Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D MkII

eftersom jag vet exakta marginalerna på 1dsmk3 så har Canon i så fall sänkt sitt pris till återförsäljarna mycket kraftigt.

Det borde ju synas i utpriset? Men om de inte ändrat rekpriset så kan man kankse tolka det som en kompensation för lägre volym efter introduktionen av 5D mark II. Men prissättningen är ju fri..
 
Kollat lite. Riktpriset för Eos 1Ds mark III ligger kvar. Däremot har 1000D och 450D sänkts 700 kronor.

/M
 
Den här Elektronikshop tar sina grejer via USA. Jag kollade vad B&H tar för en 1Ds Mark III. De tar ca 52000 kr omräknat i svenska pengar och det kan man köpa den för i USA, om man skickar efter kameran till en adress utanför New York. Annars tillkommer väl 7% eller 9% sales tax. För ca två månader sedan då dollarn låg under 6 kr så kunde man köpa den för ca 45000 kr i USA. Rätt stor skillnad jämfört med Sverige.
 
Canon har nog sjuka marginaler på 1Ds mark III. Huset är ju samma som 1D mark III. Men det saknas ju konkurrens. Så även vi som har Canon får hoppas på Nikon D3X.

Gissar på 15 MP och 12 bps för 1D mark III och 30MP och 6 bps för 1Ds mark IV... ;)

Är inte sonys nya en bra konkurrent? Eller skiljer det för mycket i proffsighet mellan dem? För det lilla(inte mycket alls iof) jag läst om sonys nya så ser den riktigt fin ut...
 
Är inte sonys nya en bra konkurrent? Eller skiljer det för mycket i proffsighet mellan dem? För det lilla(inte mycket alls iof) jag läst om sonys nya så ser den riktigt fin ut...
Du vet väl att proffsigheten sitter i vertikalgreppet? Utan vertikalgrepp så kan man omöjligen använda en kamera till yrkesbutik.
 
5D mk2 på FotoVideo

Var inne på Fotovideo idag där Per från Canon höll en liten visning av blandannat 5D Mk2. Man fick känna och klämma och prova fota med den , men tyvärr inte ta bilder med eget minneskort :)

Spontana intryck är som följer:

Avtrycket är lite förändrat och känns lite rappare, seriebildstagningen känns väldigt mycket rappare trots att det bara är en bild mer per sekund.

Autofokusen bekräftades att den var samma som på gamla 5D, men att procesorn är uppdaterad, spontant tyckte jag tyckte att autofokusen kändes rappare, men det kan ju ha vart placebo också...

Menyerna är bra mycket bättre och skärmen är helt sjukligt mycket bättre än innan!

Den känns lite annorlunda i handen, eventuellt lite tyngre, men det beror nog på objektivet. Den lilla skärmen ovanpå är bättre och större, sökaren kändes likadan.

Det jag reagerade mst på var slutarljudet, det är inte lika högt och lite mesigare, men det kan nog vara bra, ibland upplever jag 5D som lite väl ljudlig.

Demonstrationen pågår till klockan 17 idag så det är bara att bege sig ner till Fotovideo om man är i Stockholm idag.

/Mattias
 
Senast ändrad:
Förresten så visades det upp några bilder på höga ISO, men dessa var JPG och det är för svårt att säga varken bu eller bä, men Canon tyckte att det såg väldigt bra ut. Kameran har brucreducering i 4 steg som man själv kan välja.

/M
 
re: 5D mk2 på FotoVideo

Jag cyklade dit på lunchen och klämde lite på den. Den kändes väldigt behaglig måste jag säga.
 
Vilken har bäst af 50d eller 5d MKII?

Du har nog sett detsamma som de flesta av oss. Canon USA påstår att man tycker att 50D har en nervös och opålitlig AF och att man valde en lite förbättrad variant av gamla 5Ds af eftersom den var mer förutsägbar.
Om detta är marknadssnack eller sanning lär framtiden utvisa när folk börjar testa sin nya kamera och posta erfarenheter.
Tills dess lever vi i ovisshet.
 
Jag är verkligen glad att nya 5D har släppts! Bara en grej. Videoinspelning? Undrar hur mkt extra man betalar för det? Ju mer elektroniskt i en kamera destå större risk att den pajjar? Eller hur? Det känns som en grej jag aldrig i livet kommer använda.
 
Jag är verkligen glad att nya 5D har släppts! Bara en grej. Videoinspelning? Undrar hur mkt extra man betalar för det? Ju mer elektroniskt i en kamera destå större risk att den pajjar? Eller hur? Det känns som en grej jag aldrig i livet kommer använda.


"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, Ca 1980.
 
En liten hint om hur dumma våra slutsatser idag kanske kommer att te sig om ett antal år kanske.

Videoinspelning i en stillbildskamera? Pöh!
Om några år kommer det säkert vara lika naturligt som sms. ;)

Ja, det är sant. Själv har jag aldrig ens velat ha det. Om jag hade världens bästa videokamera liggande här skulle jag nog inte ens använda den en gång.
 
Videoinspelning? Undrar hur mkt extra man betalar för det?
Jämför vad du får för samma pengar hos konkurrenterna och du kommer hyfsat nära en uppskattning av vad videoinspelningen kostar. D700'ans starkaste fördelar är väl seriebildstagningen och antalet AF-punkter, mot 5DII's pixlar och video. A900:ans starkaste fördelar är sensorstabiliseringen och sökaren mot 5DII's video, live view och 20% lägre pris.

En grovt förenklad bild (stor sannolikhet att någon har invändning mot detta och vill lägga till någon kameras fördel) som inte tar den minsta hänsyn till systemen i övrigt. Men åandrasidan är frågeställningen i sig också grovt förenklad.
 
Jämför vad du får för samma pengar hos konkurrenterna och du kommer hyfsat nära en uppskattning av vad videoinspelningen kostar. D700'ans starkaste fördelar är väl seriebildstagningen och antalet AF-punkter, mot 5DII's pixlar och video. A900:ans starkaste fördelar är sensorstabiliseringen och sökaren mot 5DII's video, live view och 20% lägre pris.

En grovt förenklad bild (stor sannolikhet att någon har invändning mot detta och vill lägga till någon kameras fördel) som inte tar den minsta hänsyn till systemen i övrigt. Men åandrasidan är frågeställningen i sig också grovt förenklad.

Bra svar. Det låter vettigt. Live Wiev tycker jag är toppen! Det hjälper till mycket när man vill ha horisonten rak. Allt annat, hur många af-punkter och seriebildstagning är då mindre intressant för mig. Huvudsaken är det hur kameran mäter ljuset, hur bra brushanterningen är och liknande. Jag kör mycket med Mp-E65 objektivet så fullformat är nästan mer ellre mindre nödvändigt för mig. Det gör ju samtidigt att jag inte kan byta system heller.
 
Bra svar. Det låter vettigt. Live Wiev tycker jag är toppen! Det hjälper till mycket när man vill ha horisonten rak. Allt annat, hur många af-punkter och seriebildstagning är då mindre intressant för mig. Huvudsaken är det hur kameran mäter ljuset, hur bra brushanterningen är och liknande. Jag kör mycket med Mp-E65 objektivet så fullformat är nästan mer ellre mindre nödvändigt för mig. Det gör ju samtidigt att jag inte kan byta system heller.
Tänk vad kul du kan ha med MP-E65:an och video! Här ser du en screengrab från en video med det objektivet, taget i befintligt ljus. Och alldeles nu hittade jag videon där den ingår.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.