Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

Sådär, nu har jag bokat min på Cyberphoto. Undra vilket nummer jag fick i kön...

Jag bokade min hos Cyberphoto 19 September, mailade sen och fråga om min köplats. Jag har plats nr 64.

Kolla gärna vad du fick, skulle vara intressant om det kommit in många fler efter mig. Jag beställde ju några dagar efter lanseringen.
 
Tycker också att det är ett fullkomligt befängt gnäll över att det går att filma med den. Det tar ju knappast bort möjligheten att fotografera, eller förstör sensorns möjlighet till en viss bildkvalité.

Lika lite som Live view gör, något som jag inte heller använder ofta, men i alla fall då och då.
Ni som aldrig använder det har förmodligen för lite fantasi eller rigida idéer om vad ni vill fotografera.
 
Jag bokade min hos Cyberphoto 19 September, mailade sen och fråga om min köplats. Jag har plats nr 64.

Jag hade köplats #4, men hoppade av. Borde sålt platsen för högst bjudande;)

Köper nog kameran när den börjat sjunka i pris. Just nu är det lite för mycket pengar. Investerar i lite bättre optik så länge och kör vidare med min 40D:)
 
F*n va len o go den ser ut =) frågade cyberphoto idag och det är 90 pers i kö där. Tycker inte det är så farligt med tanke på hur populära dom är? kanske därför det inte är så lång kö för alla tror de e minst 150+ kanske :p
 
Jag väntar på RED's Scarlett 3K-kamera, men jag kan inte behöver den när jag har denna kamera. 5D Mk II öppnar ett helt nytt kapitel i historien tycker jag och jag längtar efter att testa den!

/Arvid

Glöm inte att den till 99% är konstruerad för stillbildsfoto. Proffsfilmare lär knappast köpa den till annat än för att leka med, eller möjligen göra enstaka, udda klipp med. En proffsvideokamera har och måste ha features som D5M2 inte alls har.
Titta på hur de fysiskt är konstruerade. Det är inte utan anledning.
Det förtar ändå inte det faktum att det går att göra väldigt fina klipp med den.
 
Här är ett citat från intervju som dpreview.com gjorde med Canon under Photokina:

Q: One of the most common complaints we've seen about the 5D Mark II is that it still has the same AF system as the original 5D. Why is this?

A: "Firstly the market's evaluation of the 5D's AF system has been very positive; there have been no complaints from users, with everyone saying it's very good. Given that, to a certain extent, we think we shouldn't change it. And also there's some limitation with size; the AF sensor in the 50D is very big; the one in the 5D is much smaller. If we wanted to have all cross-sensors in the 5D Mark II, it would mean we might have to sacrifice the compactness of the body. It's all a question of balance of features and benefits."

Tycker att det låter lite krystat. Det kompakta formatet är väl inte det man köper den här kameran för?

Troligen handlar det mer om att den inte får bli för bra (den får ju inte konkurrera med 1Ds). Tyvärr leder det ju till att man inte kan springa ifrån konkurrenterna... Måste vara frustrerande att jobba på canons produktutvecklings-avdelning just nu.
 
Har ni råd nu?

Börsen och arbetsmarknaden är ju 'lite' svajig just nu. Handen på hjärtat - har någon funderingar på att avbeställa er order på kameran, 'vänta ett tag' och ev. köpa den senare?

För min egen del funderar jag lite. Det är ju ändå en ren hobbypryl, och min 10D lär fungera flera månader till... Troligen köper jag, om inte hela landet går i kånken, eller jag losar jobbet imorrn.
 
F*n va len o go den ser ut =) frågade cyberphoto idag och det är 90 pers i kö där. Tycker inte det är så farligt med tanke på hur populära dom är? kanske därför det inte är så lång kö för alla tror de e minst 150+ kanske :p
Scandinavian photo uppskattar att jag ligger ganska exakt i mitten på deras lista, och att jag har plats 100 ungefär. Det innebär ca 200 på listan, enbart i Stockholmsbutiken om jag förstått rätt.
 
Tycker att det låter lite krystat. Det kompakta formatet är väl inte det man köper den här kameran för?

Jo, till viss del är det nog så. Man får en rätt mycket mindre och lättare småbildskamera jämfört med Canons alternativ EOS-1DsIII.

För 5D (originalmodellen) var det ännu mer sant. Det var den enda digitala småbildskameran i "litet" format.
 
Börsen och arbetsmarknaden är ju 'lite' svajig just nu. Handen på hjärtat - har någon funderingar på att avbeställa er order på kameran, 'vänta ett tag' och ev. köpa den senare?

