Annons

Canon 5D MkII

Inte överraskad över Risedals exempel. Färgflammighet vid höga iso tycks hänga med även hos kameror med stora sensorer när pixeldensiteten är hög. Detta kunde märkas redan vid en jämförelse mellan 1DsMkIII som hade högre färgflammighet än föregångaren 1DsMkII.
Detta enligt min egen ganska primitiva test av de kamerorna.

Men 5DMKII verkar klara det bättre i alla fall. Sony A900 har ju en rejäl färgflammighet någonstans mellan 800 och 1600 iso enligt vad jag sett.

Sedan är ju högisobilder i sådant extremt högt ljus inte alltid så talande. D700 hänger med bra även detaljmässigt här. Inte heller så överraskande, tycker jag.

Antar att man på basiso ser större skillnader med riktigt bra optik till 1DMKII:s fördel. Tydligare skillnader lär man också se med kortare skärpedjup och vid sämre ljus (glödlampa) med längre tider till D700:s fördel. OBS bygger på antaganden!

Lennart
 
Inte överraskad över Risedals exempel. Färgflammighet vid höga iso tycks hänga med även hos kameror med stora sensorer när pixeldensiteten är hög. Detta kunde märkas redan vid en jämförelse mellan 1DsMkIII som hade högre färgflammighet än föregångaren 1DsMkII.
Detta enligt min egen ganska primitiva test av de kamerorna.

Men 5DMKII verkar klara det bättre i alla fall. Sony A900 har ju en rejäl färgflammighet någonstans mellan 800 och 1600 iso enligt vad jag sett.

Sedan är ju högisobilder i sådant extremt högt ljus inte alltid så talande. D700 hänger med bra även detaljmässigt här. Inte heller så överraskande, tycker jag.

Antar att man på basiso ser större skillnader med riktigt bra optik till 1DMKII:s fördel. Tydligare skillnader lär man också se med kortare skärpedjup och vid sämre ljus (glödlampa) med längre tider till D700:s fördel. OBS bygger på antaganden!

Lennart
Sony A900 är en mycket bra kamera på många sätt. Att den ville brusa tidigt på iso skalan. Kanske lite väl tidigt, tyckte många. Men det problemet löste vi snabbt. Och placerade in kameran i ett specialsegment, även dom dyra MF-kamerorna har problem med brus. Och det hela känndes lite bättre. Det kan inte ha undgått någon att sedan starten med A100 har Sony ett problem med bruset, dom verkar inte få till själva bortstädningen av bruset. Testare över hela världen upptäcker redan vid iso200-400 att bruset kommer smygande på många av modellerna alltså i liten högre grad än konkurenterna, för att sedan bli ännu mera påtagligt högre upp i skalan. Under dom premisserna har i alla fall jag kapitulerat inför Nya Canon 5DM2
Vilken mångsidighet,Smarta marknadsförare en betydligt bredare kundkrest. Iso jägaren får sitt. Landskapsfotografen får sitt. Hur Stor Sonyvän jag än är. Så lyfter jag på hatten och bockar och bugar. Det tycker jag i detta fall att Canongubbarna är värda. Mvh. Bengt
 
Okunnig undrar, varför så snabba tider. /Bengt

I sig själv har det ingen betydelse om man skall jämföra 2 kameror, nu speglar inte testmotivet ett motiv som man vanligtvis fotograferar med höga iso och där låga nivåer (mörka partier) oftast dominerar bilden vilket synliggjör bruset tydligare.
Men letar man i en bild som jag la upp på föregående sida kan skilnader även ses i en sådan, man måste bara veta var man skall leta..
 
Tänkte också visa skilnaden i detaljer från DPP = Canons Rawkonverter i default läge och Camera Raw i default läge.
Färgbruset det blotchiga är nu borta i Canonbilden men också chatteringar, små detaljer osv jämfört med Camera Raw, lite vattenfärgsaktigt över DPP, se detaljer i fjäder, hatt väst mm.Camera Raw till vänster.
 

