ANNONS
Annons

Canon 5D MkII

Den här kameran har ett stort problem om ta kort i mörket med högre ISO än 200. Svart punkter består i höjdpunkt platser. Många som har samma problem med kameran. Hoppas att Canon ska lösa den här problemet med en uppdatering så snart som möjligt.

Här finns ett exampel;
http://img234.imageshack.us/my.php?image=fullscreencapture271120vy1.jpg

Verkar vara mjukvaruproblem i kamerans RAW till jpg konverterare vid långa exponeringstider. Tills Canon kommer med en uppdatering får man alltså fotografera i RAW när man använder långa slutartider för att undvika problemet.

Även om OT måste jag ju svara.
Var visst ett tag sedan jag uppdaterade infon om min kameraväska. Den är nu uppdaterad. 50/1.4 borttagen, och 400D, Sigma 12-24/4.5-5.6, 24-105/4L IS och 35/1.4 tillagda.

- Brukar köra 5D + 24-105/4L IS och 400D + 135/2L under vigseln.
- "Studiobilder" 5D + 24-105/4L IS
- Middagen 400D + 24-105L IS + blixt och med 5D + 35/1.4L varvat med 5D + 200/1.8L (ibland med blixt)
- Festen 5D + 24-105/4L IS + blixt varvat med 5D + 35/1.4L

Är det riktigt trångt i kyrkan, kan 12-24 åka fram.
Måste å måste, fast jag uppskattade de!

Verkar som du (åter)upptäckt fördelarna med Zoom. ;)

Jag lovar att påminna dig om detta citat julen 2010 när 5D mkIII just har lanserats! :)

Mvh
Anders

LOL!

Trodde jag hade köpt den slutgiltiga kameran när jag köpte min 5D också. Men det som verkligen skulle locka vore en snabbare kamera med pro AF och utan videofunktion, då skulle jag nog lätta på lädret igen.

LOL!

Trodde jag hade köpt den slutgiltiga kameran när jag köpte min 5D också. Men det som verkligen skulle locka vore en snabbare kamera med pro AF och utan videofunktion, då skulle jag nog lätta på lädret igen.

1Ds4 eller 1D4? Fast dessa lättar ju lite mer på lädret än 5D2. Men frågan är om inte det kommer video i alla canons kameror, så du får väl byta märke i så fall. /T

1Ds4 eller 1D4? Fast dessa lättar ju lite mer på lädret än 5D2. Men frågan är om inte det kommer video i alla canons kameror, så du får väl byta märke i så fall. /T

Jag besökte Scanpix i veckan och de pratade lyriskt om möjligheterna med video i framtiden. De hade spolat Nikon D90 pga ljudet och tyckte att 5D mark II verkade bra, men de kör Nikon och hoppas nu på D4.

http://www.kamerabild.se/artikel/tr...tar_for_pressfotografer_081202231313-715.html

ja-just d4 står ju i pipelinen med sina 48 miljoner pixlar , 1080p HD filmning och kommer i mars nästa år-eller?
Hur med sändningsrättigheter?
När kan och får kameran föras in på ett evenemang exv OS , VM osv?

Även om OT måste jag ju svara.
Var visst ett tag sedan jag uppdaterade infon om min kameraväska. Den är nu uppdaterad. 50/1.4 borttagen, och 400D, Sigma 12-24/4.5-5.6, 24-105/4L IS och 35/1.4 tillagda.

- Brukar köra 5D + 24-105/4L IS och 400D + 135/2L under vigseln.
- "Studiobilder" 5D + 24-105/4L IS
- Middagen 400D + 24-105L IS + blixt och med 5D + 35/1.4L varvat med 5D + 200/1.8L (ibland med blixt)
- Festen 5D + 24-105/4L IS + blixt varvat med 5D + 35/1.4L

Är det riktigt trångt i kyrkan, kan 12-24 åka fram.

Staffan,
Sigma 12-24 antar jag? Vinjetteringsproblem? Jag har hört många som har denna glugg på FF och är lite sugen själv.

MVH
Daniel

Kan väl leva med videofunktionen (och ignorera den) om resten lockar tillräckligt. Men jag köper 5D2 nu och får då leva med tills en ny budget vuxit ut vilket betyder att minst en bröllopssäsong har passerat emellan. Din fru vet vad jag menar, hälsa Malin.

inte alls överdrivet om man får tro de som bevakar TV rättigheterna med rörlig bild, 100m final i OS och Aftonbladet har hela loppet ute några minuter senare på nätet.det gäller också frågor som komprimeringsformat, licenser osv

Jag tror knappast att kamerafabrikanterna låter bli att slänga in video i kamerorna pga OS. Den här saken kan säkert lösas med att fotograferna skriver på avtal om att de bara får leverera stillbilder.

Dessutom tror jag att fotograferna har fullt upp med att ta stillbilder från 100-meters finalen.

vi får väl se vad för ev restriktioner som sätts framledes, dvs hur kameran skall klassas, och jag tror inte de stora bolagen med sändningsrättigheter bryr sig om ett påskrivet papper. försäkran - de vill vara ensamma.

Behövs inga. De kan man resonera sej fram till. Men för att slippa "uppfinna hjulet" igen så följ resonemanget ca 20 inlägg neråt i länken nedan. De finns fler men de var den första jag hittade.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=29906531
Jag skulle gärna vilja se beräkningar som backar upp resonemangen (som tycks mig lite luddiga). Visst är det så att en större sensor inte skapar mer diffraktion (om det nu är den missuppfattningen som refuteras), men ju fler pixlar desto "tydligare" syns diffraktionen och vad är vitsen med att se mer diffraktion?

Som sagt, jag påstår inte att du har fel, men jag är inte övertygad heller.

En mätning av upplösningen hos t.ex. Nikon D700 jämfört med Canon EOS 5DII vid bländare 16 vore också intressant.

Din fru vet vad jag menar, hälsa Malin.

Ja, du har nog räknat ut vem som 'köper' nya kameran ;o) Vara sig hon eller jag suktar dock efter mera fps eller bättre af, så vi blir nog väldigt nöjda med 5D2 och kan låta 2-3 bröllopssäsonger gå innan det är dags igen för en 5D3(?). Då blir det lite pengar till övers till att lägga på hög, amorteringar och sånt också!

Jag skall hälsa!
T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar