Annons

Canon 5D MkII

Hur tror ni tillgången kommer vara? Kommer det var så att vill man ha kameran så kommer man med tur ha den till sommaren?

Kommer alla springa omkring med den sen? Eller är det bara dom som är lite mer allvarliga me sitt fotande som sitter på canonobjektiv samt förra 5D-ägare och de som med tålamod väntat på uppföljaren som suttit med 20D/30D som kommer skaffa den här? Den är ju dyrare än budgeten för många precis som nuvarande 5D men ändå inte så blodigt mycket dyrare än dagens semi-pro (40D/50D D300, har man råd med en sån så borde man ju kunna spara ett tag till kanske. Många har väl reservhus med och då är man ju uppe i en 5D *mina tankar*)

Vad tror folket?
 
Hur tror ni tillgången kommer vara? Kommer det var så att vill man ha kameran så kommer man med tur ha den till sommaren?

Kommer alla springa omkring med den sen? Eller är det bara dom som är lite mer allvarliga me sitt fotande som sitter på canonobjektiv samt förra 5D-ägare och de som med tålamod väntat på uppföljaren som suttit med 20D/30D som kommer skaffa den här? Den är ju dyrare än budgeten för många precis som nuvarande 5D men ändå inte så blodigt mycket dyrare än dagens semi-pro (40D/50D D300, har man råd med en sån så borde man ju kunna spara ett tag till kanske. Många har väl reservhus med och då är man ju uppe i en 5D *mina tankar*)

Vad tror folket?

Jag hoppas verkligen att tillgången är såpass bra att det går att få en till våren. Det vore väl skam annars som vi väntat på denna! Jag började med 350D och när jag skulle byta upp mig stod valet mellan 40D och 5D. Det var just det här släppet som gjorde att jag valde 40D istället. Så den får väl bli min andrakamera då.
 
Hur tror ni tillgången kommer vara? Kommer det var så att vill man ha kameran så kommer man med tur ha den till sommaren?

Förra gången (2005) var det samma väntande och köande. Första veckan i december köpte jag min över disk. Då fanns det gott om kameror i affärerna.

Nu kanske det blir lite mer efterfrågan. 5D har ju blivit ganska känd och populär.
 
Hur tror ni tillgången kommer vara? Kommer det var så att vill man ha kameran så kommer man med tur ha den till sommaren?

Kommer alla springa omkring med den sen? Eller är det bara dom som är lite mer allvarliga me sitt fotande som sitter på canonobjektiv samt förra 5D-ägare och de som med tålamod väntat på uppföljaren som suttit med 20D/30D som kommer skaffa den här? Den är ju dyrare än budgeten för många precis som nuvarande 5D men ändå inte så blodigt mycket dyrare än dagens semi-pro (40D/50D D300, har man råd med en sån så borde man ju kunna spara ett tag till kanske. Många har väl reservhus med och då är man ju uppe i en 5D *mina tankar*)

Vad tror folket?
Svårt att säga, men jag tror 5D MKII:an blev mer populär än Canon hade vågat hoppas på. Mycket tack vare/pga Vincent Laforet's video Reverie (som jag anser vara alldeles för hypad, även om själva videokvalitén är utmärkt). Tror att många videoentusiaster kan tänka sig att investera i en MKII, det har varit svårt att få korta skärpedjup och snygg bokeh i den prisklassen. Vet många på ett HV20-forum som tidigare körde med diverse fullösningar och adaptrar för att kunna köra riktig optik kommer att älska möjligheterna som MKII ger.

Sedan finns det säkert många som inte tyckt det varit nödvändigt att uppgradera från 10D/20D/30D som nu äntligen hittar en värdig och prisvärd ersättare (den gruppen tillhör jag). Diverse företag som sysslar med foto kan mycket väl tänkas investera i MKII:an. Vet ett skolfotoföretag som idag kör med 1Ds MKIII, de får ca 3-4 st MKII till priset av vad en 1Ds MKIII kostar, och samma eller bättre bildkvalitet.

Vanliga konsumenter tror jag inte kommer kika så mycket åt 5D MKII, dels pga att de flesta i den kategorin köper sina kameror på elektronikvaruhus och dels pga ett ganska högt pris för något man inte "brinner" för.

Vad jag undrar är hur många som dubbel- eller trippelbokat? Hur många listor står ni på? Själv har jag skrivit upp mig på två ställen. Bästa könummret jag har är nr 17 (fast det är i en mindre fotobutik som kanske inte blir tilldelade så många kameror som de större firmorna).
 
Här är ett citat från intervju som dpreview.com gjorde med Canon under Photokina:

Q: One of the most common complaints we've seen about the 5D Mark II is that it still has the same AF system as the original 5D. Why is this?

A: "Firstly the market's evaluation of the 5D's AF system has been very positive; there have been no complaints from users, with everyone saying it's very good. Given that, to a certain extent, we think we shouldn't change it. And also there's some limitation with size; the AF sensor in the 50D is very big; the one in the 5D is much smaller. If we wanted to have all cross-sensors in the 5D Mark II, it would mean we might have to sacrifice the compactness of the body. It's all a question of balance of features and benefits."


Underligt svar från Canon, AF är i stort sett det enda klagomål jag sett frekvent om 5D.
 
