag ha den i April trodde de. Försäljaren där gissade att det inte var många som skulle få sina kameror före jul tyvärr.

//Edvard
 
I all denna väntan och vånda kan jag tipsa om en välskriven recension av 5DII och tillhörande jämförelse mot 1DsIII, komplett med raw-filer att ladda ner för den hågade samt lite information om filmfunktionen.

Sammanfattningsvis visar den vad de flesta redan har visat egentligen: Bildkvalitetsmässigt är kamerorna i princip oskiljaktiga på bas-ISO medan 5DII har en mycket svag, men ändock, fördel i det övre ISO-området.
 
Tjaa, jag till exempel som har väldigt gott om pengar och gillar stora ljusstarka sökare och fortfarande sliter på min 10D.
Konstigare än så behöver det inte vara.
Att tracka ner på andra bara för att den kostar mycket pengar säger mer om dig än om andra.

Jag är också dum nog att köpa den, tycker dessutom den är jättebillig jämfört med vad jag hade väntat mig.
 

Att du tycker 24000 SEK är väldigt mycket pengar för dig.
För mig är det inte det.

Vad jag egentligen vill säga är att priset i sig självt ofta stör diskussionen om huruvida kameran är bra eller inte.
Bra-inte bra. Dyr-prisvärd-billig. Tja, vad är vad egentligen.
Jag minns fortfarande (inte så många år sen) när Canon D30 kostade 32000 SEK och ansågs vara extremt prisvärd, ja rentav billig. När 10D släpptes och Canon inte ville ha mer än fjuttiga 19000 SEK för den var saken klar, jag beställde en på sekunden och har inte ångrat ett enda öre av det, tvärtom.
 
Att du tycker 24000 SEK är väldigt mycket pengar för dig.
För mig är det inte det.

Vad jag egentligen vill säga är att priset i sig självt ofta stör diskussionen om huruvida kameran är bra eller inte.
Bra-inte bra. Dyr-prisvärd-billig. Tja, vad är vad egentligen.
Jag minns fortfarande (inte så många år sen) när Canon D30 kostade 32000 SEK och ansågs vara extremt prisvärd, ja rentav billig. När 10D släpptes och Canon inte ville ha mer än fjuttiga 19000 SEK för den var saken klar, jag beställde en på sekunden och har inte ångrat ett enda öre av det, tvärtom.

du har nog missuppfattat en hel del vad jag menade.
jag har ett antal kameror som har kostat betydligt mer än de siffror du nämner.
vad är det du undrar över?
 
du har nog missuppfattat en hel del vad jag menade.
jag har ett antal kameror som har kostat betydligt mer än de siffror du nämner.
vad är det du undrar över?

Läs ditt eget tidigare inlägg igen.
"Vem är dum nog...jälvla massa pengar...flesta inte märker skillnad" etc.

De allra flesta som har beställt kameran vet att den inte ger dramatiskt mycket bättre bilder än mycket annat som finns på marknaden idag och att den behöver bra optik etc.

Ditt inlägg är tydligt nog riktat mot just pengarna och 'prisvärdhet',
Jag menar att man är ute på djupt vatten vid såna påstenden
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.