Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Jag tror knappast att kamerafabrikanterna låter bli att slänga in video i kamerorna pga OS. Den här saken kan säkert lösas med att fotograferna skriver på avtal om att de bara får leverera stillbilder.

Dessutom tror jag att fotograferna har fullt upp med att ta stillbilder från 100-meters finalen.

Nu ar det ju inte bara OS, utan till example MLB, NHL, NBA och NFL, dar de ar extremt strikta med TV rattigheter. Jag tror att Herr Risedahl har ratt. At D3X inte har video tycker jag tyder pa det ocksa.
 
Nu ar det ju inte bara OS, utan till example MLB, NHL, NBA och NFL, dar de ar extremt strikta med TV rattigheter. Jag tror att Herr Risedahl har ratt. At D3X inte har video tycker jag tyder pa det ocksa.
Det argumentet håller inte vad gäller D3x men skulle kunna göra det för efterföljare till D3 eller 1D mark III. Då det är specifikt sportevenemang som har dessa strikta tv-rättigheterna.
 
Jag tror att det av framtidens yrkesfotografer kommer förväntas att de kan leverera stillbilder OCH videosnuttar...

Så är det. Att filma några minuter till webben från en nyhetshändelse kommer säkert bli standard.

Men under 100 metersfinalen i OS hinns det knappast med att göra både och.

Scanpix väntar ivrigt på en yrkesnikon med filmning.
 
Nu ar det ju inte bara OS, utan till example MLB, NHL, NBA och NFL, dar de ar extremt strikta med TV rattigheter. Jag tror att Herr Risedahl har ratt. At D3X inte har video tycker jag tyder pa det ocksa.
Att D3x inte har video är väl egentligen bara logiskt, eftersom det är D3 som är presskameran. Men video var inte aktuellt när den utvecklades/släpptes. Att video kommer i åtminstone en del "pressinriktade" kameror ser jag som självklart, för allt är inte OS och NBA -- det handlar också om Aftonbladet, "Stora Bloggen" och Småhults Allehanda. En titt på närmsta tidnings-webbsida anger tydligt trenden mellan bild och video. Särskilt på mindre redaktioner, där de anställda måste vara lite allt-i-allo ("mindre" = i stort sett allt som inte är rikstäckande).
 
Var inne på Scandinavian Photo på Norrmälarstrand på lunchen idag. Där har dom i alla fall ett demoex vid det här laget för dom som vill se den.

Jag frågade och det var den enda dom fått ännu, hade inga att sälja och inte börjat leverera till kölistan.
Sa de nåt om hur lång kölistan var? Hade de fått något som helst besked från Canon?
 
Dom hade inte fått något leveransbesked men väntade flera sändningar under december.

Eftersom jag inte står i deras kö så frågade jag inte om kölistan. Var där med en kompis som är spekulant på D700 så det var vad vi tittade på mest.

Men jag sa sanningsenligt att jag stått i kö sedan september utan att tala om att det inte var hos dom. Då sa dom att jag nog kommer få min snart utan att tala om vad snart betyder i det sammanhanget.
 
Att D3x inte har video är väl egentligen bara logiskt, eftersom det är D3 som är presskameran. Men video var inte aktuellt när den utvecklades/släpptes. Att video kommer i åtminstone en del "pressinriktade" kameror ser jag som självklart, för allt är inte OS och NBA -- det handlar också om Aftonbladet, "Stora Bloggen" och Småhults Allehanda. En titt på närmsta tidnings-webbsida anger tydligt trenden mellan bild och video. Särskilt på mindre redaktioner, där de anställda måste vara lite allt-i-allo ("mindre" = i stort sett allt som inte är rikstäckande).
det var synd att Nikon missade separat mikrofoningång till sin d90,(pressens bild/scanpix anmärkning angående dåligt ljud) en mer allsidig, billig och bra kamera hade då stått på alla redaktioners skrivbord,att både kunna filma med och ha tillräckligt bra bildegenskaper. D90X kanske har rättat till problemet om Nikon är lyhörda.Även PhilAskey påpekade problemet med dålig mikrofon.
Men det är ju ingen profskamera!!!
 
Senast ändrad:
Vad menar du ? att den gode Ken plötsligt har förstått fördelen med en större sensor vid viss typ av fotografering?.
Jag har kameror med stora och små sensorer, frågan är när ses ev skilnader och vid vilken typ av fotografering? Störst är alltid bäst-det finns Hasselbladsbakstycken.

