Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Men Björn, om man ber LR göra det i importen direkt från minneskortet så är det inte så besvärande...tar lite längre tid bara. Vad jag förstod så finns vissa fördelar att jobba i DNG (istället för CR2, mm) i LR.

Nej det är inte så besvärande och dessutom rekommendabelt.
Men var inte problemet att LR2 inte har stöd för nya 5D ännu?

Men det problemet är historia inom ett par veckor när uppdaterad LR kommer ut. Men skulle någon få sin mkII innan dess och vilja få in filerna i CS3, LR2 eller annan programvara utan stödet kan man redan nu gå vägen över DNG converter.
 
Jag har varit i några fotobutiker idag. Där fick jag höra att några som står i kön backar pga krisen.
Haha!! Vicka fegisar...
Nåja, den kostar ju en duktig slant ändå. Jag undrar hur många procent som hoppar totalt sett. Jag gissar på ganska många ändå. Den introducerades på Photokina bara någon vecka innan härdsmältan på börsen..
Nån som har fakta i målet?
 
Fick höra idag via sveriges största fotogrossist (i alla fall vad dom kallar sig) att tilldelningen i den första batchen är mycket mycket sparsam. Utav den första sändningen fick dom själva endast 2 kameror kittade med 24-105 - totalt, alltså inget rent kamerahus. Enligt Canons orderavdelning hade ingen kamera lämnat centrallagret än utan skulle skeppas till ÅF och grossister först på måndag.

Kommer ju flera sändningar under dom kommande veckorna - men väntan kan fortsatt bli lång för den som inte var ute i tid :)

/Anders
 
Tja,om det kan trösta något är det ju ändå pissväder och grått ute. Får jag min till våren med viss marginal är jag nöjd.
 
Haha!! Vicka fegisar...
Nåja, den kostar ju en duktig slant ändå. Jag undrar hur många procent som hoppar totalt sett. Jag gissar på ganska många ändå. Den introducerades på Photokina bara någon vecka innan härdsmältan på börsen..
Nån som har fakta i målet?

Man kan ju ta och gissa lite (fakta i målet är nog omöjligt...).

En gissning när det ändå är så mycket pengar, är att normalt kanske bara 50% verkligen vill ha/har råd med kameran, när det kommer till kritan.

Med tanke på krisen, kanske den siffran är på 35% verkliga köpare.

Många har också ställt sig i flera köer. Säg 1-3 köer, eller 2 köer i snitt. Då halveras 35% till 17,5%, eller med andra ord var 6:e köspekulant.

Man kan också gissa, att kanske hälften av potentiella köparna är nuvarande 5D ägare som vill byta upp sig, och hälften är lite blandat, allt från 1DsMKIII ägare som vill komplettera med extrakamera, till dom som vill byta upp sig från xxD, xxxD kameror.

Eftersom många byter upp sig från gamla 5D, lär det komma ut en hel del begagnade 5D på marknaden, vilket ger beg. prisras. Redan idag, INNAN den nya kameran finns ute, ligger ett 10-tal beg här på Fotosidan, och ännu fler på blocket, tradera mfl, med pris från 9500:-.

Så om det nu börjar svämma över med beg. 5D allteftersom nya kommer ut, sjunker beg priset. Kanske ner mot 7-8000. Och med ett sånt beg. pris är det nog lockande för en ägare av 40D som vill gå över till Fullformat, att istället för 5DMKII utan objektiv för samma peng köpa tex:
- beg 5D
- 28/1.8
- 50/1.4
- 85/1.8
- 100/2.8 Macro

Så när 5D beg. marknaden börjar ta fart, blir det säkert ännu mer tapp från köerna.

Så jag gissar av alla köplatser, är det bara runt 10% av köplatserna som genererar köp av nya 5DMKII.
 
En tuff beräkning, men jag hoppas den slår in :)
Som tidigare nämnt så brukar ju den första batchen vara liten och flera batchar väntas i december.
Frågan som då dyker upp är hur många som når Sverige 2008?
 
9 december säger Dustin????

Jag är 4 på Dustin och 11 på Cyberphotos kölista. Beställde den 19 september.

Tror ni jag får innan jul och vem blir först att leverera?


Den 19 november fick Dustin beskedet 9 december. Bullshit tror jag.

www.ramonabach.com
 
Vilka butiker tror ni får leverans idag? Eller lurade canon baar Magnus?
Kungsholmsfoto hade försökt få besked från Canon i fredags med då hade det fortfarande inte kommit in några kameror. De hade svårt att tro att kamerorna ens fanns i Sverige eftersom de brukar få besked från Canon i de lägena. De enda leverensbesked de hade fått, sedan tidigare, var från slutet av november till mitten av december, så det kan nog dröja någon vecka eller två fortfarande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.