Annons

Canon 5D MkII

Jag har vänner som överhuvudtaget inte får skriva på dpreview, en var inbjuden och deltog som expert från Tyskland här på fotosidan under en kort tid.
Askey har sina sidor
 
Jag samplade ner 5dmk2 25600iso bild till samma storlek som D3 bilden och skilnaden i brushantering etc från dessa två kameror med de inställningar som var valda är stor. otvivelaktigt är det dock så att detaljåtergivningen är klart bättre i 5dmk2.
(det skall den vara).Det finns faktiskt detaljer som inte d3 tar fram och då talar vi om en exponering som motsvarar ca 25000iso.
Nu är inte kamerorna exakt lika exponerade vad det gäller tid , ej heller har objektiven bländats ner till samma bländarvärde.
Jag ser med stort intresse fram mot att ha 5dmk2 kameran i min hand ganska snart för att själv kunna utvärdera den mot min gamla 5d och även mot D3 och Sony 900.
 
Senast ändrad:
Jag ser fram mot min 5DM2 och gläds åt att den verkar visa på mycket bra prestanda. Dock tycker jag att det känns som att det är hårklyverier med allt detta jämförande. D3 är en ruskigt bra kamera och 5D M2 med. Det som dessa kameror presterar, drömde man inte om (nåja...(-; ) för 5 år sedan. Har kraven på prestanda för bilder blivit så otroligt mycket högre egentligen? Skillnaden på en D3 o en 5DM2 i A4 utskrift är ju försumbar på iso6400.

...eller söker vi bekräftelse för att Canon är bättre än Nikon eller vice versa hela tiden?

Verkar vara en toppenkamera i alla fall.

MVH
Daniel
 
Jag samplade ner 5dmk2 25600iso bild till samma storlek som D3 bilden och skilnaden i brushantering etc från dessa två kameror med de inställningar som var valda är stor. otvivelaktigt är det dock så att detaljåtergivningen är klart bättre i 5dmk2.
(det skall den vara).Det finns faktiskt detaljer som inte d3 tar fram och då talar vi om en exponering som motsvarar ca 25000iso.
Nu är inte kamerorna exakt lika exponerade vad det gäller tid , ej heller har objektiven bländats ner till samma bländarvärde.
Jag ser med stort intresse fram mot att ha 5dmk2 kameran i min hand ganska snart för att själv kunna utvärdera den mot min gamla 5d och även mot D3 och Sony 900.

Det verkar vara en fantastisk kamera, till ett mycket bra pris dessutom!

Något för Nikon att bita i...

/K
 
Jag ser fram mot min 5DM2 och gläds åt att den verkar visa på mycket bra prestanda. Dock tycker jag att det känns som att det är hårklyverier med allt detta jämförande. D3 är en ruskigt bra kamera och 5D M2 med. Det som dessa kameror presterar, drömde man inte om (nåja...(-; ) för 5 år sedan. Har kraven på prestanda för bilder blivit så otroligt mycket högre egentligen? Skillnaden på en D3 o en 5DM2 i A4 utskrift är ju försumbar på iso6400.

...eller söker vi bekräftelse för att Canon är bättre än Nikon eller vice versa hela tiden?

Verkar vara en toppenkamera i alla fall.

MVH
Daniel

Håller med dig Daniel.
Om bilderna blir bra på ISO 3200 och användbara på 6400 så finns det väl inte så mycket mer att önska i den vägen. Det gäller ju både Canon och Nikon nu och därmed är åtminstone mina ISO önskemål mättade.

Helst hade jag velat ha en korsning av dom med 16 mp och 5-6 fps som jag trodde att 5D mkII skulle vara.

Just nu finns det väl ingen stark anledning att byta märke för någondera lägret.
 
Canon 5D MkII i aktuellt idag

En 5D MkII syntes tydligt (med remmens text) i ett inslag i dagens aktuellt från presskonferensen när Riksbanken sänkte räntan.
 
Det verkar vara en fantastisk kamera, till ett mycket bra pris dessutom!

Något för Nikon att bita i...

/K

Det attraktiva med 5D MkII, som mina D3-ögon ser det, är priset, det oöverträffande ISO-omfånget, bildkvaliteten och HD-videofunktionen samlat i en kamera. Nikon har ingen motsvarighet och frågan är om och när de får det.
 
Ser ju lovande ut nu när fler fått den och börjar testa kameran. Ser fram emot vårens alla bröllop :)
Blev nyfiken, enligt din kameraväska har du endast fasta gluggar. Hur ser din bröllopsuppsättning ut? Antar du använder fler hus än din 5D, speciellt om du enbart kör fasta.

Mvh Johan

Ps: Sry OT.
 
Blev nyfiken, enligt din kameraväska har du endast fasta gluggar. Hur ser din bröllopsuppsättning ut? Antar du använder fler hus än din 5D, speciellt om du enbart kör fasta.

Mvh Johan

Ps: Sry OT.

Även om OT måste jag ju svara.
Var visst ett tag sedan jag uppdaterade infon om min kameraväska. Den är nu uppdaterad. 50/1.4 borttagen, och 400D, Sigma 12-24/4.5-5.6, 24-105/4L IS och 35/1.4 tillagda.

- Brukar köra 5D + 24-105/4L IS och 400D + 135/2L under vigseln.
- "Studiobilder" 5D + 24-105/4L IS
- Middagen 400D + 24-105L IS + blixt och med 5D + 35/1.4L varvat med 5D + 200/1.8L (ibland med blixt)
- Festen 5D + 24-105/4L IS + blixt varvat med 5D + 35/1.4L

Är det riktigt trångt i kyrkan, kan 12-24 åka fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.