Är det fördel med exv en cropad kamera på exv 15 miljoner (läs 50d) pixlar i något sammanhang, exv naturfoto/fåglar jämfört med en bildfil som är 39 miljoner pixlar på en 24x36mm stor sensor ( och där är vi inte än)
 
Är det fördel med exv en cropad kamera på exv 15 miljoner (läs 50d) pixlar i något sammanhang, exv naturfoto/fåglar jämfört med en bildfil som är 39 miljoner pixlar på en 24x36mm stor sensor ( och där är vi inte än)

Skulle väl vara att man slipper sitta och beskära varenda bild för samma resultat.

Jag tycker det är rätt skönt att jobba med två hus där det ena är FF (5D) och den andra APS-C (40D). Den croppade för closeups och 5D för allt annat och en på varje axel. Jag vill ha utsnittet ganska färdigt från början även om jag sedan ofta efterkomponerar en del.
 
Det skall därför bli intressant att jämföra 5dmk2 i s-raw läge med min 40d, båda har då en upplösning på motsvarande ca 10 miljoner pixlar, dessutom skall jag se efter hur 5dmk2 uppträder jämfört med vad 40d ger genom att ta ut samma crop från 5dmk2.
I ena fallet är det fråga om en pixelbinning som sker i kameran-läs s-raw i det andra en ren crop.
 
Skulle väl vara att man slipper sitta och beskära varenda bild för samma resultat.
Crop-läge direkt i kameran/sökaren, med aut/man växling till DX-läget, som hos Nikon...

I en 24,5MP D3x har du ett inbyggt och väl fungerande crop-läge på nästan 11MP. Eller enklare uttryckt: du har en D300-sensor "inbyggd" i din D3x. Förutom det (idag) höga priset, så finns det, i och med 20+MP-sensorernas intåg, inte längre något större behov av en crop-kamera.
 
Vill bara bittra ur mig nånstans... Aftonbladets fotograf på fredagkvällens Idol-sändning hade 5D2an enligt en fotografkollega som jobbade där. Hmpf.
 
Det skall därför bli intressant att jämföra 5dmk2 i s-raw läge med min 40d, båda har då en upplösning på motsvarande ca 10 miljoner pixlar, dessutom skall jag se efter hur 5dmk2 uppträder jämfört med vad 40d ger genom att ta ut samma crop från 5dmk2.
I ena fallet är det fråga om en pixelbinning som sker i kameran-läs s-raw i det andra en ren crop.

Ser fram emot att ta del av dina tester Mikael.
Tror jag kommer att använda sRAW frekvent för att slippa jättebilderna i många sammanhang där 10 mp är helt tillräckligt.

Är också nyfiken på tester av jpeg i hög ISO med kamerans brusreducering påslagen.Jag tar en hel del jpeg och är nyfiken på hur pass färdiga jag kan få bilderna direkt ur kameran. Hittills har jag bara sett tester av hur sensorn hanterar brus med all reducering av, men hur blir en jpeg med all reducering på vid tex 6400 är jag nyfiken på.
 
Crop-läge direkt i kameran/sökaren, med aut/man växling till DX-läget, som hos Nikon...

I en 24,5MP D3x har du ett inbyggt och väl fungerande crop-läge på nästan 11MP. Eller enklare uttryckt: du har en D300-sensor "inbyggd" i din D3x. Förutom det (idag) höga priset, så finns det, i och med 20+MP-sensorernas intåg, inte längre något större behov av en crop-kamera.

Troligen. Och när jag tittar i min kristallkula så ser jag ungefär en liknande kamerapark som på film-tiden. Alltså med kameror från ett par tusen, upp till toppmodellerna som hamnar runt 25-30000kr..! Och då menar jag fullformat med mängder av pixlar, samt troligen ett cropläge för dessa som så önskar.
Digital teknik är billig när den massproduceras, hur avancerad den än må vara.
Kameralinjen hos resp tillverkare har ett undantag dock: Vissa hus kommer troligtvis alltid att utrustas med digital-teknikens spjutspets och kommer således att finnas i ett eget (mycket dyrt) segment.

/K
 
se länken på POTN, och bilden i inlägg nr 44.

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=609860

Nu får vi se vad det blir av detta

Det här är ett problem med långa trådar. Det problemet har redan uppmärksammats i tråden, men drunknar i de övriga ämnena. Och att läsa hela tråden börjar bi jobbigt nu...
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1251475&postcount=1320

Det bästa är väl att starta en ny tråd och bara diskutera det problemet och vad det kan bero på? Annars kommer den "upptäckten" komma igen om några sidor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.