Jag är verkligen glad att nya 5D har släppts! Bara en grej. Videoinspelning? Undrar hur mkt extra man betalar för det? Ju mer elektroniskt i en kamera destå större risk att den pajjar?
Helt fel! Med din tes skulle dagens kameror gå sönder flera gånger i sekunden. En kamera av idag innehåller hundratals miljoner fler elektroniska komponenter än för tio år sedan. Varje enskild komponent på chipsen är ju teoretiskt en felkälla.
Teorin stämmer möjligen på gamla bilar.
 
Underligt svar från Canon, AF är i stort sett det enda klagomål jag sett frekvent om 5D.

Jag tycker inte det är underligt, han har betalt att säga det, gör inte han det så finns det någon annan som får åka till Photokina på hans firma.

Michael
-Vill också resa, ligga på hotell och äta gott på firmans bekostnad-
 
Jag är verkligen glad att nya 5D har släppts! Bara en grej. Videoinspelning? Undrar hur mkt extra man betalar för det?
Exakt noll kronor, med största sannolikhet. Priset har nästan inget att göra med vad kameran faktiskt kostat att ta fram och att tillverka. Man tar ut det pris man tror folk är beredda att betala, och med tillräckligt stora volymer.
Det är det som är marknadsekonomi.
 
Exakt noll kronor, med största sannolikhet. Priset har nästan inget att göra med vad kameran faktiskt kostat att ta fram och att tillverka. Man tar ut det pris man tror folk är beredda att betala, och med tillräckligt stora volymer.
Det är det som är marknadsekonomi.

Ok! Då har jag lite mera koll. Det verkar då vara en riktig toppenkamera!
 
Det börjar dyka upp rykten om "End of October" på flera ställen nu. Kanske läge att höra med några svenska handlare.
NetOnNet som tidigare inte hade någon beräknad leverans har uppdaterat till 10 november. Man vet inte riktigt vad man ska tro. Bara att hoppas på oktober så man hinner ta lite snygga höstbilder med 21 megapixels... :)
 
Det besked jag fått från Canon är november, troligen sent i november,
Om det är så sent får man hoppas att de kommer i större mängder så de flesta som förbokade kan få en kamera innan jul. Får jag ingen kamera i mitten av november tror jag att jag avbokar och byter system helt och köper en Nikon D700 istället... :p
 
Om det är så sent får man hoppas att de kommer i större mängder så de flesta som förbokade kan få en kamera innan jul. Får jag ingen kamera i mitten av november tror jag att jag avbokar och byter system helt och köper en Nikon D700 istället... :p
Jag är absolut inte i position att döma men tycker ändå att det låter rätt drastiskt att byta system, ifall den inte skulle komma senast i mitten av november.
 
Jag är absolut inte i position att döma men tycker ändå att det låter rätt drastiskt att byta system, ifall den inte skulle komma senast i mitten av november.
Jag ska fota bröllop i december och längtar verkligen efter fullframe och hög iso. Man behöver ju också lite tid att bekanta sig med ny utrustning så mitten av november känns lite som en deadline. Plus att alla sömnlösa nätter av habegär sätter sina spår på både den fysiska och psykiska hälsan... :)
 
Jag ska fota bröllop i december och längtar verkligen efter fullframe och hög iso. Man behöver ju också lite tid att bekanta sig med ny utrustning så mitten av november känns lite som en deadline. Plus att alla sömnlösa nätter av habegär sätter sina spår på både den fysiska och psykiska hälsan... :)
Som sagt jag är inte i position att döma utan förstår helt och fullt vad du i stunden genomgår. Ibland önskade man att det fanns en särskild avdelning inom EU-parlamentet som behandlade våra typer av lyxproblem. Ville bara kolla så att ditt habegär inte överstigit förståndet, som i mitt fall.
 
Säkert en fin kamera ..
Men jag e besviken på att man likväl var tvungen att ha en filmfunktion inbyggt i kameran. Personligen så andvänder jag en systemkamera att fotografera med och en videokamera att filma med. Satsa mera på bra bildkvalite iställe för att bygga in en massa onödiga funktioner. Jag anser också att Live Wiew är något man klarar sej jättebra utan. Har det på min MkIII men inte andvänt det en enda gång.Så hoppas att Canon forstätter att bygga Systemkameror och DV kameror skilt för sej i fortsättningen.

håller med hel och hållet!
 
Sådär, nu har jag bokat min på Cyberphoto. Undra vilket nummer jag fick i kön...

Det var väldigt mycket snack här om den där enda bildens skillnad på 3.9 fps och på 5 fps. Om du vill fota sport eller fågelvingar med en extra fps så köp en 50D eller en begagnad 1D mkIII i stället då. :)

Som både fotograf och filmare ser jag fram emot 1080p filmläget allra mest nu faktiskt. Enligt den där första filmen ("REVERIE") som de skapat med kameran så blir ju filmkvaliteten (speciellt i mörker) lika bra som digitalfilmkameror som kostar långt över $100,000. Så ni som klagade på denna funktion bör kanske tänka om? Jag väntar på RED's Scarlett 3K-kamera, men jag kan inte behöver den när jag har denna kamera. 5D Mk II öppnar ett helt nytt kapitel i historien tycker jag och jag längtar efter att testa den!

/Arvid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.