Bilagor

  • cr+dpp.jpg
    cr+dpp.jpg
    59.3 KB · Visningar: 543
Tänkte också visa skilnaden i detaljer från DPP = Canons Rawkonverter i default läge och Camera Raw i default läge.
Färgbruset det blotchiga är nu borta i Canonbilden men också chatteringar, små detaljer osv jämfört med Camera Raw, lite vattenfärgsaktigt över DPP, se detaljer i fjäder, hatt väst mm.Camera Raw till vänster.

Är tvärsäker på att bilden som räknats upp ACR default ser avsevärt bättre ut än den andra vid utskrift. DPP med justerad brusereducering till ACR:s nivåer hade gått lika bra.

På skärmen ser ju ACR-bilden mer "fotolik" ut. Den andra som mjuk vattenfärgsmålning.

Lennart
 
En liten fundering bara.
Vi ser många debatter om Canon 5D mk2 och Nikon D700/D3, Sony A900.
gott och väl med det. Men de flesta står kanske i valet och kvalet att byta upp sig från 30D/40D eller 5D.
Då är ju frågan är 5dmk2 bättre än dessa, bortsett frågan om APS vs FF sensor?

Det är ju lite det man vill veta. Vad vinner jag på en uppradering.
Om Nikon D3 är stänket bättre på brus vid ISO 6400 och mer är kanske inte så intressant för de flesta av oss. Vi sitter med investeringar i objektiv, blixtar mm som gör att vi inte är intresserade av att byta till Sony/Nikon även om de skulle vara lite bättre för tillfället.
 
Jag har förhoppningsvis min 5dmk2 ganska snart, precis som med 40d jämfört med 50d så kan man med http://www.imaging-resource.com/ testbild se skilnader mellan hur Canon DPP och Camera Raw behandlar en bild med inlagda defaulta värden vad det gäller brus/ detaljer..Camera Raw till vänster.
 

Bilagor

  • cr+dpp-2.jpg
    cr+dpp-2.jpg
    55.7 KB · Visningar: 530
två utsnitt, ett från d700 uppräknat till samma storlek som 5dmk2 6400iso.jag skall inte gå händelserna i förväg innan jag har kameran själv men bilderna på www.imaging-resource.com/ visar självklart att 5dmk2 har högre upplösning men också att 5dmk2 har högre flammigt färgbrus om samma rawkonverter används Camera raw.
Man kan också se att d700 är mindre exponerad 1/1000sek jämfört med 1/800sek med 5dmk3.

Man kan även se att skärpeplanet, absoluta skärpa måste ligga på samma plats annars kan resultatet bli som detta utsnitt, båda objektiven är nerbländade till 8, dvs liten skilnad


först d700 interpolerad till samma storlek som 5dmk2

Utifrån de tillgängliga jpg-filerna på ISO 25600 från 5D MkII och D3 på Imaging Resource får jag fram resultatet att 5D MkII både visuellt och uppmätt i Neat Image har lägre brus. D3-filen är uppsamplad till samma storlek som 5D MkII. Redigerade utsnitt med 5D MkII överst och D3 nedanför:
 

Bilagor

  • 5DMkIIvsD3redigerad.72dpi.jpg
    5DMkIIvsD3redigerad.72dpi.jpg
    90.5 KB · Visningar: 488
Senast ändrad:
Skärpta, men desatuerade, textutsnitt från ISO 25600-filerna, ca 200%, (5D MkII ovan och D3 nedanför) och återigen har 5D MkII lägre brus enligt Neat Image fastän det visuellt ser ut att vara tvärtom med en mer grynig crop från Canonkameran:
 

Bilagor

  • 5DMkIIvsD3.crop2.72dpi.jpg
    5DMkIIvsD3.crop2.72dpi.jpg
    86.2 KB · Visningar: 487
Vem betalar stora pengar för +20MP -- för att sedan skala ned bilden till 12MP när brusjämförelser skall göras?

Alternativt: Vem är dum nog att skala upp en 12MP till +20MP när brusjämförelser skall göras?
 
Vem betalar stora pengar för +20MP -- för att sedan skala ned bilden till 12MP när brusjämförelser skall göras?

Alternativt: Vem är dum nog att skala upp en 12MP till +20MP när brusjämförelser skall göras?

Uppskalning kan vara på sin plats om jag vill se hur min "gamla" kamera ter sej mot den nya vid stora utskrifter.

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.