Annons

Canon 5D MkII

Jo, men även om 5D mkII skulle vara lite större skulle den ju fortfarande vara mindre och lättare än 1Ds. Men den behöver ju inte nödvändigtvis vara lika liten som 50D, 450D eller 1000D.

för 5D var det väl också så att det var den första digitala småbildskameran som låg i en prisklass som var tillgänglig för amatörfotografer (minns inte riktigt, men låg inte 1Ds på över 100.000:-?).

Listpriset var 80 kSEK + moms.
 
Var på OnTrackImaging i Karlstad igår och fick klämma lite på en 5D Mk II sample. Den var riktigt skön måste jag säga. Känslan jag fick när jag höll den i handen fick mig att välja denna framför Nikon D700. Den satt som gjuten helt enkelt! Förhandsbokade på Cyberphoto idag...i år blir det julafton på riktigt!
 
numero uno

Ja, frågan är om man har råd samt om det är värt pengarna.

Fick idag reda på att jag ligger som nr1 i kö hos Cyberphoto.

citat:
"Du har först i kön av våra kunder. (Första kameran kommer att användas i vår test)"

Dock ska en ny macbook pro inhandlas när de nya modellerna kommer samt eventuellt en Wacom Cintiq till den. Frågan är vilket alternativ som ger bäst bilder (troligen en cintiq) och dessutom illustrerar jag en hel del men om man sträcker budgeten lite så kanske det blir båda ;)
 
Ja, frågan är om man har råd samt om det är värt pengarna.

Fick idag reda på att jag ligger som nr1 i kö hos Cyberphoto.

citat:
"Du har först i kön av våra kunder. (Första kameran kommer att användas i vår test)"

Dock ska en ny macbook pro inhandlas när de nya modellerna kommer samt eventuellt en Wacom Cintiq till den. Frågan är vilket alternativ som ger bäst bilder (troligen en cintiq) och dessutom illustrerar jag en hel del men om man sträcker budgeten lite så kanske det blir båda ;)

SÅ du får ett demoex?
 
Demo ex

Och vad gör Media Markt med alla sina kameror som verkligen ! står ute i butiken för demo.
Kollade igår i Norrköping och då fanns det tex. 2st 50D och 1st 5D MKI på golvet, packar man ned dem och säljer till nypris ?
 
Och vad gör Media Markt med alla sina kameror som verkligen ! står ute i butiken för demo.
Kollade igår i Norrköping och då fanns det tex. 2st 50D och 1st 5D MKI på golvet, packar man ned dem och säljer till nypris ?

Objektiven som var demoex är ju rabbaterade ett 50/1,2 kostar 12900 istället för 15900.
 
Ja, det har du nog rätt i, förstås. Fast vad gör de sedan med det första exemplaret, när de har tagit sina testbilder?

Det är ganska vanligt att just Cyberphoto annonserar ut enstaka exemplar av kameror, skrivare mm, där det tydlgit famgår att man använt den för ett kortare test. Priset brukar vara något nedsatt.

Mvh
Anders
 
minneskort

vilken hastighet måste man ha på minneskortet för att kunna filma med högsta upplösning?

(ursäkta om detta redan varit uppe, hittade inget när jag sökte i tråden)
 
Jag har sett siffror på flera ställen som nämner en bitrate på 38.6 Mbps, vilket skulle ge c:a 4.8 MB/s. Enligt Rob Galbraiths CF-databas så skulle det på en 5D ha räckt med ett Sandisk Ultra II. Med brasklappen att den här uträkningen är alltför förenklad.
 
Jag har sett siffror på flera ställen som nämner en bitrate på 38.6 Mbps, vilket skulle ge c:a 4.8 MB/s. Enligt Rob Galbraiths CF-databas så skulle det på en 5D ha räckt med ett Sandisk Ultra II. Med brasklappen att den här uträkningen är alltför förenklad.

Laforets filmfiler varierar mellan 39-40,24 Mbps. Siffror som 45 eller 47Mbps nämns ibland som maximal bitrate, vet inte om det är sant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.