Haha!! Vicka fegisar...
Nåja, den kostar ju en duktig slant ändå. Jag undrar hur många procent som hoppar totalt sett. Jag gissar på ganska många ändå. Den introducerades på Photokina bara någon vecka innan härdsmältan på börsen..
Nån som har fakta i målet?
Man kan ju ta och gissa lite (fakta i målet är nog omöjligt...).
En gissning när det ändå är så mycket pengar, är att normalt kanske bara 50% verkligen vill ha/har råd med kameran, när det kommer till kritan.
Med tanke på krisen, kanske den siffran är på 35% verkliga köpare.
Många har också ställt sig i flera köer. Säg 1-3 köer, eller 2 köer i snitt. Då halveras 35% till 17,5%, eller med andra ord var 6:e köspekulant.
Man kan också gissa, att kanske hälften av potentiella köparna är nuvarande 5D ägare som vill byta upp sig, och hälften är lite blandat, allt från 1DsMKIII ägare som vill komplettera med extrakamera, till dom som vill byta upp sig från xxD, xxxD kameror.
Eftersom många byter upp sig från gamla 5D, lär det komma ut en hel del begagnade 5D på marknaden, vilket ger beg. prisras. Redan idag, INNAN den nya kameran finns ute, ligger ett 10-tal beg här på Fotosidan, och ännu fler på blocket, tradera mfl, med pris från 9500:-.
Så om det nu börjar svämma över med beg. 5D allteftersom nya kommer ut, sjunker beg priset. Kanske ner mot 7-8000. Och med ett sånt beg. pris är det nog lockande för en ägare av 40D som vill gå över till Fullformat, att istället för 5DMKII utan objektiv för samma peng köpa tex:
- beg 5D
- 28/1.8
- 50/1.4
- 85/1.8
- 100/2.8 Macro
Så när 5D beg. marknaden börjar ta fart, blir det säkert ännu mer tapp från köerna.
Så jag gissar av alla köplatser, är det bara runt 10% av köplatserna som genererar köp av nya 5DMKII.