Henrik L Jonsson
Aktiv medlem
Har inte läst igenom hela tråden, men är det någon som tagit upp buggen som finns i 5D II med de svarta prickarna i högdagarområdet?
Flera gånger.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har inte läst igenom hela tråden, men är det någon som tagit upp buggen som finns i 5D II med de svarta prickarna i högdagarområdet?
Flera gånger.
Sony A900 är en mycket bra kamera på många sätt. Att den ville brusa tidigt på iso skalan. Kanske lite väl tidigt, tyckte många. Men det problemet löste vi snabbt. Och placerade in kameran i ett specialsegment, även dom dyra MF-kamerorna har problem med brus. Och det hela känndes lite bättre. Det kan inte ha undgått någon att sedan starten med A100 har Sony ett problem med bruset, dom verkar inte få till själva bortstädningen av bruset. Testare över hela världen upptäcker redan vid iso200-400 att bruset kommer smygande på många av modellerna alltså i liten högre grad än konkurenterna, för att sedan bli ännu mera påtagligt högre upp i skalan. Under dom premisserna har i alla fall jag kapitulerat inför Nya Canon 5DM2Inte överraskad över Risedals exempel. Färgflammighet vid höga iso tycks hänga med även hos kameror med stora sensorer när pixeldensiteten är hög. Detta kunde märkas redan vid en jämförelse mellan 1DsMkIII som hade högre färgflammighet än föregångaren 1DsMkII.
Detta enligt min egen ganska primitiva test av de kamerorna.
Men 5DMKII verkar klara det bättre i alla fall. Sony A900 har ju en rejäl färgflammighet någonstans mellan 800 och 1600 iso enligt vad jag sett.
Sedan är ju högisobilder i sådant extremt högt ljus inte alltid så talande. D700 hänger med bra även detaljmässigt här. Inte heller så överraskande, tycker jag.
Antar att man på basiso ser större skillnader med riktigt bra optik till 1DMKII:s fördel. Tydligare skillnader lär man också se med kortare skärpedjup och vid sämre ljus (glödlampa) med längre tider till D700:s fördel. OBS bygger på antaganden!
Lennart
se denna film (länken hämtad från dx3 tråden)
så j..... bra
http://www.youtube.com/watch?v=tnwf2RShNV0
Okunnig undrar, varför så snabba tider. /Bengt
Tänkte också visa skilnaden i detaljer från DPP = Canons Rawkonverter i default läge och Camera Raw i default läge.
Färgbruset det blotchiga är nu borta i Canonbilden men också chatteringar, små detaljer osv jämfört med Camera Raw, lite vattenfärgsaktigt över DPP, se detaljer i fjäder, hatt väst mm.Camera Raw till vänster.
se denna film (länken hämtad från dx3 tråden)
så j..... bra
http://www.youtube.com/watch?v=tnwf2RShNV0
två utsnitt, ett från d700 uppräknat till samma storlek som 5dmk2 6400iso.jag skall inte gå händelserna i förväg innan jag har kameran själv men bilderna på www.imaging-resource.com/ visar självklart att 5dmk2 har högre upplösning men också att 5dmk2 har högre flammigt färgbrus om samma rawkonverter används Camera raw.
Man kan också se att d700 är mindre exponerad 1/1000sek jämfört med 1/800sek med 5dmk3.
Man kan även se att skärpeplanet, absoluta skärpa måste ligga på samma plats annars kan resultatet bli som detta utsnitt, båda objektiven är nerbländade till 8, dvs liten skilnad
först d700 interpolerad till samma storlek som 5dmk2
Vem betalar stora pengar för +20MP -- för att sedan skala ned bilden till 12MP när brusjämförelser skall göras?
Alternativt: Vem är dum nog att skala upp en 12MP till +20MP när brusjämförelser skall göras?