För min egen del funderar jag lite. Det är ju ändå en ren hobbypryl, och min 10D lär fungera flera månader till... Troligen köper jag, om inte hela landet går i kånken, eller jag losar jobbet imorrn.

Nu ska ni inte vara så himla negativa.
Låt er inte dras med/ner av all mediarapportering.
Nä, upp med hakan, torka tårarna.
Efter regn kommer sol, precis som vanligt.
Nu är det ju köpläge för tusan hakar!
Aktier och fonder står lågt - du får massor för pengarna - om du vågar :)
5D MKII inköp kanske ska vänta och istället finansieras av vinsterna man gjort på fonder/aktier när allt fått fart igen.

OK, det blev väldigt optimistiskt där ett tag men ni måste ju ändå hålla med om att det naturligtvis kommer att ordna upp sig så småningom.
Utan tvekan blir det tufft för många och det kommer att ta längre tid för en del att återhämta sig men det kommer att se ljusare ut. :)
 
Satt och tänkte på det idag faktiskt.. "hmm.. rekorddykning på börsen huh.. väntar nån månad till eller två.. eller kanske tre, sen är det nog investeringsdags på börsen igen" och om 3 år så kanske det är en peng. När börsen är som sämst, det är ju då man har en chans på en hacka =)

Och kommer beg. marknaden svämma över med gamla godingar nu när det blir tajt i kassan för folk som måste sälja te skampriser?
 
Hehe; några lever på marginalerna............utan annan grunn enn överkonsumtion.
Skylla banker som inte kräver amortering?
Skylla Cyber´s 1000/månaden?
Skylla på USA?

Nej killar o tjejer; skylla på fotosidan´s forum med hyllnigar til nya 5D,50D, 1Ds Mark XX.......ett måsste!!!!
Nej då; inte bara fotosidan; läs Metro (gratis), men full av information om mode, som kostar skjortan; varje dag; riktad till ungdommar (och de som tror dom är ungdommar); men som må ta snabblån på SMS för att hänga med.

Banne mej! Visa goda fotos med 350D, 5D, 10D,Coolpixar och allt annat ni har.
Det är inte kamran som tar bilderna!

Jag är ingen baksträvare; bromsa lite i backen bara!
Nyttja den ekonomiska nedgången till att lära vad den kamra du har kann prestera!
/Erik J
 
Nu får jag nog skäll från David E. igjen...; för att inte driva diskutionen framåt ;-(

Framåt, framåt, framåt; utan paus....
 
Jo, till viss del är det nog så. Man får en rätt mycket mindre och lättare småbildskamera jämfört med Canons alternativ EOS-1DsIII.

För 5D (originalmodellen) var det ännu mer sant. Det var den enda digitala småbildskameran i "litet" format.

Jo, men även om 5D mkII skulle vara lite större skulle den ju fortfarande vara mindre och lättare än 1Ds. Men den behöver ju inte nödvändigtvis vara lika liten som 50D, 450D eller 1000D.

för 5D var det väl också så att det var den första digitala småbildskameran som låg i en prisklass som var tillgänglig för amatörfotografer (minns inte riktigt, men låg inte 1Ds på över 100.000:-?).
 
Jo, men även om 5D mkII skulle vara lite större skulle den ju fortfarande vara mindre och lättare än 1Ds. Men den behöver ju inte nödvändigtvis vara lika liten som 50D, 450D eller 1000D.
5D och 50D är ungefär lika stora. 450D och 1000D är betydligt mindre än de första två.
(Bara för att reda ut storleksklasserna lite.)
 
Jag bokade min hos Cyberphoto 19 September, mailade sen och fråga om min köplats. Jag har plats nr 64.

Kolla gärna vad du fick, skulle vara intressant om det kommit in många fler efter mig. Jag beställde ju några dagar efter lanseringen.

De svarade idag och jag har köplats 84 - jag har ingen INGEN aning om det är bra eller dåligt. :)

/Arvid
 
Glöm inte att den till 99% är konstruerad för stillbildsfoto. Proffsfilmare lär knappast köpa den till annat än för att leka med, eller möjligen göra enstaka, udda klipp med. En proffsvideokamera har och måste ha features som D5M2 inte alls har.
Titta på hur de fysiskt är konstruerade. Det är inte utan anledning.
Det förtar ändå inte det faktum att det går att göra väldigt fina klipp med den.

Du tar upp en bra poäng, ja. :)

/Arvid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.